Annons

Bilder i Pagemaker

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Hej!
Jag har varit fotograf åt en tidining, men nu när han som ska sätta ihop tidningen i Pagemaker så kommer det upp ogiltigt format. några av bilderna är från början i RAW sen omgjorde till JPEG. dom är cirka 2mb stora och han som gör tidningen säger att han lagt in större bilder förr.. vad kan felet vara?
kan det vara fel färg schema, han som gör tidningen har testat göra om dom i CMYK i stället för RGB men blev ingen skillnad för han. Måste jag ändra det?

Snabba svar tack =)
ursäkta eventuella stavfel =)

MVH PATRIK
 
Pagemaker är antikt. Vad är det för tidning som fortfarande använder det?

Kolla så filen inte har några utländska tecken typ ü eller några versaler i namnet, och om den heter .JPEG så som du skrev det kanske du prova att ändra det till .jpg i stället om det fortfarande strular då. Har något svagt minne av att Pagemaker var känsligt för vissa tecken, men kan ha fel. Det är nog 10 år sedan jag öppnade programmet sist.
 
Bureås klubb tidning (A)
OKej tack! men inga filer heter .JPEG eller. jpg utan dom heter typ IMG_6779 eller liknande, kan tex _ vara ett problem?
 
suffix på bilderna

är alltid bra. ffa om de kör Pc. Prova det, annars brukar Tif eller eps fungera med Pagemaker.

om de har råd så rekomenderas annars en uppdatering till InDesign
 
Även om Pagemaker är "antikt" så var det ju faktiskt inte så länge sedan det var det mest använda layoutprogrammet. Bara för att ett program är gammalt så upphör det ju inte att fungera.

Jag antar att killen som gör tidningen lyckas med andra bilder, alltså måste det vara något med just formatet på just dessa bilder som spökar. Har du provat med en TIFF-bild?

Konstiga tecken kan mycket väl ställa till det, men "_" borde inte vara problem.

Lite märkligt att det inte fungerar när han själv sparat om till CMYK.

Nåväl, inte mycket till råd men min poäng är att det måste gå att få till det men att det är svårt att ge råd på "distans".

Mvh
Anders
 
Patlin skrev:
Bureås klubb tidning (A)
OKej tack! men inga filer heter .JPEG eller. jpg utan dom heter typ IMG_6779 eller liknande, kan tex _ vara ett problem?

De borde verkligen ha en ändelse.

Vilket program använder du? PC / Mac?

Om du kör PC så är visning av kända filändelser av per default och då ser du inte ändelsen men den finns där.

Mvh
Anders
 
Tidiga versioner av Page Maker hade inte ens stöd för .Jpg om jag minns rätt. I Macmiljö spelar inte filändelsen någon roll men i PC behövs det xxxxx.jpg, .eps eller .tif. Nackdelen med att använda "antika" program är att de inte har stöd för nyare format som .PSD osv.

Kolla så att du inte sparat bilderna i 16 bitars färg, det klarar knappast Page Maker.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.