Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på solnedgång

Produkter
(logga in för att koppla)

blogtweeter1

Aktiv medlem
Dessa bilder är tagna med autoläget.

Jag skulle behöva veta vad det beror på att de blir lite mörka trots ljuset från solen?

Är det för att kameran fokuserar för mycket på solen?

De togs innan den blev mörkt, men måste man göra något speciellt när man skall fota en solnedgång?

Tycker personligen att de blev bra, vad tycker ni?

Bilagor

• IMG_0791.jpg
    IMG_0791.jpg
    8 KB · Visningar: 1,152
  • IMG_0793.jpg
    IMG_0793.jpg
    9.1 KB · Visningar: 1,137
  • IMG_0795.jpg
    IMG_0795.jpg
    9.2 KB · Visningar: 1,137

Jag skulle behöva veta vad det beror på att de blir lite mörka trots ljuset från solen?

De togs innan den blev mörkt, men måste man göra något speciellt när man skall fota en solnedgång?

Kamerans exponeringsmätare har ingen aning om vad du fotograferat. Den mäter ljuset och använder ett medelgrått jämnljust motiv som referens.
Om du fotograferar ett snövitt fjällanskap i solsken kommer kameran att göra den vita snön mörkare.
Om du fotograferar något i mörka natten kommer kameran att göra om mörkret till något dämpat grått.
För att få bilder som du vill hå dem måste du ta kommandot över kameran. Enklast genom att använda exponeringskompensation.
Om du tycker att solnedgången blev för mörk ska du pröva att Exponera lite rikare. Använd +1 eller +2 steg exponeringskompensation.

Petter ...

Klassiskt motljusproblem.Ljuset uppifrån blir starkare än resten av bilden.Inget för autoläge.Manuellt eller A gäller .Samma sak med ögonen som med bländaren händer när du tittar mot solen eller starkt ljus i skyn.Puillerna drar ihop sej och ljusinsläppet minskar.

Men vad tycker du om bilderna för övrigt?

Jag har inte den funktionen du beskriver på min digitalkamera,
endast möjlighet att ändra slutartiden och ISO.

Kan något av detta hjälpa?

Vad är det för en kamera du har?
Kanske kan det hjälpa att låsa fokus (om det går) på något annat än solen sedan rikta kameran mot solen igen.

Det är en Canon Powershot A460.

Verkar som den tar fokus självt på den ljusaste punkten.

Är det därför allt annat blir mörkare?

Hur skall man fotografera?

Jag gillarfotona, speciellt att himlen syns väl.

Kanske hade ett HDR läge fångat marken ljusare och behållit det fina i himlen.

Testa att köpa ett ND grad filter (graderat gråfilter; glasskiva med mörkt för himlen och genomskinligt för marken) och håll det längs horisonten när du fotar. Borde behålla den fina himlen och ljusa upp marken. Kombinera även med att röra EV uppåt och neråt.

Ps att leka med gråfilter ligger på min egen todo oxo.

Tack,blev nöjd med bilderna själv. kul när man lyckas.
De är tagna med en iPhone 4, därav förklaringen till den mörka partiet?

Vill bara dela med mig av några bilder som jag tog på melodifestivalen igår.
Använde "inomhus"-läget på min Canon, och resultatet blev över förväntan.

Till en början var jag rädd för att bilderna skulle bli alldeles för ljusa och mörka,
eftersom det var en väldigt massa ljus hela tiden kombinerat med plötsligt mörker.

Visst blev dessa bilder bra?

Bilagor

• IMG_0074.jpg
    IMG_0074.jpg
    24.7 KB · Visningar: 782
  • IMG_0075.jpg
    IMG_0075.jpg
    19.5 KB · Visningar: 787
  • IMG_0117.jpg
    IMG_0117.jpg
    20.4 KB · Visningar: 779

Men skrev du inte ovan att de var tagna med Canon Powershot A460?

Bilderna från Mello är rätt slätstrukna som bilder betraktat, men det kanske inte var meningen att de skulle visa något speciellt?

Per.

Vill bara dela med mig av några bilder som jag tog på melodifestivalen igår.
Använde "inomhus"-läget på min Canon, och resultatet blev över förväntan.

Till en början var jag rädd för att bilderna skulle bli alldeles för ljusa och mörka,
eftersom det var en väldigt massa ljus hela tiden kombinerat med plötsligt mörker.

Visst blev dessa bilder bra?

Även i en iPhone borde det gå att kompensera exponeringen. Det går i alla fall på min Android.

Petter ...

Men skrev du inte ovan att de var tagna med Canon Powershot A460?

Bilderna från Mello är rätt slätstrukna som bilder betraktat, men det kanske inte var meningen att de skulle visa något speciellt?

Per.
Jag är mer än nöjd eftersom jag var rädd att de bara skulle bli ljusa. Nu är det ju bevisat att man inte behöver en dyr systemkamera för att få bra bilder. Då sparade man de tusenlapparna.

Även i en iPhone borde det gå att kompensera exponeringen. Det går i alla fall på min Android.

Petter ...

Med iPhone och IOS5 går det utmärkt att låsa exponering och skärpa på en viss punkt. Peka på det område där du vill att exponeringen ska låsa och håll kvar någon sekund tills det står att exponeringen är låst. Sen kan man komponera om bilden om man vill.

/Pär

Jag är mer än nöjd eftersom jag var rädd att de bara skulle bli ljusa. Nu är det ju bevisat att man inte behöver en dyr systemkamera för att få bra bilder. Då sparade man de tusenlapparna.

Trollradarn börjar pipa...

Ingen har nog någonsin sagt att man behöver en dyr systemkamera för att få bra bilder. Men de bilderna du har visat är knappast bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar