Annons

Bilderna blir sämre

Produkter
(logga in för att koppla)

Busfredrik

Medlem
jag får damp alltså!
När jag har tagit mina bilder oftast i RAW så brukar jag redigera bilderna lite i photoshop och camera raw.
Sen brukar jag spara en kopia som JPEG och en antingen som TIF eller PSD.


Nu har jag bara beskrivet tillgångs sättet som jag vanligtvis gör med bilder som ska upp på internet. Men när jag laddar upp bilder i t.ex. Facebook så blir bilderna sämre. Jag vet inte om det är facebook eller jag som gör fel någonstans under processen från kameran till internet.
Skulle vara väldigt tacksam för svar.
 
Är det inte så att du sparar bilderna lokalt i ett större format (antingen KB eller bredd x höjd) än vad siterna tillåter? En del ställen inkl fotosidan slänger då ner din bild i en köttkvarn som minskar storlek till vad som är tillåtet och så uppträder allehanda defekter. Är det en kass site får du inte ens veta vad som händer, andra ger en signal om att din bild är för stor på ena eller andra sättet och ger dig en chans förstå vilka begränsningar de kräver.
 
Testa att minska ner bildens längsta sida till 720 px innan du laddar upp bilden till Facebook. För att undvika ev. skärpeartefaxer bör nästan ingen skärpa tillsättas vid raw bearbetningen innan bilden minskats ner.
 
Kolla också så att du verkligen konverterar till sRGB innan uppladdning. Att ladda upp i aRGB blir inte bra! (men det finns det ju tusentals trådar om, så det kan du inte ha missat)
 
Kolla också så att du verkligen konverterar till sRGB innan uppladdning. Att ladda upp i aRGB blir inte bra! (men det finns det ju tusentals trådar om, så det kan du inte ha missat)


jo du det finns nästan för många. Jag tror att jag har missat att minska bilderna vilket verkar logiskt för mina bilder blir väldigt oskarpa.
 
Därför spar man dem i 800 med hög kvalitet, för FB minskar ju på den ändå.

mja, de kanske komprimerar den, men laddar du upp den i rätt storlek så blir uppskärpningen korrekt. Annars kommer deras logaritmer att även förminska bilden och därmed förlora skärpan.

/Stefan
 
720px är maxdimensionen på Facebook varför det är bäst att använda sig av denna bildstorlek. Färgprofilen bör också vara s-rgb, för att öka sannolikheten att färgen ser mer korrekt ut i webbläsaren.
 
Det spelar ingen roll om man sparar i rätt dimensioner på Facebook, bilderna tappar i kvalitét ändå tyvärr.
 
jag får damp alltså!
När jag har tagit mina bilder oftast i RAW så brukar jag redigera bilderna lite i photoshop och camera raw.
Sen brukar jag spara en kopia som JPEG och en antingen som TIF eller PSD.


Nu har jag bara beskrivet tillgångs sättet som jag vanligtvis gör med bilder som ska upp på internet. Men när jag laddar upp bilder i t.ex. Facebook så blir bilderna sämre. Jag vet inte om det är facebook eller jag som gör fel någonstans under processen från kameran till internet.
Skulle vara väldigt tacksam för svar.

Jag har märkt att det är stor skillnad på bildkvalitén i facebook och bilddagboken.
Facebook gör kvalitén mycket sämre, men tror det fanns någon knapp för högupplösnings uppladdning om jag mins rätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.