Annons

Bilder till hemsida??

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Har tagit bilder på en kund som ska användas
till dennes hemsida.

Har sedan mejlat personens webmaster för att få den exakta storleken som bilderna ska användas.
Detta för att bilderna ska optimeras/editeras/beskäras av mig.

Webmastern vill nu ha alla bilder på CD i obearbetat skick.

Hur skulle du reagera/agera?

Tack för dina tankar!
Christian

christian veltman skrev:
Har tagit bilder på en kund som ska användas
till dennes hemsida.

Har sedan mejlat personens webmaster för att få den exakta storleken som bilderna ska användas.
Detta för att bilderna ska optimeras/editeras/beskäras av mig.

Webmastern vill nu ha alla bilder på CD i obearbetat skick.

Hur skulle du reagera/agera?

Tack för dina tankar!
Christian

Fråga varför han ska ha originalen eftersom han inte får ändra i dina bilder ändå och gör han det ändå så måste han plocka ner hemsidan samt betala straffavgifter enligt BLFprislistan.

Sedan säger du i samma mening/brev att han måste tala om i vilken upplösning han vill ha dom beställda bilderna annars bestämmer du en upplösning som han sedan måste anpassa hemsidan efter vilket han nog inte vill.

Vill han ha originalen att göra som han vill med ska det kosta rejält om du nu vill sälja alla dina rättigheter.

Jag skulle bli tveksam och be att få reda på varför detta är nödvändigt. Jag tycker att det låter rätt underligt att de vill ha bilderna obearbetade -en sak må vara att de vill ha dem i stort format men obehandlade...det övergår mitt förstånd.

Mina egna principer är att aldrig lämna ut "råmaterial", delvis på grund av stöldrisk men också på grund av att jag inte vill att någon annan redigerar mina bilder men sätter mitt namn under så att säga -det kan ju bli uselt resultat.

Liknande diskutioner har figurerat här på sidan, så om du söker lite. Men ett tips är att aldrig leverera RAW filer, du kan ju alltid beskära ett par pixel bilden runt om så att du kan visa att du faktiskt har orginalen.

Ersättningsfrågan är i detta skede också lämpligt att diskutera igen.

Lycka till!

/Johnny

Eftersom det handlar om en kund bör du ju vara ödmjuk i din framtoning för att eventuellt kunna få fler jobb framöver. Samtidigt tycker jag att du måste vara tydlig i din kommunikation med webmastern. Min uppfattning är att det är du och ingen annan som bestämmer hur bilderna ska beskäras/bearbetas mm (såvida ni inte avtalat annat i förväg, förstås).Samma gäller för vilka bilder du kan tänka dig att släppa ifrån dig. Den faktor man kan tänka sig att webmastern kan få påverka är storleken på bilden för att anpassa den till hemsidan.
Vet inte hur det är i detta exempel, men en webmaster kan ju vara allt ifrån en tonåring med stora kunskaper om hemsidor till en seriös kille/tjej på ett större företag. Vad jag vill säga är att anledningen till dennes vilja att ha en hel CD kan vara både okunskap och kall beräkning...

Lycka till.

Tack för era svar :)

Johnny,jag sökte men hittade inte...
Ersättning för bilderna är redan betald.

Daniel, webmaster vill kunna beskära efter eget tycke.Skriver så här:

"Det är först när jag håller på att arbeta med en sida på hemsidan som jag kan bestämma antalet
pixlar, dvs. storlek på bilden.
Sen beror det lite på motivet vilken storlek man väljer."

Arne,jag får intrycket av att webmastern inte alls menar illa utan snarare brist på erfarenhet/kunskap när det gäller foto.

Mina orginalfiler är 3002x2000jpg...

Tack för era svar!
/C

Det är nog oftast okunskap, tror jag.

Kanske en självklarhet, men tänk på att förändring av bildstorlek inte är detsamma som att beskära.

Kanske en självklarhet, men tänk på att förändring av bildstorlek inte är detsamma som att beskära. [/B][/QUOTE]

Tack Arne :) Det är jag fullt medveten om *s*.

Christian

Sånt här kan ju alltid vara känsligt, framförallt för vissa av oss fotografer. Jag har plåtat lite modeller med TFP-avtal, och några har önskat att de får bearbeta bilderna själva. Jag är inte så förtjust i det, men jag förstår ju deras önskemål också. Därför brukar jag säga att de får bearbeta bilderna men att inget får publiceras utan mitt tillstånd. Så länge det avtalet helgas så brukar jag inte bry mig om att bilden inte ser ut som jag tycker, är modellen nöjd så duger det. När däremot någon gör något utan att höra av sig, då blir jag ofta rätt sur.

Vad vill jag egentligen säga med det då? Jo, skicka en liten bild, säg 1024 längs längsta sidan. Det lär ju räcka för webbpublicering utan bekymmer. Be hemsidesnickraren göra sitt förslag och förklara samtidigt hur reglerna egentligen ser ut men visa prov på din goda vilja genom att be att få se resultatet innan det publiceras. Berätta redan då att om det är någon som du absolut inte kan stå för så har din åsikt företräde.

Nu låter det kanske hårt, men förklarar man tydligt och kommer överens innan så brukar det funka bra. Om det här jobbet du gjort är mer än bara bara ett litet jobb så kanske du ska stå på dig mer och hävda din rätt, vad vet jag. Men jag brukar försöka lösa det med sunt förnuft samtidigt som jag övar på att inte vara väldigt mån om att allt måste vara gjort på just mitt sätt! :)

christian veltman skrev:
Kanske en självklarhet, men tänk på att förändring av bildstorlek inte är detsamma som att beskära.

Tack Arne :) Det är jag fullt medveten om *s*.

Christian [/B][/QUOTE]

Älskar att slå in öppna dörrar, kräver inte så mycket kraft...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar