Annons

Bilder på fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Detta har hänt. Jag har äntligen lyckats ladda ner några bilder på fotosidan. Jag medger att mina kunskaper inte är de bästa men här är iallfall min fråga. Bilderna jag laddat ner var från början på 600 dpi. För att få plats på fotosidan har jag
1. ändrat format (500kb och dpi-värde(72 dpi) i image size
2. Sparat bilderna som jpg filer och sedan lagt in bilderna.

Grejen är bara den att bilderna förlorade oerhört i skärpa och kvalitet. De bilder som finns på "min sida" var verkligen superskarpa och gör sig inte ett dugg här. Har jag gjort något fel eller dras alla med samma problem? En del bilder här på sidan har ju skärpan kvar...

En annan sak. Hur gör man om man vill att de som tittar på bilderna skall kunna förstora upp den bild (min bild) de tittar på?

Mvh

/Lasse
 
Antal dpi spelar ingen som helst roll när du laddar upp bilder här på fotosidan. Det som spelar roll är upplösningen t.ex 600x600pixlar.

För att bilderna ska kunna förstoras så måste bilderna du laddar upp vara över 600pixlar endera på bredden eller på höjden, dock max 1024.

Känns lite flummigt men jag hoppas att det klarnar lite. Skulle tro att ditt oskärpeproblem blir lite bättre om du låter dpi vara ifred och ger dig på upplösningen istället :)

/malm
 
Jag kollade storleken på en av dina jpgbilder och den låg på 14kb. Det är på tok för litet. Du har antagligen komprimerat bilden alldeles för mycket utan att se hur kvaliten har förändrats.

När du sparar bilderna i jpg-format så komprimeras dom och i vissa program, tex photoshop, så kan man välja hur mycket man ska komprimera bilden. Hög kompession = dålig kvalitet.
Du behöver heller inte bry dig om att först ändra storleken till 500kb och sedan spara bilden som jpg. När du först drar ner storleken till 500kb så försvinner det massor av viktig information i bilden som behövs för att du ska få en bra jpg-komprimering.

Det du ska göra med bilden är följande:

1. Gå in och ändra storleken så att den längsta av sidorna på bilden inte är större än 600pixlar.
(Många program ändrar då automatiskt den andra sidan på bilden så att det ursprungliga formatet på bilden bibehålls).
Detta är nödvändigt för att bilden ska visas på rätt sätt här på fotosidan.

2. Spara bilden som jpg. Kontrollera efteråt att bilden ser ok ut. Kan du ändra på komprimeringsgraden så får du testa dig fram. Vanlig storlek på bilder brukar vara mellan 50 och 100 kb enligt min erfarenhet.

Vad använder du för program?

Smartsaver är ett bra program där man kan se hur bilden kommer att se ut efter komprimeringen innan man sparar den.

MVH / Gustaf
 
Efter storleksändring:

2. Skärp bilden. Använd oskarp mask, grundinställning Mängd: 200 %, radie: 0,5, tröskel: 3.

Det finns många andra kombinationer som kan fungera, värdena ovan gäller bara för webben. Gör inga förändringar efter skärpning, spara direkt. Jag använder Photoshopkommandot Spara för web, där kan man se effekten av komprimeringen.
 
Med 600 pixlar i största dimensionen slipper man "Förstora"-länken. Det kan ju verka som en dålig sak, men jag föredrar det. Laddar man upp en större skapar fotosidans automagi en 600-pixlarsversion att visa i oförstorat läge, och den versionen är bra mycket sämre än man kan få till själv. Jag gör bara större om det är bilder som verkligen kräver det.
 
Japp

Nu var det alltså fixat, kommentarer och fina betyg som följd dessutom. Stort tack allihopa för hjälpen!

Mycket vänliga hälsningar

/Lasse Lundgren
 
kuddar och morötter

Det gick ju bra för Lasse. Men Anders, du blandar ihop begreppen. 600x600 pixlar är inte ett mått på upplösning utan på bildstorlek. DPI däremot är ett mått på bildens upplösning.(egentligen PPI i detta fallet-se artikeln du nämnde)
 
steinick skrev:
Efter storleksändring:

2. Skärp bilden. Använd oskarp mask, grundinställning Mängd: 200 %, radie: 0,5, tröskel: 3.


Skulle nån kunna ta dom där kommandona för eng versionen av photoshop också? Tack =)
 
jimh skrev:
Med 600 pixlar i största dimensionen slipper man "Förstora"-länken. Det kan ju verka som en dålig sak, men jag föredrar det. Laddar man upp en större skapar fotosidans automagi en 600-pixlarsversion att visa i oförstorat läge, och den versionen är bra mycket sämre än man kan få till själv. Jag gör bara större om det är bilder som verkligen kräver det.

Håller med om detta. Ska man tvingas förstora för att se bilden med full kvalitet så bör det vara någon vits med det också. En bild som i sin riktiga storlek är 650 pixlar kan lika gärna vara 559 så man slipper det extra förtoringsmomentet när man tittar.

/ Hasse
 
Optimera för fotosidan

Mna kanske skulle lyfta fram informationen lite bättre om det "optimala" 600-formatet lite bättre på Fotosidan
Det är väldigt ofta man ser bilder på Fotosidan som är, låt säga, 600-700 pixlar i största sida. Att då trycka på "Förstora" blir bara en besvikelse och kostar onödig nerladdningstid.

Jag instämmer med föregående talare. Fram för bilder som antingen är mindre än/lika med 600 pixlar eller BETYDLIGT större`!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.