Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder i Tidningar!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Har för mig att jag sätt det här på fotosidan någonstanns. Hittar det dock ej med hjälp av sök.

Jag är ute efter hur man får samma effect på som bilderna i t.ex GP har. Det är som stora runda pixlar fast ändå att bidlen är skarp.

Någon vet vad jag pratar om??

// Mattias...

Superfrog skrev:
Har för mig att jag sätt det här på fotosidan någonstanns. Hittar det dock ej med hjälp av sök.

Jag är ute efter hur man får samma effect på som bilderna i t.ex GP har. Det är som stora runda pixlar fast ändå att bidlen är skarp.

Någon vet vad jag pratar om??

// Mattias...

Kallas raster

Du får den effekten när du använder ett fast raster vid utskrift. Du kan säkert efterhärma det i datorn men då kan jag tänka mig att du riskerar moiréproblem om du sedan skulle skriva ut den med ett fast raster.

Gimp har ett filter som heter ''newsprint'' som kanske kan intressera dig. Jag har inte Photoshop hemma och jag är inte så inne på filter... Nosa runt efter något som heter ''halftone'' så hittar du kanske något intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar