Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bilderna blir gryniga

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Varför blir bilderna gryniga när man laddar upp dom här? i alla fall vissa.
har det med bildstorleken att göra? Laddade nyss upp en bild som jag begränsade till 1500px på den långa sidan. När jag laddar upp den här ser den skit ut. Grynig och konstig vilket den inte gör någon annanstans.

Whats up with that?

/andreas

Visa

Självklart blir det bättre om du storleksanpassar bilden och skärper den för visningsstorleken. Har du skärpt den efter storleksändring? (Punkt 1.1 när det gäller att visa bilder på nätet). Det är det enda jag kan tänka mig på rakt arm som gått fel. Du får säkert fler tips av andra som brukar ladda upp stora bilder här.

alltså det är inget fel på skärpan. vissa bilder blir bara gryniga.

jag efterskärper alltid för skärm i lightroom när jag exporterar dom därifrån.

bilderna ser bra ut i lightroom men när jag laddar upp samma bild här så blir den grynigare. Men det kanske har med bildstorleken att göra.

alltså det är inget fel på skärpan. vissa bilder blir bara gryniga.

jag efterskärper alltid för skärm i lightroom när jag exporterar dom därifrån.

bilderna ser bra ut i lightroom men när jag laddar upp samma bild här så blir den grynigare. Men det kanske har med bildstorleken att göra.

Vilken bild är det? Jag kollade på dina senaste bilder och tyckte det såg bra ut :)

Det är den senaste inlagda som heter "fykan by night" Jag upplever den grynigare här än när jag ser den i lightroom. Syns speciellt på himmeln. Men det kan vara mina ögon det är fel på :)

eftersom jag exporterat ut den från LR 1500 pixlar bred så kanske det blir lite skillnad i kvalitet, eller ska det inte spela någon roll kanske?

Det har kanske med den nya bildvisningen att göra. Testa att maximera ditt webbläsarfönster och klicka på bilden. Jag tycker den ser bra ut :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar