Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna blir mindre automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Varför blir bilderna mindre, från ca 2,4 mb till 900 kb när jag redigerar bilderna tex använder klonstämeln eller liknande? Jag använder Elements 4. Det blir så på den ena datorn. Men inte på den andra.
 
Kan kanske vara att du i den ena datorn/programet har andra inställningar än på den andra. Kolla så att inte bilderna på någotvis komprimeras innan du ska spara dem. Vet inte var i ditt program denna "finess" kan vara. I mitt program hittar jag det då jag ska spara under en knapp som heter Options.
 
antagligen sparar den med hårdare komprimering. Men jag är inte säker, har aldrig använt elements.

Använd inte jpg för bilder du arbetar med. Använd .psd eller tif, och spara den slutliga bilden som jpg om den ska ut på nätet eller så.
 
Jag har avinstallerat och ominstallerat Elements men problemet kvarstår.Jag misstänkte att det fann någon finnes med att ändra storleken men vad betyder options på svenska?
 
options betyder typ inställningar eller val.


ett väldigt bra ställe att börja på om något inte blir som man tänkt sej.
 
JPEG-komprimering

Hej,

Jag har lärt mig att styra komprimeringsgraden (=filstorleken) hos jpeg-bildfiler när jag sparar bilden. På Elements 3 - svensk version, som jag använder, väljer jag Arkiv ->Spara som -> "Filnamn/Filtyp(JPEG)" -> Spara -> Här kommer dialogrutan "JPEG-Alternativ upp"!
Väljer du här ett högre värde, så ökar filstorleken, något som du kan avläsa längst ner i dialogrutan! Hav tålamod, det tar en stund innan värdet kommer upp.

Lycka till!

/prylnissen
 
Hej, Tommy!

Jag använder, precis som Bo, Elements 3 och det är såvitt jag vet inte så olikt Elements 4.
Jag tror inte att ditt problem har någonting med ändrad bildstorlek (bildens storlek i pixlar) att göra.

Bildernas ursprungsstorlek (filens storlek i bytes), c:a 2,4 MB, är väl den storlek filerna har oredigerade från kameran? Fotar du med jpg i kameran?

Sedan när du redigerat en bild, sparar du den i jpg? Om så kan man välja alternativ för jpg på det sätt som Bo beskrivit. I Elements 3 finns en skala från 1 till 12. Lura dig inte på att välja Maximum i rullgardingsmenyn. Det ger 10 på skalan och inte 12 som man skulle tro.

Om du sparar bilden i jpg med kvalitetsinställning 12 bör du inte få en tydlig minskning av filstorleken.
Däremot får du alltid en viss försämring av bilden när du sparar om den i jpg, även om du väljer högsta kvalitet.

Därför skulle jag rekommendera, som Jonatan skriver, att du sparar de redigerade bilderna i ett ickeförstörande format, t ex tif eller psd så länge du arbetar med dem. Dessa filer kommer ha en avsevärt större filstorlek än den ursprungliga jpg-filen, men du förlorar ingen bildkvalitet när du sparar om bilden.

När du är helt färdig med bilden kan du om du vill spara den i jpg. Detta minskar filstorleken betydligt. Du kan då välja den kvalitetsgrad som du tycker är tillräcklig. Ju högre siffra på jpg-kvalitet-skalan, desto större filstorlek. Väljer du 12 på skalan bör bilden få ungefär samma filstorlek som ursprungsbilden hade. Detta beror också på vilken typ av redigering du gjort på bilden. En komplex bild med mycket detaljer ger större jpg-filer än en bild med stora ytor av liknande färg.

Bilderna från kameran är ofta ganska stora i pixelmått räknat. Om du tycker att bilden är onödigt stor för det du ska använda den till, kan du innan du sparar den i redigeraren minska bildstorleken. Det gör du genom att välja Bild > Ändra storlek > Bildstorlek... och välja lämpliga pixelmått i dialogrutan och sedan klicka OK. Det kan vara lämpligt att ha rutorna "Skala stilar" och "Bibehåll proportioner" ikryssade. Då ändras både bilden och använda effekter proportionellt så att inte bilden förvrängs.

Att minska bildstorleken kommer också att minska filstorleken i bytes eftersom bilden då består av färre pixlar, men det är viktigt när man talar om en bilds "storlek" att inte förväxla bildens måttstorlek (sidornas storlek i pixlar) och bildens filstorlek (filens storlek i bytes).

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.