Annons

Bilder till hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Hejsan! Jag ska leverera några bilder till en hemsida. Antar att det innebär jpg - men hur många pixlar är lagom att leverera i? Och hur sparar man - är det med save for web? Ska man göra om till sRGB före? Ska man skärpa bilden före eller efter den är "sparad för webben" i så fall? Tacksam för hjälp!

Ta reda på exakt vad mottagaren vill ha bilden i för storlek. Om du inte vet det riskerar du att mottagaren måste skala om bilden och då går din skärpning förlorad.

När du vet det, då är ett lämpligt flöde att skala om, skärpa, konvertera till sRGB och sist spara bilden för webben.

leverera? menar du en slutprodukt till en kund som får tanka ner den själv från hemsidan eller?
Isåfall så beror ju kvlaiten på vad ni kommit överrens om. Att skärpa bilden efter spara för webb är väl omöjligt eftersom sparar du för web så har du redan sparat filen? jag kan iof ha fel men det låter ju mest logiskt.
s-rgb använder jag enbart om jag ska visa på webben.

men varför inte skicka en skiva med post?

Jag vet inte vad du ska göra men är det tex bröllopskort där kunden skall fixa förstoringen elelr utskrift själv så är ju RAW->TIFF helt klart att föredra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar