Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildernas säkerhet

Produkter
(logga in för att koppla)

mazatael

Medlem
Jag får väl säga att jag är relativt ny medlem på Fotosidan; registrerad år 2004. Jag har inte följt några diskussioner här, så det är möjligt att detta tagits upp tidigare.

Bildernas säkerhet på Fotosidan är undermålig. Det finns ett skydd som gör att du inte kan högerklicka på en bild och kopiera den. Därmot finns inget skydd som förhindrar vilken användare som helst att titta på bilden "utanför sidan", och då försvinner skyddet: du kan kopiera den, ladda hem den, redigera den (och såklart skriva ut den, om den är i någorlunda stort format). Skyddet tar ungefär fem sekunder att kringå.

Det Fotosidan skulle kunna göra för att förbättra detta är att lägga in ett skydd som gör att sidorna inte länkar direkt till bilderna, utan visar dem via ett script, kanske till och med lösenords-beroende. Filservern kräver alltså användaren, må det vara www.fotosidan.se eller en vanlig användare (t.ex 194.156.276.2 för att hämta någon ur luften), på ett lösenord, och detta kan finnas krypterat i en script-fil. Det är iallafall en metod som gör det lite svårare.

Finns det möjlighet att förbättra detta?

Sedan får jag väl medge att det finns en ännu enklare metod att ladda hem bilder från sidor som denna, men detta är inget som man kan göra något åt vad jag vet.

Jonatan Borling

Senast ändrad:
Jag är sugen på att ta bort den där popup:en helt - eller ändrar ordalydelsen. Den är INTE ett skydd och har aldrig varit det, utan mest en liten påminnelse om att det är fotografen som äger bilden.

Jag förstår inte hur din lösning skulle skydda bilden bättre då den väl kommit upp på skärmen? Oavsett hur mycket jag skyddar access till den etc - när den väl är på någons skärm kan den plockas ner lokalt.

Frågan har diskuterats ett antal gånger förrut här forumet. Både David och Christer har svarat samt gett sina synkpunkter.

Mitt svar är att följande konstaterats förrut.

1) Det finns inget sätt att skydda att bilder som visas i din browser (utan någon plug-in/3:e parts programvara) inte kan stjälas också. Har dom "dykt" upp i browsern så finns dom på din dator.

2) Att skydda bilderna med ett script av det slaget som du föreslår skulle säkert fungerar rent tekniskt men det förhindrar bara djuplänkningar. Om jag förstår dig rätt.

Det största problemet är att sånt script skulle kräva enorm mycket mer CPU kraft, jämför med idag. Betänk att FS skickar runt 8-10 miljoner bilder per månad. Vilket innebär ~10 per sekund dygnet runt (om jag räknar rätt)

3) "Spärren" som ligger där idag är inget skydd, den skall upplysa folk om att man inte skall stjäla.

-Thomas

(PS. Detta är mina tekniska åsikter, inte Fotosidans)

Thomas:

Ja, jag medger att mitt resonemang var mer tunnelseende i ett problem som egentligen är olösligt.

Angående ditt resonemang i 1) måste jag dock fråga dig om ett sådant plugin över huvud taget kan skydda bilden från Prtscr funktionen?

Jag tycker att pop-up fönstret vid högerklick på bild bör vara kvar. Onekligen fungerar det som skydd mot många användare som inte tänker längre än att högerklicka och välja "kopiera" (och såklart fungerar det även som påminnelse).

Jonatan Borling

Angående ditt resonemang i 1) måste jag dock fråga dig om ett sådant plugin över huvud taget kan skydda bilden från Prtscr funktionen?

Troligen kan man inte skydda sig mot PrtScr heller. Men det var väl ungefär det jag skrev ? Att har det hamnat på din dator så finns bilden där, och då kan göra "vad som helst" med den sen.

Jag skrev det där med "plugin" mest för att någon inte skulle komma med någon annan "smart idé" där man skyddar bilden en plugin. Bristen är ju "by design" i HTTP protokollet.

-Thomas

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar