Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder som krar sig hundra ar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bertil Lindgren skrev:
framkallare är ju basisk....
Ja och häller du ihop det med fixet och spolar ner det så har du troligtvis använt våra naturresurser på effektivaste sätt. Såvida du inte avdunstar det själv och cyklar med det till återvinningen.

På stora framkallningsanläggningar har de utrustning för att utvinna silvret. jag har för mig att Proffskopia i Jkpg fick ihop en hink per 10 år (jag är inte säker på tidsrymden).
 
mipert skrev:
Istvan Kecskeméti.

Tyvärr är hans webbsida borta.

Helt rätt. Jag träffade honom en gång och fick en redogörelse för hans testmetoder. Han undersökte dels hur tjockt skick av den selenförening som bildas runt om silverkornet blir när man tonar och kunde då visa att man med utspädningar upp mot 1:10 och mer inte fick någon som helst toningseffekt i mellan- och högdagertonerna.

Han gjorde också praktiska tester med att måla en låda med oljefärg och placera bilder i dessa. Bilderna som var otonade gulnade på någon vecka. Bilder som var tonade med stor utspädning gulnade i mellantonerna på någon månad. Det var bara kalltonade papper med toning på 1:3 som klarade denna test.

jag upprepade detta försök med olika papper och det var ju stor skilllnad mellan olika. Kodaks Elite fick ett utmärkt resultat kommer jag ihåg, däremot var det inget varmtonspapper som klarade dessa om man bara tonade. När jag tonade och använde Agfa Sistan blev resultatet OK, men en fotokonservator som jag talade med avrådde från denna produkt.

MVH/Stefan
 
Politikern skrev:
Selen är riktigt giftig. Den har en ld50 oralt på 10mg/kg. Vilket betyder att dödligheten är rätt stor efter bara 0,7gram för en 70kg person.
sen vet jag inte hur mycket selen det är i tonaren.
Men jag skulle säga väldigt bra ventilation/utomhus

Tabletter med selen finns att köpa på apoteket och jag tror att man ska äta dom för kroppen behöver selen. De som har brist får äta tabletter. Hur många ska man äta för att dö måntro? Eller har jag missuppfattat det hela?
 
Kecskeméti använde mer sofistikerade testmetoder än en nymålad låda. En sån ger nog en bra uppfattning om oxiderande gasernas inverkan, men det är inte allt. Sistanbehandlade bilder klarar säkert en sån bra. Om jag inte minns fel så fick han en helt stabil silverbild med utspädning 1+9 på plastpapper. Men inte på något fiberpapper. Slutstsen var att selen lämpar sig för plastkopior medan fiber kräver svaveltonare för att få mximalhållbarhet.

Jan
 
Jag tror att de ytterst små mängder selen man kan få i sig via inandning och direktkontakt vid toning enbart är till nytta. Däremot kan t.ex sodium sulfiten och ammonium thiosulfaten (som också ingår i tonaren) ge allergiska reaktioner och andningssvårigheter vid inandning eller hud/ögonkontakt.
 
Janeve skrev:
Kecskeméti använde mer sofistikerade testmetoder än en nymålad låda. En sån ger nog en bra uppfattning om oxiderande gasernas inverkan, men det är inte allt. Sistanbehandlade bilder klarar säkert en sån bra. Om jag inte minns fel så fick han en helt stabil silverbild med utspädning 1+9 på plastpapper. Men inte på något fiberpapper. Slutstsen var att selen lämpar sig för plastkopior medan fiber kräver svaveltonare för att få mximalhållbarhet.

Jan

Jo, visst hade han mer avancerade metoder. Han var ju inne och kontrollerade den selensilverförening som bildades när bilden tonades. Men detta med lådan var också en metod som han beskrev för mig när vi sågs. Vi använde den sedan som en deltest när vi undersökte hållbarhet.

Nu är det ju ett bra tag sedan, men jag har definitivt för mig att han fick en bra hållbarhet på kalla papper och en mycket stark selentonare.

MVH/Stefan
 
Erik Schalin skrev:

På stora framkallningsanläggningar har de utrustning för att utvinna silvret.

minne från 80-talet...
stor tunna med elektroder..
gammalt fix, helst från röntgen och grafisk film..
silver...

det fanns en tid då grafiska företag som gjorde mycket repro kunde bjuda hela personalen på rejäla resor utan att det kostade ett öre... allt betalt med mer eller mindre redovisade kronor från silveråtervinning...

/b
 
stefohl skrev:
Jo, visst hade han mer avancerade metoder. Han var ju inne och kontrollerade den selensilverförening som bildades när bilden tonades. Men detta med lådan var också en metod som han beskrev för mig när vi sågs. Vi använde den sedan som en deltest när vi undersökte hållbarhet.

Nu är det ju ett bra tag sedan, men jag har definitivt för mig att han fick en bra hållbarhet på kalla papper och en mycket stark selentonare.

MVH/Stefan


Kan mycket väl vara så. I den undersökning jag såg för en 10 15 år sedan, tror jag inte han anväde kraftigare koncentration än 1+9. Han kan ha gjort andra som jag inte känner till.
Men jag har absolut för mig att han tyckte svavel var bättre på fiberkopior.

Jan
 
Janeve skrev:
Kan mycket väl vara så. I den undersökning jag såg för en 10 15 år sedan, tror jag inte han anväde kraftigare koncentration än 1+9. Han kan ha gjort andra som jag inte känner till.

Jan

Beträffande styrkan han rekommenderade är jag ganska säker, för jag kom ihåg att vi fick mycket korta tider för toningen. Det var det som var så konstigt – en kort toning i stark koncentration var mycket effektivare än en svag toning under längre tid.

Stefan
 
stefohl skrev:
En kort toning i stark koncentration var mycket effektivare än en svag toning under längre tid.

Stefan

Kan ingen av er som håller på med silverpapper göra en test igen för att kontrollera vilken metod som ger en bra hållbarhet? Den enkla testmetod med en låda som var oljemålad på insidan fungerade utmärkt på 80-talet, borde vara lika bra nu.

MVH/Stefan
 
Ärvde en hel hög gamla fototidningar och sitter och läser vad Istvan själv skriver om sina undersökningsresultat för just Selentoning som publiserades i tidningen Fotografi 1994.

Vad han betonar är att undersökningen handlar om silvrets hållbarhet och inte kopian som helhet.

I korthet och mycket förenklat:
Före toning är 20-40% av silvret stabilt medan siffrorna ökar till 85-95% efter toning beroende på papper och framkallning.

Silvret på plastpapper tonar bättre än på fiberpapper. För plastpapper beskriver han utspädningen (koncentrerad selen och hca brukslösning) 1+9, 1½-2 minuter.
För fiber skriver han att både utspädning 1+4, 1+5, 1+9 i ger mycket bra skydd. Hur lång tid beror på pappret och varierar mellan 2-4 minuter.
Problemet med fiberpapper ligger i de ljusare gråskalorna som tydligen inte vill stabiliseras så lätt, desto mer svärta-desto bättre toning.
Vidare skriver han att för kort toningstid oberoende av styrka inte ger någon effekt.

Hans undersökningsmetod gick till så att han valde ut 6 (3+3) olika fabrikat av plast och fiberpapper. Gjorde 3 gråkilar av varje med 8 olika svärtningsgrader. En fick vara otonad, en i blandning 1+9 och en i blandning 1+19.

Metoderna var Väteperoxidmetoden vilken visar silverbildens stabilitet mot oxiderande effekter av peroxider och Dikromatblekmetoden vilken visar silvrets stabilitet mot andra oxiderande gaser.

Sammanfattning:
Plastpapper tonar bättre och det räcker med 1+9.
Fiberpapper behöver tonas längre eller högre koncentration om de ljusa tonerna ska påverkas.
Skillnaden gick från 20-40% till 85-95% stabilt silver mellan otonat och tonat papper.
Olika papper reagerar mycket olika och varje behöver sin individuella koncentration och toningstid.
För bästa resultat krävs konstant agitering under hela framkallningsprocessen.

Det var mycket tänkvärda artiklar att läsa och jag skulle verkligen vilja läsa hela hans avhandling.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.