Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder vi tycker om

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska också vara lite ego och länka till en egen bild. Har den inte upplagd längre men den finns i min portfolio. Minns inte vilken pool jag hade den i då men uppdelningen i tre kritikpooler hade nog inte börjat.

Fick inte så många visningar vad jag kommer ihåg och den var nog lite svårsmält för de flesta eftersom jag bara fick en enda kommentar. Men den kommentaren var desto finare och mera värdefull för mig eftersom den satte ord på den känsla jag själv har inför bilden. Det var en väldigt uppskattad och duktig fotograf här på fotosidan, som förvånat undrade varför denna bild inte fått fler kommentarer eller visningar utan försvunnit i mängden. Han såg i bilden det enkla och simpla som i sin litenhet och enkelhet kan vara något stort och lysande och som reser sig ur mörkret med ikonliknande kraft. För mig var just den känslan det viktigaste i bilden och det var det jag ville förstärka när jag arbetade med bilden i mörkrummet. Det var extra stimulerande, då jag fick ägna flera timmar (flera nätter förresten) innan jag fick fram det uttrycket i bildserien, när jag också fick respons/bekräftelse på det i kommentaren. Jag gillar fortfarande bildserien och kanske speciellt denna bilden. Tekniskt är det den vackra varmbruna tonen (kanske kan variera beroende på skärminställningar men originalet är varmbrunt) samt tonalitéten i gråskalan som gör att jag gillar den. Det förstärker, tillsammans med den enkla formen, innehållet/uttrycket av enkelhet och det simpla som ändå kan vara så vackert, lysande och kraftfullt.
 
Nils, det var en väldigt tilltalande bild måste jag säga.
Gillar den för att den är enkel och sen tycker jag den har något extra... svårt att ta på riktigt.. men den tilltalar.
En bild jag aldrig skulle tröttna på att ha på väggen hemma. :eek:)
 
evalisen skrev:
Nils, det var en väldigt tilltalande bild måste jag säga.
Gillar den för att den är enkel och sen tycker jag den har något extra... svårt att ta på riktigt.. men den tilltalar.
En bild jag aldrig skulle tröttna på att ha på väggen hemma. :eek:)

Kul att fler uppskattar den! Du har ju också ett par väldigt fina bilder, som länkats till ovan, med enkel komposition och där färgen/kontrasten på ett bra sätt förstärker uttrycket. Många gånger förstår inte fotograferna färgens möjligheter men det verkar du ha gjort!
 
Graal skrev:
Kul att fler uppskattar den! Du har ju också ett par väldigt fina bilder, som länkats till ovan, med enkel komposition och där färgen/kontrasten på ett bra sätt förstärker uttrycket. Många gånger förstår inte fotograferna färgens möjligheter men det verkar du ha gjort!
Tack så jätte mycke, dina ord värmer mycke. :eek:))
 
Ska länka till ytterligare en egen bild i min portfolio (ni får ursäkta min smått fanatiska egocentrism, hoppas att inte Jante-lagen sätter stopp för det). Har aldrig haft den upplagd på fotosidan, tror jag, men jag vill visa den ändå eftersom jag tycker om den fortfarande trots att den är 15 år gammal. Originalet är betydligt bättre dock med en mera distinkt återgivning. Hade den med i bildserien till Mästartävlan 1993 som blev belönad med 2:a - 5:e pris utan inbördes ordning (mitt ego igen). Att Christer Strömholm satt i juryn gladde givetvis extra mycket. Jag har diplomet kvar i en låda och brukar titta på hans namnteckning ibland. Även den här bilden är resultatet av hårt arbete och eget experimenterande med en speciell rasterteknik som kräver negativ med preciserad täthet och kontrast och därefter anpassad kopiering för att få det rätta uttrycket. Jag använder fortfarande tekniken till och från och förundras fortfarande över vilka möjligheter den bjuder att förstärka känslor, skapa stämningar och visa på nya världar/bilder i den simpla verklighet som annars lätt springer oss förbi utan att ge några som helst intryck eller avtryck. I och med att detaljer delvis försvinner i skuggor och att det även i övrigt blir en slags förenkling av former (pga rastrets struktur) kan man få fram och förtydliga saker som annars inte skulle komma fram så bra.
 
En ny bild, nu av en annan fotograf vars bilder jag gillar och som verkar lägga ner lite extra arbete på sina bilder. Inte så stort format här på fotosidan dock men jag skulle gärna vilja se originalet. Inte många visningar och endast en kommentar. Men som jag ser det är det en otroligt bra bild som fått ett surrealistiskt uttryck pga av ett skickligt bildseende, bra komposition, bra bildavgränsning och en härlig känsla för bild.
 
Otroligt spännande bild Nils, som kräver att man sätter sej ner och betraktar en stund. :eek:)
(jag menade din egna bild... du hann skriva en gång till emellan)

Jag tycker det ska vara helt fritt val var man väljer sina favoritbilder ifrån. :eek:)
Fast jag tycker ju att det är kul om man kan hålla sej till fotograferna på fotosidan ändå.
 
Ska ge ett exempel på en fotograf som kanske inte fått den uppmärksamhet hon förtjänar här på fotosidan. När hon vann Mästartävlan 2005 missade tyvärr fotosidans nyhetsavdelning detta, vilket jag inte kan se några ursäkter för (har diskuterats i annan tråd)? Att inte ha koll på denna anrika tävling, som tidigare vunnits av flera namnkunniga foto-storheter (t.ex Lennart Nilsson) kan knappast ursäktas med att man inte fick några tips om det hela till mejlboxen? Personligen kan jag kanske se detta lite som resultat av en mindre insiktsfull (kanske okunnig) hållning till fotografin eller möjlightvis ointresse för den genre tävlingen omfattar, analog svartvit mörkrumsbild, men vad vet jag? Här är i alla fall Anneli Lundbergs bilder. Att välja ut någon speciell är svårt, bara titta och njut. Bilden på startsidan i portfolion tror jag är en av bilderna som vann Mästartävlan.
 
evalisen skrev:
Roligt att få se så mycke fina favoritbilder! :eek:))

Ja, visst är det! För att inte tala om inspirerande.

Underligt att ingen kommit på den här idén innan.

Det allra bästa av allt tycker jag är att man inte ser några tumnagelbilder, och därmed inte kan göra någon gallring efter dem...tror att man ofta missar rätt många pärlor p.g.a. att vissa bilder inte gör sig som tumnagelbilder.
 
mannbro skrev:
Ja, visst är det! För att inte tala om inspirerande.

Underligt att ingen kommit på den här idén innan.

Det allra bästa av allt tycker jag är att man inte ser några tumnagelbilder, och därmed inte kan göra någon gallring efter dem...tror att man ofta missar rätt många pärlor p.g.a. att vissa bilder inte gör sig som tumnagelbilder.
Precis!
Man måste alltså klicka på alla länkar för att se bilderna. :eek:))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.