Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildgalleri för hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Hej!

Söker förslag på snyggt och lättarbetat bildgalleri till min hemsida.
Har just nu en gammal egengjord som är tung att fylla på med nya bilder.
Skulle vilja ha en där jag kan markera en grupp bilder och lägga in.

Kanske går det med det galleri jag har och Dreamweaver. Men så långt sträcker sig inte mina weaverkunskaper.

MVH
Magnus

Hej!

Söker förslag på snyggt och lättarbetat bildgalleri till min hemsida.
Har just nu en gammal egengjord som är tung att fylla på med nya bilder.
Skulle vilja ha en där jag kan markera en grupp bilder och lägga in.

Kanske går det med det galleri jag har och Dreamweaver. Men så långt sträcker sig inte mina weaverkunskaper.

MVH
Magnus

Du vill kunna stoppa in det i befintlig hemsida, eller är du redo att byta plattform? I så fall rekommenderar jag Joomla. Hör av dig om du vill ha hjälp.

Jag gjorde ett eget verktyg som skapar en gallerisida i html och en sida per bild, kolla på www.hoztic.se så ser du hur det funkar. Det tar nån sekund att skapa alla sidor, galleriet är snabbanvänt på nätet också. Iofs bygger det på att du skapar thumbnailsen själv, men det är ju inget problem.

Ingen som är så insatt i Dreamweaver att han/hon vet om det går att gruppbearbeta bilder och lägga in i det fotogalleri jag redan har?

Tack för era andra två förslag.

MVH
Magnus

Jag har nämnt detta i en tidigare tråd tror jag...men ändå; Jag sökte också efter en smidig lösning för att snabbt och lätt kunna lägga upp mina bilder. Med betoning på snabbt och lätt. Nu labbar jag med min sida www.tauruz.se och tror mig ha funnit tekniker och arbetsflöde som funkar bra för mina ändamål. Använder Ligtroom 3. Metodik;

1. Importerar bilderna från minneskortet
2. Grovrensar, sätter nyckelord m.m.
3. Bildbehandlar de bilder som jag bedömer behöva det. Lattjar och testar...
4. Skapar snabbsamling av de bilder jag vill lägga upp på min sida.
5. Sparar snabbsamlingen med ett unikt namn.
6. Går över i webbmodulen och öppnar min samling, väljer gallerimall (antingen någon av LR.s egna som jag anpassat eller någon som jag köpt själv).
7. Överför galleriet till sajten inifrån LR.
8. Går in i Joomla-administrationen och lägger upp en meny med mitt galleri. Klart!

När man väl gjort "grundinställningarna" för respektive del i arbetsflödet så går det mycket snabbt och smidigt att jobba som ovan. Inget pill med skalning och storlekar, det fixar LR.

Nu är ju min sida i ett labbstadium, långt ifrån klar. Men den ligger uppe så kolla gärna på de få gallerier jag lagt upp så får du iaf en uppfattning om slutresultatet. Nämnas bör att det finns givetvis en uppsjö av varianter på detta....men jag tror jag hittat något som passar MINA behov.

Lycka till
//Per

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto