ANNONS
Annons

Bildiskussioner har till stor del försvunnit från FS, vad skall vi då med FS till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
En stor, och kanske den viktigaste delen av FS har varit diskussioner kring bilder. Det är dessa diskussioner som har utvecklat nya fotografer. Det var en bra grundtanke och en stor anledning till att fs blev populär.

Att komma in i bilddiskussioner och få till stånd bilddiskussioner har tidigare varit lätt, och det har varit givande för många. Numer har svarskommentarer nästan försvunnit. I den mån de ges så syns de inte eftersom man strypt vad som ses i "senaste bildkommentarer".

Jo, jag vet att anledningen är man inte vill ha tackkommentarer, men som jag ser det är det inte värt att försämra möjligheterna att uppnå de bilddiskussioner som sidan en gång hade som grundidé i skapa, bara för att man inte gillar tack.

Jag tycker vi kan stå ut med några tack bara för att få se några innehållsrika svar och diskussioner under bilderna.

Om FS vill utveckla fotografer så bör man visa det. Vill man något annat bör man vara tydlig med det.

Senast ändrad:
Vilka bilddiskussionen tänker du på? Ge gärna ett par exempel - kanske från dina egna bilder.
Bästa, F.

Jag tänker på bilddiskussioner på alla möjliga bilder. Jag vill gärna hitta pågående bilddisskusioner bland "senaste kommentarer" att delta i.

Varje bild bör helst ha sin egen diskussion.

Jo, det vore ju idealt. Men kan du inte ge ett eller helst flera exempel på sådan diskussioner som du menar fanns förr men som nu saknas? Finns några konkreta exempel under dina egna bilder? Eller mina?

Vilka undrar jag fortfarande?

Personligen funderar jag. Finns det några egentliga, utvecklande och konstruktiva bilddiskussioner under mina bilder? Har jag utvecklats särskilt mycket av dem (om de nu finns)? Jag vet inte.

FS (om man nu tänker på Christer, David m.fl.) har givetvis inte bara (eller förmodligen inte ens huvudsakligen) som mål att utveckla fotografer. Sidan är högst kommersiell, vilket inte bör glömmas.

För inte så länge sedan vill du ju ta bort listan med senaste kommentarer. Eller minns jag fel?

/ F.

Sidan är kommersiell, men varje kommersiell verksamhet har en affärsidé. Affärsidén jag sett inledningsvis var att utveckla fotografer genom bilddiskussioner. Jag hoppas den gäller fortfarande.

Ja, jag har alltid velat ta bort "senaste kommentarer" eftersom den gynnar fler kommentarer på bilder som redan har kommentarer, och därmed missgynnar unga fotografer med få kommentarer, men...

det enda man gjorde var att ta bort svarskommentarerna ur listan, vilket ledde till att alla bilddiskussioner försvann.

Vad har vi kvar? En lista med lovord till etablerade fotografer.

Senast ändrad:
Men kan du inte hitta (till de sällsynta?) bilddiskussionerna genom att läsa den ena sidans kommentar och sedan gå in till själva bilden? Personligen tycker jag att det borde bli betydligt lättare att hitta en intressant kommentar nu än vad det var när senaste kommentarslistan till stor del bestod av tack? Lovorden har väl alltid funnits? Varken de eller (de sällsynta?) bilddiskussionsinläggen blir väl svårare att hitta i och med att en mängd tack försvunnit?

Och vilka är bilddiskussionerna som försvunnit?

/ F.

Inga bilddiskussioner har försvunnit, dom har blivit färre.

Jag vill kunna läsa alla sidor i en diskussion under senaste kommentarer.

Jag önskar att FS peppade bilddiskussionerna genom att lägga upp hela diskussionerna i "senaste bildkommentarer".

Om det står "tack" så stör det inte mig, det låtar för mig ganska artigt.

Senast ändrad:
Det finns ju en särskild bilddiskussionspool men endast 24 bilder har lagts där senaste 30 dagarna. Inget stort intresse direkt?

Jag tror att många skräms från poolen eftersom det står

"Här välkomnas diskussioner om budskap fotografen avser sig sända och/eller de budskap betraktaren upplever, om känslor/tankar som väcks men också friare diskussioner kring tankar som bilderna väcker."

Det jag eftersträvar är bara diskussioner kring kompositioner, utsnitt, exponeringar och annat grundläggande fototekniskt. Det skulle vara och var utvecklande.

Så det som saknas är alltså formuleringen:

Men även saker såsom "kompositioner, utsnitt, exponeringar och annat grundläggande fototekniskt"

så skulle det du efterfrågas finnas?

FS idé är att utveckla folk att bli bättre fotografer i kombination med att vara en naturlig samlingsplats på webben. Det är något som vi känner att vi verkligen kan stå för och något som i princip alla sa som kom förbi och tog en kaffe på Elmia. Jag tror vi fyller vårt syfte samtidigt som vi inte kommer sitta still i båten.

elmfeldt skrev:
Så det som saknas är alltså formuleringen:

Men även saker såsom "kompositioner, utsnitt, exponeringar och annat grundläggande fototekniskt"

så skulle det du efterfrågas finnas?

Det jag saknar är diskussioner runt bilder.
Är tanken att detta skall ske i poolen?
Borde det isåfall inte uppmuntras på alla bilder?

Arleklint skrev:
Tanken i poolen är väl att diskutera bild. Innehåll och känslor bilderna avger. Sånt kan påverkas av tekniska aspekter och kompositioner men det primära är inte bara bilder eller diskussioner med teknisk perfektion där. Tyvärr diskuteras det rätt lite och poolen missuppfattas ofta. Många bilder hamnar fel. Det där med öppnande inlägg missas ofta.

Att lägga bevakning på bilder man kommenterat som man vill följa kommentarerna på är lätt liksom att kika tillbaks bland sina senaste kommenterade bilder. Det tycker jag är bra funktioner för att hålla koll på svar. Om jag tycker något om just bara tekniken, kompositionen och så under en bild är det min subjektva åsikt och just den kanske inte är så intressant att diskutera vidare på för andra än den fotografen som fått kommentaren heller eller?

Jag har förresten utvecklats massvis av fotosidan och jag har sett massor av andra göra det med.

Arleklint skrev:
Borde det isåfall inte uppmuntras på alla bilder?

Personligt konstaterande och retoriska frågor som inte driver diskussionen framåt. Kom med exempel på diskussioner som du funnits innan och som du saknar nu, och konstruktiva förslag på hur vi uppmuntrar till mer bildprat för vi ser gärna sådant bildprat på Fotosidan.

Bilddiskussionspoolen är ju så undangömd, så det är väl inget konstigt om det inte diskuteras nåt där.
Jag håller med om att det borde diskuteras mer, och varför inte i kritikpoolen? Det var delvis det jag menade med min "tacktråd" där jag skrev att det är trist när fotografen inte ger nån respons på kritiken. Det vore roligare om det var lite åt båda hållen.

Eller varför inte lägga bilddiskussionspoolen där uppe under bildkritik, istället för undangömd i "specialpooler"?

David:
Det fanns diskussioner under bilder som tidigare var upplagda på FS. Men eftersom bilder tas ner för att ge utrymme för nya så är de numera svåra att finna.

Förlag 1:
Gör kritikpoolen till en bilddiskussionspool, men tillåt diskussioner kring komposition, exponering, utsnitt, ljussättning m.m. utöver tankar, känslor, syften och budskap.

Förslag 2:
Gör båda sidor i bilddisskussionerna synliga bland senaste kommentarer.

Förslag 3:
Låt en moderator jobba med att peppa bilddiskussioner

Förslag 4:
Publicera bilder med givande diskussioner på förstasidan

Förslag 5:
Bjud in till bilddiskussionskvällar IRL

Janne, förslag 1 och 4 är strålande tycker jag! :)

Resterande är jag likgiltig till, men de är klart beaktansvärda.

När det gäller förslag 4, så är jag lite frågande till en sak - Vem och hur avgör man vilka diskussioner som är givande?

Bravo!

Arleklint skrev:
David:
Det fanns diskussioner under bilder som tidigare var upplagda på FS. Men eftersom bilder tas ner för att ge utrymme för nya så är de numera svåra att finna.

Förlag 1:
Gör kritikpoolen till en bilddiskussionspool, men tillåt diskussioner kring komposition, exponering, utsnitt, ljussättning m.m. utöver tankar, känslor, syften och budskap.

Förslag 2:
Gör båda sidor i bilddisskussionerna synliga bland senaste kommentarer.

Förslag 3:
Låt en moderator jobba med att peppa bilddiskussioner

Förslag 4:
Publicera bilder med givande diskussioner på förstasidan

Förslag 5:
Bjud in till bilddiskussionskvällar IRL

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto