Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på överviktiga människor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle

Ny medlem
Jag heter Kalle och pluggar till tv-producent på Institutet för Högre Tv-Utbildning. Jag ska spela in en film om frosseri och behöver bilder på överviktiga människor. De kommer inte att exponeras på något dåligt sätt. Filmen är en del av min utbildning på IHTV. Om någon har sådana bilder så hör av er till mig på mail: [email protected]
 
RolandM skrev:
Skulle vara intressant att veta vad begreppet överviktig innebär?

Svenska Akademiens ordlista
över|vikt|ig adj. -t -a som väger mer än normalt

Ganska kul faktiskt, vad är normalt egentligen?

Nä, nu spårar tråden ur... Jag har tyvärr inga bilder på "överviktiga" annat än på mig själv, väger 88 kg, 175 cm. Duger det? :)

/Amir
 
Hej Roland
Bilderna ska används i en reklamkampanj för att fetare och sundare samhälle. Reklamkampanjen är en del av min film om frosseri. Jag borde kanske skrivit ett överviktigt och osunt utseende. Alltså när det är betydligt mer än en liten kula på magen.
 
Saxat från vardguiden.se:

Fetma och övervikt anges utifrån måttet Body mass index (BMI). BMI anger förhållandet mellan en persons längd och vikt. Den som har BMI mellan 18,5 och 25 är normalviktig, mellan 25 och 30 är man överviktig och med BMI över 30 lider man av fetma.

Fram med vågen och måttbandet.
 
En liten fundering bara: om jag nu hade bilder av överviktiga personer, så bör man väl - etiskt eller legalt (PUL) - få deras lov innan man skickar iväg bilderna. Jag tycker situationen är analog med tråden här om dagen om tandläkarfotografering.

Problemet är väl att många av oss överviktiga skäms så för våra kroppar att det kan vara svårt att få tillåtelse att publicera bilderna.

Och just detta att fetma är så känsligt gör att det känns rent osmakligt att inte be om tillstånd...

Jag har inga självporträtt, men skulle annars gärna ställa upp som avskräckande exempel...

/Janne, aningen rund om mitten...
 
Kalle skrev:
Jag borde kanske skrivit ett överviktigt och osunt utseende.

tycker det låter som en extremt kränkande kampanj. du kommer att använda överviktiga personer indirekt som mall för hur en människa inte ska vara. alltså, om än de är anonyma på affischerna så blir budskapet en käftsmäll på andra som faller i din kategori av människor som inte har ett "sunt utseende".

rikta kampanjen för hälsan, inte för skönhet.
 
Herr Åhman tror jag visst inte läste Kalles inlägg ordentligt.

Vad jag kan uttyda har skrivits så var kampanjen riktad enligt detta...
"De kommer inte att exponeras på något dåligt sätt."

"Bilderna ska används i en reklamkampanj för att fetare och sundare samhälle."

Det låter inte direkt som en attack på tjocka personer. Snarare tvärtom, eller antog du bara det precis som jag antar att du inte läst vad han igentligen skrivit.
 
Senast ändrad:
Jodå jag har läst.

Som exempel. Du är något, säg t ex grön i ansiktet.

Jag gör en reklamkampanj där jag säger att det är fult att folk är gröna i ansiktet.

Hur skulle du känna dig då?

(jag reagerade på kalles tycke om hur en människa se ut, att vara kraftigt överviktig är inte bra för hälsan, det vet nog alla.)
 
Herr Åhman skrev:
tycker det låter som en extremt kränkande kampanj
Jag ser som jag antydde i mitt tidigare inlägg också farhågor. Övervikt och fetma är normalt känsligt - en sådan här "kampanj" måste göras snyggt och med fingertoppskänsla...

Generellt är det intressant att diskutera om vårt samhälle är moget nog att exponera yttre avvikelser för att sätta fokus på ett fenomen vi vill belysa.

Är vi t.ex. villiga att exponera tonåriga anorektiker för att belysa problemen med utseendefixeringen i media?

Är det OK att exponera lemlästade trafikoffer för att få oss att köra långsammare?

Jag tycker dessa frågor är svåra, men de är viktiga och intressanta...

mvh Janne
 
Jag gör en reklamkampanj där jag säger att det är fult att folk är gröna i ansiktet.
Problemet jag har är inte dina åsikter, dom instämmer jag i, snarare att du förutsatte att han gör en kampanj som säger att fettna är osunt när han skrev "för ett fetare och sundare sammhälle". Det går inte riktigt ihop. Sen hans ordval vid beskrivning av bildtypen han var ute efter är ju en tolkningsfråga.

Det jag anser osunt anser många andra troligen inte osunt.
 
tormig skrev:
Saxat från vardguiden.se:

Fetma och övervikt anges utifrån måttet Body mass index (BMI). BMI anger förhållandet mellan en persons längd och vikt. Den som har BMI mellan 18,5 och 25 är normalviktig, mellan 25 och 30 är man överviktig och med BMI över 30 lider man av fetma.

Fram med vågen och måttbandet.

Man ska nog inte lita på BMI Index, det räcker med att man tränar lite så stämmer den inte speciellt bra. Har själv 27 i index & har under 10% fett på kroppen...

Den funkar dock bra om man är normal byggd, om man nu kan definera normal! =)
 
Hur räknar man ut hur mycket fett man har på kroppen?

Lägg elektrisk spänning över två punkter på kroppen, se vilket motstånd du har, så får du det! Det man även matar in är lite saker som anstånd, det som man nytjar är att olika vävnad har olika resistivitet.
 
MagnusG skrev:
Lägg elektrisk spänning över två punkter på kroppen, se vilket motstånd du har, så får du det! Det man även matar in är lite saker som anstånd, det som man nytjar är att olika vävnad har olika resistivitet.

Lik- eller växelspänning? Resistans är ju temperaturberoende - vid vilken temperatur man genomföra försöket? Och för att kunna nyttja resistiviteten måste jag ha kunskap om den sträcka strömmen går genom nämnda vävnader samt tvärsnittsarean på dessa. Det hela lutar åt någon yt- eller trippelintegral...

Fast nu tror jag vi har spårat ur. I alla fall jag...

/Janne
 
Loj skrev:
Lik- eller växelspänning? Resistans är ju temperaturberoende - vid vilken temperatur man genomföra försöket? Och för att kunna nyttja resistiviteten måste jag ha kunskap om den sträcka strömmen går genom nämnda vävnader samt tvärsnittsarean på dessa. Det hela lutar åt någon yt- eller trippelintegral...

Fast nu tror jag vi har spårat ur. I alla fall jag...

/Janne

Du har inte spårat ur, verkligen inte.. Visserligen kanske från ursprungliga ämnet, men det igorerar vi ;)
Det borde vara likspänning, ser iallafall inga skäl till att det inte skulle fungera. Det som du nämner gäller omman ska göra en exakt beräkning, men om man bara ska ha det på ett ungefär så kan man göra lite approximationer. Så som att mätningen utförs vid rumstemperatur, annars kan man alltid ha en termometer i mäturrustningen så har man det invärdet också. Sen så utförs inte mätningar på mänskliga varelser vid de temperaturer som krävs för att resistansen ska ha varierat i någon större grad. Sen att de två punkterna är utvalda, det missade jag att nämna, i många fall hand till hand. Och genom att mata in längd och vikt hos individen har man ungefärliga propotioner på individen och därigenom avståndet och det ungefärliga tvärsnittet.
Gomorron förresten :)
 
fotoskåp skrev:
Svenska Akademiens ordlista
över|vikt|ig adj. -t -a som väger mer än normalt

Ganska kul faktiskt, vad är normalt egentligen?


Enligt NE

1norma´l adj. ~t
ORDLED: norm-al
• som inte avviker från den grundläggande typen för företeelsen i fråga, särsk. genom att överensstämma med genomsnittet

:)

Micke
 
Kalle skrev:

Jag borde kanske skrivit ett överviktigt och osunt utseende. Alltså när det är betydligt mer än en liten kula på magen.

Jag är överviktig, men jag vette sjutton hur i ***(fult ord) jag ska tolka din mening.
Är jag osund bara för att jag är överviktig?

Inte nog med att jag kämpar med mina egna "spöken", jag ska dessutom kämpa mot folks fördomar om mig pga att jag ser ut som jag gör.
 
Cougarina skrev:
Jag är överviktig, men jag vette sjutton hur i ***(fult ord) jag ska tolka din mening.
Är jag osund bara för att jag är överviktig?

Inte nog med att jag kämpar med mina egna "spöken", jag ska dessutom kämpa mot folks fördomar om mig pga att jag ser ut som jag gör.

Vilka fördomar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.