Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bilder som krar sig hundra ar?
- Trådstartare sara gust
- Start datum
J. Patric
Aktiv medlem
Japp. Det har varit känt sedan 1860-70-talet att bilder som tonats i selen-, svavel- eller guldtonare får ökad hållbarhet.
Svaveltonare (brun- och sepiatonare) ger ifrån sig stinkande ångor, som kan skada fotografiskt material i närheten, så svaveltoning bör man göra i ett välventilerat rum där inga negativ, filmer, fotopapper eller fotografier förvaras. Gärna utomhus.
Selentonare är därför mer praktiskt, eftersom man kan tona i mörkrummet. Det luktar lite ammoniak/bittermandel, så man bör ha hyfsad ventilation (öppet fönster t.ex.)
Efter toningen bör man använda fixförstörare (HCA) till fiberpapper, för att underlätta bortsköljningen av fixresterna. Det brukar sägas att efter HCA så räcker det med 15 minuters skölj efteråt, men jag sköljer minst i 45 minuter.
Till plastpapper behöver man inte HCA, utan det räcker att skölja i ca 7-8 minuter. Men hur arkivbeständiga plastpapprena är, är lite osäkert. Men de håller i alla fall bättre om de tonas.
Annars kan man använda Agfa Sistan, som är en silverstabilisator. Man blandar 10 eller 20 ml Sistan till ett bad, och behandlar de färdigsköljda bilderna i badet ca en minut. Sedan torkar man dem som vanligt. Sistan kan man använda till både fiber- och plastpapper (och film).
Om man fixerar rätt, tonar och sköljer effektivt, så har det sagts att bilderna kan hålla 500-800 år!
Svaveltonare (brun- och sepiatonare) ger ifrån sig stinkande ångor, som kan skada fotografiskt material i närheten, så svaveltoning bör man göra i ett välventilerat rum där inga negativ, filmer, fotopapper eller fotografier förvaras. Gärna utomhus.
Selentonare är därför mer praktiskt, eftersom man kan tona i mörkrummet. Det luktar lite ammoniak/bittermandel, så man bör ha hyfsad ventilation (öppet fönster t.ex.)
Efter toningen bör man använda fixförstörare (HCA) till fiberpapper, för att underlätta bortsköljningen av fixresterna. Det brukar sägas att efter HCA så räcker det med 15 minuters skölj efteråt, men jag sköljer minst i 45 minuter.
Till plastpapper behöver man inte HCA, utan det räcker att skölja i ca 7-8 minuter. Men hur arkivbeständiga plastpapprena är, är lite osäkert. Men de håller i alla fall bättre om de tonas.
Annars kan man använda Agfa Sistan, som är en silverstabilisator. Man blandar 10 eller 20 ml Sistan till ett bad, och behandlar de färdigsköljda bilderna i badet ca en minut. Sedan torkar man dem som vanligt. Sistan kan man använda till både fiber- och plastpapper (och film).
Om man fixerar rätt, tonar och sköljer effektivt, så har det sagts att bilderna kan hålla 500-800 år!
Galaxens President
Avslutat medlemskap
J. Patric skrev:
Efter toningen bör man använda fixförstörare (HCA) till fiberpapper, för att underlätta bortsköljningen av fixresterna.
Före toningen menar du?
Eller använder man HCA efter toningen också för fiberpapper, för inte fixerar man väl igen efter toningen?
/Richard (som väntar på sina första fiberpapper från photax )
Galaxens President
Avslutat medlemskap
J. Patric skrev:
Ahh, då börjar det ligga något i talesättet om att bli förevigad via ett foto.
J. Patric
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Före toningen menar du?
Eller använder man HCA efter toningen också för fiberpapper, för inte fixerar man väl igen efter toningen?
Hmmm. Man borde nog kunna HCA-behandla och sedan skölja i ca 10 minuter innan toningen, och efter det skölja i ca 45 minuter.
Det finns en risk för flammig toning om de bara är snabbt sköljda innan toningen.
Jag brukar samla ihop de färdigfixerade bilderna i ett vattenbad, där de väntar på toningen. Jag har tonat utan att skölja dem först, och inte sett någon flammighet.
frsk
Aktiv medlem
Flammig toning har jag råkat ut för (främst kombinationen dåligt sköljd Emaks K888 och stark Viradontoning).
Själv använder jag aldrig HCA. Men HCA både före och efter toningen har jag för mig att jag läst om någonstans. Som ett sätt att kort sköljtiderna alltså.
Något som jag är högst okunnig om är hur giftig exempelvis Kodaks selentonare är. Läser man på burken ifrågasätter man vettigheten i att överhuvudtaget använda vätskan. Skor som kontaminerats ska slängas. Kontakta omedelbart läkare vid kontakt på hud (om jag inte minns fel). Vissa foruminlägg här på fotosidan är än mer avskräckande. Men läser man säkerhetsbladen på Kodaks hemsida verkar det inte vara så farligt (följande står på ett av deras säkerhetsblad under toxikologisk information gällande Kodak Rapid Selenium Toner):
Inandning: Om symtom uppträder, flytta till frisk luft. Behandla symtomatiskt. Kontakta läkare om symtom kvarstår.
Ögon: Spola omedelbart med mycket vatten i minst 15 minuter.
Hud: Tvätta med tvål och vatten. Kontakta läkare om symtom uppträder.
Förtäring. Framkalla EJ kräkning. Ge den drabbade personen ett glas vatten. Kontakta omedelbart läkare. Ge aldrig en medvetslös person något via munnen.
Skyddsglasögon med sidoskydd eller tättslutande skyddsglasögon samt ogenomträngliga handskar rekommenderar Kodak men menar att andningsskydd inte bör behövas.
Är det någon som känner till hur symtomen yttrar sig? Hur farligt är selen? Är t.ex. dåligt sköljda kopior hälsovådliga?
Ytterligare en fråga. Vissa tonare lär vara mycket olämpligt blanda med stop- eller fixbaden (pga. utveckling av "Hydrogen sufide gas"). Sparar visserligen uttjänta tonare i separata flaskor innan destruktion. Men det vore ändå intressanta tt veta vilka tonare som reagerar?
Bästa,
F.
Själv använder jag aldrig HCA. Men HCA både före och efter toningen har jag för mig att jag läst om någonstans. Som ett sätt att kort sköljtiderna alltså.
Något som jag är högst okunnig om är hur giftig exempelvis Kodaks selentonare är. Läser man på burken ifrågasätter man vettigheten i att överhuvudtaget använda vätskan. Skor som kontaminerats ska slängas. Kontakta omedelbart läkare vid kontakt på hud (om jag inte minns fel). Vissa foruminlägg här på fotosidan är än mer avskräckande. Men läser man säkerhetsbladen på Kodaks hemsida verkar det inte vara så farligt (följande står på ett av deras säkerhetsblad under toxikologisk information gällande Kodak Rapid Selenium Toner):
Inandning: Om symtom uppträder, flytta till frisk luft. Behandla symtomatiskt. Kontakta läkare om symtom kvarstår.
Ögon: Spola omedelbart med mycket vatten i minst 15 minuter.
Hud: Tvätta med tvål och vatten. Kontakta läkare om symtom uppträder.
Förtäring. Framkalla EJ kräkning. Ge den drabbade personen ett glas vatten. Kontakta omedelbart läkare. Ge aldrig en medvetslös person något via munnen.
Skyddsglasögon med sidoskydd eller tättslutande skyddsglasögon samt ogenomträngliga handskar rekommenderar Kodak men menar att andningsskydd inte bör behövas.
Är det någon som känner till hur symtomen yttrar sig? Hur farligt är selen? Är t.ex. dåligt sköljda kopior hälsovådliga?
Ytterligare en fråga. Vissa tonare lär vara mycket olämpligt blanda med stop- eller fixbaden (pga. utveckling av "Hydrogen sufide gas"). Sparar visserligen uttjänta tonare i separata flaskor innan destruktion. Men det vore ändå intressanta tt veta vilka tonare som reagerar?
Bästa,
F.
frsk
Aktiv medlem
/Richard (som väntar på sina första fiberpapper från photax )
Grattis Fiberpappren, särskilt Emaks, öppnade för mig en helt ny värld i mörkrummet. Djupet och svärtan går inte att jämföra. Och längre belysningstider främjar kreativiteten. Lider också mindre av dammprickar numera (eller är det kanske inbillning?). Har aldrig ens försökt kopiera något vettig på plastpapper sedan jag upptäckte Emaks!
Bästa,
Fredrik (som visserligen är allergisk mot multigradepapper i allmänhet och dessutom inser att andra lyckas där jag misslyckas)
Liza
Aktiv medlem
Man kan utan problem ta bilden direkt från fixet och tona i selen (jag mellandoppar iofs pappret i rent vatten först och låter överflöd rinna av). Dock bör det vara två fixbad så bilden är ordentligt fixerad (glöm inte kontuinerlig agitering) annars kan fläckar och flammighet uppstå.
Under selentoningen kan man välja på förfaringssätt: (obs för fiberpapper)
1.antingen blanda Selen koncentrat och HCA bruksblandning i förhållandet 1/10 och tona i ca 3 min och efterbehandla med HCA bruksblandning 3 min med påföljande 1-1½ timmes skölj. (Blandningsförhållandet är beroende på vilken effekt man vill ha och vilket papper man använder)
2. eller bara Selen och sen HCA 6 min och 1½ timmes skölj (snåla alternativet med återanvändningsbart Selen).
Om man tar en torr kopia ska den vara ordentligt fixerad/HCA/sköljd från början. Innan toningen blötlagd i minst 10 min och ingen HCA behövs efteråt utan bara sköljning.
Mvh Eva
ps: är inte bilden garanterat fri från fix finns det ingen behandling som förlänger livet på den - därför finns HCA.
Inlägget förutom alt 2 är taget direkt från John Sextons mörkrum.
Under selentoningen kan man välja på förfaringssätt: (obs för fiberpapper)
1.antingen blanda Selen koncentrat och HCA bruksblandning i förhållandet 1/10 och tona i ca 3 min och efterbehandla med HCA bruksblandning 3 min med påföljande 1-1½ timmes skölj. (Blandningsförhållandet är beroende på vilken effekt man vill ha och vilket papper man använder)
2. eller bara Selen och sen HCA 6 min och 1½ timmes skölj (snåla alternativet med återanvändningsbart Selen).
Om man tar en torr kopia ska den vara ordentligt fixerad/HCA/sköljd från början. Innan toningen blötlagd i minst 10 min och ingen HCA behövs efteråt utan bara sköljning.
Mvh Eva
ps: är inte bilden garanterat fri från fix finns det ingen behandling som förlänger livet på den - därför finns HCA.
Inlägget förutom alt 2 är taget direkt från John Sextons mörkrum.
Senast ändrad:
stefohl
Aktiv medlem
Liza skrev:
1.antingen blanda Selen koncentrat och HCA bruksblandning i förhållandet 1/10 (Blandningsförhållandet är beroende på vilken effekt man vill ha och vilket papper man använder)
Inte bara vilken effekt man vill ha på toningen, utan också hur bra hållbarhet man vill ha. I en finsk doktorsavhandling som jag nu inte kommer ihåg namnet på hade doktoranden testat hur olika koncentrationer påverkade hållbarheten. Det visade sig att höga koncentrationer (1/3 - 1/5) och korta tider gav bättre hållbarhet än mer utspädda tonare och längre tid.
MVH/Stefan
interpix
Aktiv medlem
Skott skrev:
Något som jag är högst okunnig om är hur giftig exempelvis Kodaks selentonare är. Läser man på burken ifrågasätter man vettigheten i att överhuvudtaget använda vätskan. F. [/B]
Blev sjuk i flera dagar efter att ha selentonat i dålig ventilation. Stor försiktighet är nog tillrådigt.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Ventillationsmässigt är det väl amoniaken i selentonaren som är det skadliga, medan selenet inte är att rekomendera att få på kroppen eller förtära?
Har ännu inte blivit dålig av selentonare men dock blev jag helkonstig när jag applicerade polish i tre omgångar en eftermiddag på golvet i vad som skulle bli vårt nya mörkrum och var helt exalterad över att de luktade ju precis som selentonare .
Fredrik Skott, OT: Körde med Ilfords MGIV FB 5k i söndags. Svärtan blev ju inte tokdjup i och med den underbart matta ytan (som väntat, har ännu inte selentonat dem) men däremot blev jag slående imponerad av den skinande vithet papperet kunde erbjuda i jämförelse med RC-papper (Barytlagret=barium******at?). Frågan är om jag vill använda RC papper annat än till kontaktkartor i fortsättningen ;-). Fortsätter dock med variabelkontrast då det går att göra så mycket för den lokala kontrasten mha det. Med HCA badet så blev det inte märkvärdigt jobbigare än med RC papper, torkade med emulsionen neråt på myggnät och då krullade de sig inte så farligt heller.
/Richard
Har ännu inte blivit dålig av selentonare men dock blev jag helkonstig när jag applicerade polish i tre omgångar en eftermiddag på golvet i vad som skulle bli vårt nya mörkrum och var helt exalterad över att de luktade ju precis som selentonare .
Fredrik Skott, OT: Körde med Ilfords MGIV FB 5k i söndags. Svärtan blev ju inte tokdjup i och med den underbart matta ytan (som väntat, har ännu inte selentonat dem) men däremot blev jag slående imponerad av den skinande vithet papperet kunde erbjuda i jämförelse med RC-papper (Barytlagret=barium******at?). Frågan är om jag vill använda RC papper annat än till kontaktkartor i fortsättningen ;-). Fortsätter dock med variabelkontrast då det går att göra så mycket för den lokala kontrasten mha det. Med HCA badet så blev det inte märkvärdigt jobbigare än med RC papper, torkade med emulsionen neråt på myggnät och då krullade de sig inte så farligt heller.
/Richard
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Skott skrev:
Bästa,
F.
Vätesulfid är väl den där gasen som luktar ruttna ägg (för att inte skriva rutten fis, oops) och den uppträder från t.ex. Kodaks bruntonare och även andra svavelbaserade tonare. Blandar du den med syra (stop och fix är i regel sura) så accelererar du utvecklingen av vätesulfid.
Kemisten i vår klubb rekomenderade mig att dumpa svaveltonaren i muggen. Svenska jordar är selenfattiga har jag hört och utspädningen blir ju stor, om man dumpar selentonaren i avloppet, innan selenet fällts ut i reningsverken och detta sedan spritts på åkrar. Hörde också att framkallare var mer eller mindre ofarligt att släppa ut i de mindre mängder amatörfotografer sysslar med. Fixet där det mesta silvret (tungmetall) hamnar bör tas om hand, men även där finns väl trick som att lägga en plåtbit av mindre ädel och mindre tung metall i kemislaskdunken för att få silvret att fälla ut och sedan dekantera fixet i slasken. Men är man osäker så är det väl bäst att gå via miljöstationen. Det gör jag med både framkallare och fix.
Senast ändrad:
Politikern
Aktiv medlem
angående kemin.
häll inte ut någon kemi i avloppet är mitt råd. de på vattenverket blir riktigt sura. fixet är värst men även framkallaren (hydrokinon) är farlig.
Selen är riktigt giftig. Den har en ld50 oralt på 10mg/kg. Vilket betyder att dödligheten är rätt stor efter bara 0,7gram för en 70kg person.
sen vet jag inte hur mycket selen det är i tonaren.
Men jag skulle säga väldigt bra ventilation/utomhus
häll inte ut någon kemi i avloppet är mitt råd. de på vattenverket blir riktigt sura. fixet är värst men även framkallaren (hydrokinon) är farlig.
Selen är riktigt giftig. Den har en ld50 oralt på 10mg/kg. Vilket betyder att dödligheten är rätt stor efter bara 0,7gram för en 70kg person.
sen vet jag inte hur mycket selen det är i tonaren.
Men jag skulle säga väldigt bra ventilation/utomhus
lottawe
Aktiv medlem
Håller med om kemin till miljöstation. Att dumpa selen eller annan kemi i muggen kan jag inte förstå hur någon råder till. Selen (och även andra tonare som Viradon e t c) innehåller ju extremt giftiga komponenter.
Det enda jag dumpar i muggen är stoppet. I det fastnar inte många millipromillen..
("gubben" på en miljöstation klandrade mig förresten rätt hårt en gång bara för att jag alls använde sånt han såg förpackningarna från. Numer river jag loss etiketterna på värsta tomflaskorna innan jag lämnar..)
Det enda jag dumpar i muggen är stoppet. I det fastnar inte många millipromillen..
("gubben" på en miljöstation klandrade mig förresten rätt hårt en gång bara för att jag alls använde sånt han såg förpackningarna från. Numer river jag loss etiketterna på värsta tomflaskorna innan jag lämnar..)
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Jag har inte rått någon till någonting annat än gå till miljöstationen om de är osäkra.lottae skrev:
Håller med om kemin till miljöstation. Att dumpa selen eller annan kemi i muggen kan jag inte förstå hur någon råder till...
Någon som vet på vilket sätt man destruerar fotokemiavfallen efter att man lämnat dem på miljöstationerna?
lottawe
Aktiv medlem
Jag menade inte att du gjort det. Reagerade snarare på hur kemisten i klubben kunde rekommendera det.Galaxens President skrev:
Jag har inte rått någon till någonting annat än gå till miljöstationen om de är osäkra.
Ditt inlägg var ju bra med ditt eget råd där i slutet.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Tiosulfattonaren tror jag faktiskt är rätt harmlös i toan och det var bara den kemisten råde mig att hälla ut där. Alternativet att hälla den i klubblabbets dunkar för uttjänt framkallare, som det ibland hälls fix i av misstag, med eventuellt stora mängder skadlig vätesulfidgas som resultat är nog värre. Bäst är förståss att hålla varje kemi för sig och låta någon kunnig ta hand om den.
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
Politikern skrev:
angående kemin.
häll inte ut någon kemi i avloppet är mitt råd. de på vattenverket blir riktigt sura.
men???
framkallare är ju basisk....
/b
Alltid..
Återvinn, separata dunkar för allt aldrig blanda... tydlig märkning av vad som är vad..
enda undantaget... stoppbad...
hasseper
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Någon som vet på vilket sätt man destruerar fotokemiavfallen efter att man lämnat dem på miljöstationerna?
Det troligaste är väl att de först indunstar det för att få ut vattnet och därigenom minska mängden som ska destrueras. Sen bränns vätskorna i hög temperatur, vet ej hur varmt dock.
mipert
Aktiv medlem
Istvan Kecskeméti.stefohl skrev:
...I en finsk doktorsavhandling som jag nu inte kommer ihåg namnet på hade doktoranden testat hur olika koncentrationer påverkade hållbarheten...
Tyvärr är hans webbsida borta.
Senast ändrad: