Annons

bilder på 50MB med en 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, inte direkt från kameran. Det klarar inte ens min 5D Mark II. Du får spara om bilden i datorn, och interpolera (förstora upp den) till en upplösning med 300dpi som är så stor att att filstorleken blir 50MB.

Varför måste bilden vara 50MB?
 
har aldrig sett en jpeg-bild pa 50mb... den maste vara runt 100megapixlar.
vad ar det for knasiga instruktioner du har lyckats misstolka?
 
Ska jag vara helt ärligt tror inte jag att du vet vad du pratar om. Ska du försöka spara ut en jpg som SKA vara 50mb så måste du ha en extreeeeeeemt stor bild som helst ska ha så mycket brus det bara går.
Och DPI har ju egentligen inte med nåt att göra heller sålänge du inte skriver vilken slutstorlek du vill ha.
 
När du interpolerar i Ps står det även M storlek högst upp. Det har inte att göra med filstorlek. Bla Alamy vill ha bilderna så.
 
Senast ändrad:
Ändra långsidan till 5100 el nåt så går storleken upp till 50M

Idiotiskt, då man endast lägger till "gissade" pixlar när man interpolerar:)

Fast du kanske verkligen måste ha en fil på 50Mb. Då går det inte så bra
 
Senast ändrad:
Antar att det är en bildbyrå (typ Alamy) som kräver stora filer.

Kravet brukar vara att okomprimerad Jpg (glöm tif) är typ 50mb.

Det finns i princip ingen kamera (utom digitala MF) som kan generera så stora filer.

I Photoshop (i vart fall från CS3) finns funktioner för att skala upp bilder med bibehållen kvalitet.
 
Jag behöver ta bilder som ska sparas i .jpg och vara 50MB, 300 dpi. Klarar jag det med en 40D?

Jadå men då måste du ta en matris av bilder och lappa ihop dem till en stor bild. 10 mpixel blir ca 4-5Mb så 100Mpixels eller 12000x8000 minst om nu kravet är 50Mb för jpeg.

Om du kör 16 bitats tiff blir det färre bilder du behöver lägga ihop.
 
det är inte storleken mb som de ber dig om. Kolla image size i photoshop. Kolla på en bild om är t.ex. 12 mb på hårddisken, så ser du att den "väger mer" i ps. Har med pixel dimensioner att göra.
 
det är inte storleken mb som de ber dig om. Kolla image size i photoshop. Kolla på en bild om är t.ex. 12 mb på hårddisken, så ser du att den "väger mer" i ps. Har med pixel dimensioner att göra.

och översatt till teknikerspråk bredd*höjd*bitplan/8 är formeln om man vill ha siffror på det hela...
 

Man kan googla lite, enkelt att hitta..

Det är bitdjupet en vanlig jpeg består av 2^24 bitplan (2^8 gröna, 2^8 blå, 2^8 röda dvs 16.7 miljoner färger.

Varför man delar med 8 är för att göra om bitar till byte, det går som bekant 8 bitar på en byte.

Så exv en 1000x1000 pixel stor bild tar upp 1000x1000x24/8=3.000.000 byte dvs ca 3Mb när man sparar den som tiff samt att datorn behöver 3Mb för att hantera den (det är utan lager etc..., då behövs mer minne).

Räknar man tvärtom, dvs 50Mb och tar en 16-bitars TIFF-bild så är bitplanen 48 på en sådan 48/8 = 6

50.000.000/6 är ungefär 8.000.000, så drygt 8Mpix klarar man en 50Mb fil som är 16-bit TIFF.
 
Antar att det är en bildbyrå (typ Alamy) som kräver stora filer.

Kravet brukar vara att okomprimerad Jpg (glöm tif) är typ 50mb.

Det finns i princip ingen kamera (utom digitala MF) som kan generera så stora filer.

I Photoshop (i vart fall från CS3) finns funktioner för att skala upp bilder med bibehållen kvalitet.


Okomprimerad jpeg? Hur går det till?
 
Jag behöver ta bilder som ska sparas i .jpg och vara 50MB, 300 dpi. Klarar jag det med en 40D?

Om det är till bildbyrå, så är det 50MB tiff de vill ha.
För Alamy så är det också 50MB tiff, med bilden sparas i jpeg nivå 12. När du är klar med den och ska leverera.
Bilden får ej vara över 20MB i jpeg, för att kunna leveras över nätet.

Du blir tvungen att interpolera upp bilder från din 40D.
Är bilden bra från början är det inga problem.
Har själv interpolerat upp bilder från 6mpixel kamera till bildbyrå.

TT
 
Jag kan inte komma på någon vettig anledning till att en bildbyrå vill ha interpolerade bilder.

Är det jag eller bildbyrån som är dum?
 
Jag kan inte komma på någon vettig anledning till att en bildbyrå vill ha interpolerade bilder.

Är det jag eller bildbyrån som är dum?

bildbyran (savida dom inte kraver X megapixlar, men folk fuskar for att salja bilder med lagre upplosning)

att interpolera upp ger endast en latt forsamring av bildkvalitet och storre filer som tar langre tid att skicka. helknappt
 
Jag kan inte komma på någon vettig anledning till att en bildbyrå vill ha interpolerade bilder.

Är det jag eller bildbyrån som är dum?

Bildbyrån =)
Finns en hel del firmor/mottagare som kräver de mest konstiga saker. DPI verkar vara en populär parameter som dom "ska ha". Bilden ska inte hålla för att skrivas ut i 300ppi i en viss storlek. Den SKA BARA VARA 300dpi. Slutdiskuterat!
Det är även populärt att blanda ihop dpi och ppi.

Eller så ska bilfilen vara tex 50mb. Hur man gått tillväga för att få den så stor, det är skitsamma.


Och nej jag har inga referenser, men jag har sett det många gånger =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.