Annons

Bilder på akvariefiskar

Produkter
(logga in för att koppla)
Fiskfotograferingsanekdot:
En av Nordens största akvariefiskgrossister skulle lägga ut bilder på sina tusentals fiskar i en internetkatalog för butiker. De upptäckte att det var svårt och tidsödande att fota fisken i akvariet så de fick den brillianta iden att ta upp den ur akvariet och lägga fisken snabbt på en vit skiva och fota av den. De genomförde projektet (Halvvägs?) innan de insåg att bilderna på de slämmiga fiskarna inte gav köparna något mervärde när de skulle beställa :)
 
F.G. skrev:
Har det blivit ett akvaristikforum nu :)

Sådana råd är ju till för nybörjare även om 4 veckor är att överdriva, en vecka brukar ja råda
......
kortade ner texten
....
(inte stickor) och att ha som vana att lukta i akvariet, ett akvarium i balans luktar gott! :)
Från en galen akvarist med 50 akvarier


Håller med dej istort sett på alla punkter... BRA TALARE (skribent)! Fast personligen så undviker jag att hälla i en massa kemikalier....
 
Det som efterfrågas i detta forum är bilder på fiskar och kar.

Sonja kan fota, och hon gör det numera med D70 + 2 fjärrstyrda SB800. Hennes vinnarbild på zoopet var dock gjord med en enkel dimage med bara egen intern blixt. (För dem av er som följer zoopet)

Bra fiskbilder kräver ingen extraordinär utrustning. Allt handlar om att vara envis och jobba på att fixa det man vill göra. Det enda man kan tänka är att man med proffsig utrustning kan åstadkomma det man vill göra med färre skott.
 
Jag gjorde ytterligare ett försök att fota mina fiskar, grymt svårt att få till det.

Zebrapleco gammal hane
Hypancistrus zebra L-46
 

Bilagor

  • zebrapleco l46 akvarielokalen 2006-01-31 06 red fs 400.jpg
    zebrapleco l46 akvarielokalen 2006-01-31 06 red fs 400.jpg
    55.4 KB · Visningar: 1,964
Pterolebias longipinnis - en årstidsfisk från sydamerika.
 

Bilagor

  • pterolebias_longipinnis_platinum.jpg
    pterolebias_longipinnis_platinum.jpg
    16.2 KB · Visningar: 1,937
Pseudomugil gertrudae fotad med Konica Minolta Dimage Z3.
 

Bilagor

  • fs-forum-mygglarvsbilden.jpg
    fs-forum-mygglarvsbilden.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,877
Corydoras gossei VF fotad med Nikon D70s och två SB800.
 

Bilagor

  • fs-forum-c-gossei_6990.jpg
    fs-forum-c-gossei_6990.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,887
Varför gör de så här?

Om någon av mina fiskar dör, så är de andra snabbt där och käkar upp den! Är det ett "´normalt" beteende?
 

Bilagor

  • akvarie1 (2)a.jpg
    akvarie1 (2)a.jpg
    39.8 KB · Visningar: 1,772
Re: Varför gör de så här?

gizmo skrev:
Om någon av mina fiskar dör, så är de andra snabbt där och käkar upp den! Är det ett "´normalt" beteende?
Det går inte att se vad den oskarpa bilden föreställer men generellt sett dör inte fisk i ett välskött akvarium. Om man skulle hitta en död fisk så plockar man direkt upp den för att förhindra att den biologiska balansen rubbas genom efterföljande nitritspikar.
 
Nu var det ju ingen bedömning av bildens kvalité jag frågade efter....
Och inte heller varför fiskarna dör. Utan "är det ett normalt beteende att fiskarna äter upp varandra". Finns det möjligen någon annan akvarieintresserad person som kan svara mig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.