Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfakta..

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Jag propagerar återigen för att tillverkarna skall börja uppge bildvinkel. Det är löjligt att vi sitter här idag och jämför digitalkamerors objektiv med motsvarande för en 100 år gammal film.

Jag håller med, det skulle vara det allra bästa.
 
Bildvinkel OK!

Kim och Jim!
Helt rätt tycker jag. Sen kan man ju undra, bara för att dra det en aning åt hur bilderna efterbehandlats.

Vad innebär det att man har originalfotots bildvinkel angiven och sedan beskurit den i den färdiga presentationen.
Förvisso består det "perspektiviska", (ihoptryckning av föremålens skenbara placering med tele och spridning i djupled med vidvinkel) men bildens beskärning kommer ju att påverka detta intryck på ett eller annat sätt (beroende på motiv förstås).

Förlorar då inte mycket av brännvidds/vinkelinfo sin mening i vilket fall? Är det meningsfullt?
 
Kim10D skrev:
Alla som kollar i EXIF-filerna lär känna till det, ja.
Om man inte kollar där lär det vara svårt att skriva några tekniska fakta alls..

Jag vet inte det. Min kamera (analog) sparar ingen som helst information om bilden men ändå så har jag infomation som bländare, slutartid och brännvidd i min anteckningsbok.

Vilket för övrigt är ett utmärkt sätt att utveckla sig som fotograf. Om man får underexponerade bilder så kan man kolla i anteckningarna hur man har mätt ljuset och vilka bländare/tider man använt och sedan kompensera nästa gång...
 
Jag vet hur det blir!!! :))

År 2010:
Hela världen enas i en standard "ISOANG" - utom fransmännen som anser att deras system, relaterat till en daugerrekamera från 1854, förvarad hos "Institut des Poids et Metiers" skall gälla.

Så lever vi lyckliga i alla våra dagar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.