Annons

Bilder m Fart

Produkter
(logga in för att koppla)

shywolf

Aktiv medlem
Hej

Nu är jag på gång och ska köpa mej ett nytt objektiv.
Jag gillar att ta kort på Enduro och Cross åkning.

Har fått tips förut här på 70 - 200 mm

Funderar på dessa två, men vilken är Bäst enl er som kan alla betäckningar?

NIKON Nikkor AF-S 70-200/4,0 G ED VR II
TAMRON A009N SP 70-200MM F/2.8 DI Nikon

Samma pris på dessa!

Hej

Nu är jag på gång och ska köpa mej ett nytt objektiv.
Jag gillar att ta kort på Enduro och Cross åkning.

Har fått tips förut här på 70 - 200 mm

Funderar på dessa två, men vilken är Bäst enl er som kan alla betäckningar?

NIKON Nikkor AF-S 70-200/4,0 G ED VR II
TAMRON A009N SP 70-200MM F/2.8 DI Nikon

Samma pris på dessa!

Optiskt är Tamron-objektivet en aning bättre, men när det jämförts med Canons 70-200/2,8 låg det lite efter i fokushastighet och sannolikt är det samma om du jämför med Nikon 70-200/2,8 VR II.

Det är två bra objektiv och du kommer kunna få bra bilder med bägge. Skillnaderna mellan dem är av allt att döma små och hade du varit ute efter ett 70-200 som allmänt universalobjektiv (det är ett rätt trevligt landskapsfotobjektiv också) så hade jag nog själv valt Tamron. Men just för att fota saker som Enduro och Cross skulle jag satsa på lite säkrare och snabbare fokus.

Nikon objektivet har största bländare 4, vilket kan bli en begränsning i sämre ljusförhållanden och om du vill ha snabba bilder. Annars är det ett toppen objektiv som är relativt lätt. Perfekt att resa med.

Jag inser att jag läst slarvigt, nu när John svarade ser jag att det faktiskt står AF-S 70-200/4 VR II, trodde de var f/2,8-versionen ... (Borde jag tänkt på i och med att den är en hel del dyrare än Tamron-objektivet).

Som John säger, då har Tamron-objektivet ett stegs fördel i svagare ljus (och ger ett steg mer bakgrundsoskärpa). Men mitt påpekande om fokushastighet stämmer fortfarande.

Jag inser att jag läst slarvigt, nu när John svarade ser jag att det faktiskt står AF-S 70-200/4 VR II, trodde de var f/2,8-versionen ... (Borde jag tänkt på i och med att den är en hel del dyrare än Tamron-objektivet).

Som John säger, då har Tamron-objektivet ett stegs fördel i svagare ljus (och ger ett steg mer bakgrundsoskärpa). Men mitt påpekande om fokushastighet stämmer fortfarande.

Tack för dina båda svar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar