Annons

Bilder i Motortidning.. pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej på er alla.. ledsen att behöva göra ett inlägg om vad man ska ta för bilder men jag känner att jag inte kunnat hitta svaret riktigt i någon annan tråd. Och vet att det finns den där prislistan som man kan köpa loss men för bara detta endamål så känns de lite onödigt.

Ialla fall, igår så skulle en hyffsat nystartad tidning som har en motordel komma och göra ett repotage om några som byggt om sina bilar och jag hängde med.. det visa sig att det spöööö regna hela dagen och några bilder blev de väl inte direkt för journalisten/fotografen som var med, inte heller hade dom fått några vettiga kameror utan hade små kompaktkameror och försöka ta bilder med så jag sa att pg.a dåliga ljuset och så där så kan jag ta några bilder, hade med mig min lilla utrustning så sagt och gjort.
Sen så såg han lite av mina bilder som finns med i deras presentation och undrade om dom kunde få använda kanske några av mina bilder i tidningen.

Så frågan är vad bör jag ta för mina bilder på 2 bilar som jag fottat, tidningen går ut till ca 300.000 hushåll..
Vet ej hur många bilder de vill ha heller.. och med tanke på att dom verkade vara nystartade..
Vill gärna få lite bilder publicerade hade vart grymt kul men vill ändå inte skänka iväg dom?
Så va tycker ni är en rimlig peng per bild?
 
Ja.. utan att ha kollat i BLF:s lista så ja... 800 kronor styck + moms kanske. Det är svårt att säga. Du var ju där för din egen skull, så det är svårt att räkna med någon restid i priset, men å andra sidan lyckades de inte ta några bilder själv, utan du är ensam om att ha vettiga bilder och de vill använda dem, vilket du ska ta betalt för så klart.

Antingen beställer du BLF:s lista och läser av tabellen och fakturerar för det, eller får du gå på lite magkänsla. Dock tror de flesta att bilder är ungefär som att bomma en cigg eller be att få låna muggen2, dvs inget man betalar för. Folk kan helt enkelt inte fatta det. De verkar tror att det är själva energin för att trycka ner avtryckaren man tar betalt för...

Men det beror ju på deras eget förhållningssätt till fotografering.

/Jens
 
quackpack skrev:
Så frågan är vad bör jag ta för mina bilder på 2 bilar som jag fottat, tidningen går ut till ca 300.000 hushåll..
Vet ej hur många bilder de vill ha heller

SFF rekommenderar priser från 1500 kr för en liten bild upp till 4400 kr för ett omslag för en tidning som har en upplaga på 300 000 ex. Se till att du inte tar alltför lite betalt. Det är svårt att höja priset när man en gång lagt sig på en alltför låg nivå.

MVH/Stefan
 
Tackar för svaren! Jo håller med det dära du säger Jens, vissa verkar verkligen tro att man blir nöjd om man får en påse godis :-/ njee

Jag maila och la mig på ca 1000:- men att jag ville veta först om några bilder skulle användas och iså fall om de va aktuellt för omslag så ville jag nog ha mer men att vi kunde sikta på 1000ink moms.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.