Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildideér till dop

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Sökte lite på forumet och bland bilderna för att få lite inspiration till bra dopbilder. Tyckte inte jag hittade så mycket som jag trodde, fotosidan.se brukar ju vara ganska uttömmande...

Är det någon som har några tips på ngn fotograf som är duktig på dopbilder och som har lite roliga idéer?

Mvh
Svante
 
Jag fotade ett dop i vintras och funderade också lite innan hur jag skulle göra, det var mitt första dop. En bildidé som dök upp var att lägga en napp på ryggstödet till en av bänkarna, få nappen skarp och barn och mamma, eller båda föräldrarna, suddiga bakom. Nu hann själva motivet ledsna innan vi var klara så det blev aldrig av. Tyvärr vill inte föräldrarna att jag visar några bilder.

Bilder under själva dopet blir som dom blir, men om du tänker ta uppställda bilder så gör det så fort du får tillfälle, innan parveln tröttnar.
 
Har aldrig fotat ett dop men tänker osökt på dessa urtråkiga dopbilder på typ fadern & barnet i hel/halvfigur eller prästen & barnet.

Lite mer närbilder kanske, detaljer.

Bara en tanke...

//Larsa
 
Jo det var ju mest såna bilder jag såg när jag sökte lite...
Men närbilder är väl en bra idé som jag ska fundera lite på...

Ska också fundera lite på det där med nappen...
Det är ju alltid kul att jobba med skärpa och "lagom" oskärpa...

Svante
 
En av mina favoritbilder bland de jag själv tagit är faktiskt en dopbild, om ni inte tar illa upp om jag hänvisar till en egen bild. Det är dock lite av en ögonblicksbildd och ett turfoto så det kanske inte är en typ av bild man kan gå in för att göra i samband med en en-gångs-företeelse som ett dop är.

mvh
Richard
 
Kolla detta, kan vara

Hej;
En av mina elever i en fotokurs var en fotograf från Nyköping; Johnny Henestål. Jag tycker att han har en fin känsla för barnfotografering.
Kolla hans hemsida: http://www.fotofolket.com/

Om han har erfarenhet av dopfotografering vet jag inte.

Lycka till!
 
Galaxens President skrev:
En av mina favoritbilder bland de jag själv tagit är faktiskt en dopbild, om ni inte tar illa upp om jag hänvisar till en egen bild. Det är dock lite av en ögonblicksbildd och ett turfoto så det kanske inte är en typ av bild man kan gå in för att göra i samband med en en-gångs-företeelse som ett dop är.

mvh
Richard

Jag kommenterade din bild som tack för tipset! Jag tycker det är en bra bild men som du säger men svårt att arrangera.
Svante
 
Varför inte arrangera något med det dopljus man får? Kanske lite samma idé du hade med nappen, men ljuset istället. På ljusets fot brukar ju även barnets namn och dopdatum vara inskrivet.

Annars är väl bilder vid dopfunten vackert.

Glöm inte bort ev faddrar/gudföräldrar tillsammans med barnet.

//Liza
 
Sen kom jag på att det vid dop kan vara lika kul med bilder "runt om" på detaljer som vid tex bröllop.

Jag fotade tex min egen son innan han fick på sig dopklänningen...eftersom han hade på sig vita tajts o vit body....sonens pappa sa då att det var absolut sista gången hans son skulle bli tvungen att ha vita tajts..klart det skulle dokumenteras då :D

//Liza
 
Canonliza skrev:
Jag fotade tex min egen son innan han fick på sig dopklänningen...eftersom han hade på sig vita tajts o vit body....sonens pappa sa då att det var absolut sista gången hans son skulle bli tvungen att ha vita tajts..klart det skulle dokumenteras då :D

//Liza
Men klänningen då:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.