Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildinfo fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jane-doe

Aktiv medlem
Hejsan!!!

Jag köpte för ett tag sedan en begagnad Canon 5D mark I, när jag tittar på bildfilerna i Windows vista i utforskaren så står det den gamla ägarens namn under en flik kallad "författare" i inforutan längst ner när jag bara har markerat bilden med ett musklick, nån som vet hur man kan ändra detta?

På min 50D´s bilder står det mitt eget namn.

mvh
Jonas
 
På moderna kameror kan du redigera detta via menyn i kameran. På en gammal 5D gissar jag att du måste göra detta genom att avnända programmet "EOS utility". Jag tror du kan använda den version som följde med på CD till din 50D eller så kan du ladda ner programmet från Canons hemsida.
 
Hejsan!!!

Jag köpte för ett tag sedan en begagnad Canon 5D mark I, när jag tittar på bildfilerna i Windows vista i utforskaren så står det den gamla ägarens namn under en flik kallad "författare" i inforutan längst ner när jag bara har markerat bilden med ett musklick, nån som vet hur man kan ändra detta?

På min 50D´s bilder står det mitt eget namn.

mvh
Jonas

Borde väl också gå att göra en fabriksåterställning av inställningarna?
eller påverkar detta inte ägarnamn osv?

Annars går det ju att fixa som ovan nämde i EOS Utility
 
EOS Utility har antagligen ganska snäva krav på operativsystem. Om du inte har möjlighet att köra det, testa göra en återställning (borde finnas någonstans i menyerna tycker jag).
 
Hittade lösningen, i Eos Utilities så skulle man in där man kan fota via datorn så fanns där en inställning där man kunde ändra namnet.
 
Man kan inte ändra ägarnamnet i nyare modeller heller.
Man kan ändra copyrightmeddelandet och upphovsman, men inte ägare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.