Annons

Bilder på webben

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
När jag sparar mina redigerade bilder från Photoshop och laddar upp dem till min hemsida så ser dem lite olika ut beroende på vilken dator jag kikar på hemsidan med. På min dator ser dem givetvis bra ut som jag vill ha dem, men på en annan ser dem tex för ljusa/utfräta ut. Hur kan man lösa detta?

Har kikat på en annan hemsida med fotografier och där ser dem "lika dana ut" oavsett vilken dator jag kikar på.

Har det någon betydelse hur jag sparar bilderna i Photoshop?
Jag använder 'Spara för webb'.
Sedan finns det ju något som heter Monitor-läge, vad är det?

Tacksam för hjälp!
 
Svårt att säga riktigt då det kan bero på många olika saker.
Ett tips är att ge de bilder som är för web-användning sRGB färgrymd, men använda ex. Adobe RGB på bilder som är för utskrift.
Om jag har förstått det hela rätt så får du större enhetlighet i färgåtergivning på bildskärmar då du använder sRGB och större tonomfång på utskrifter med Adobe RGB. Kör själv på den principen och det funkar för mig.
Hoppas jag kunde vara till någon hjälp.
Mvh. David.
 
Jag har konverterat bilderna från Adobe RGB till sRGB innan jag sparar dem för webben. Blir det någon skillnad på Spara som och Spara för webben?
 
Hmm, håller fortfarande på och söker svar på mit problem. På min dator ser dem bra ut (bär bar) men på en del stationära ser dem antingen för ljusa och utfrättta ut eller så är dem lite för mörka.

Har sett att man i Photoshop kan ställa in något slags "korrekturinställningar" som som finns under Visa-menyn.Förinställt så står den på "Aktuell CMYK" och så kan man ändra till tex. "Bildskärms-RGB" så ser bilden lite annorlunda ut. Vad är detta till för?
 
Det har med din (och andras) skärminställning att göra, sök på "kalibrera bildskärmen" för mer information.

I mindre grad kan det handla om att visningsprogrammet saknar färgprofilhantering, sRGB och Adobe RGB är exempel på olika profiler, då ser bilderna se olika ut i olika program på samma dator.
 
Ok. Jag har en bärbar dator och den går tydligen inte att kalibrera. Då finns det inget att göra åt saken då eller?

Men kikar jag på en annan persons sida med dennes bilder så ser dem bilderna lika bra ut både på min bärbara dator och på den datorn som visar mina bilder för ljusa/utfrätta. Hur kan det fungera?
 
Även om din skärm inte går att kallibrera går den att profilera, dvs. ett mätinstrument (kallat kalibrator) läser av din skärm och skapar en profil som laddas in för att kompensera för skillnaderna mot en korrekt skärm. Dock måste det sägas att bärbara datorer brukar ha skärmar som lämpar sig dåligt för bildbehandling. Du har ingen annan skärm i din närhet som du kan koppla in din bärbara mot?

Det låter konstigt att andras bilder skulle se bra ut på din skärm och andras skärm samtidigt, andras bilder borde snarast vara lite mörka på din skärm. Men om det är något fel så handlar det garanterat om olika färgprofiler i bilderna. Hur sparar du dina bilder och vilken färgrymd (sRGB eller Adobe RGB) har du inställd i kameran? Använder du någon annan färgrymd än de ovanstående i bildbehandlingsprogrammet?

Du kan inte ta och lägga upp ett exempel på en bild som blir utfrätt så vi kan se hur den ser ut på våra skärmar.
 
Jag fotar i Raw-format så det spelar ingen roll hur min färgrymd är inställd i kameran har jag hört.

I Camera Raw får filerna färgrymden Adobe RGB och 16-bitars läge. När bilden är redigerad i Photoshop och ska upp på webben så konverterar jag om färgrymden till sRGB och 8 bitars läge. Sedan använder jag "Spara för webb" och bockar i rutan "Bädda in ICC-profilen".

Men hur gör jag för att profilera min skärm då?
Funderar på att köpa till en skärm och koppla till min bärbara ja...

Det här med att andras bilder ser bra ut på min dator och andra datorer menar jag så här:
Bilder som en fotograf har på sin hemsida ser bra ut på min bärbara dator och en stationär dator på jobbet och övriga datorer jag provat på. Mina bilder där emot ser inte bra ut på andras datorer, bara på min bärbara.

Om nu fotografens bilder ser bra ut, och även mina egna, på min skärm, då borde ju mina bilder också se bra ut på andra skärmar precis som fotografens bilder gör. Det är det jag inte riktigt förtstår...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.