ANNONS
Annons

Bilder från OS

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Ingen som sitter på nån länk med an massa fina bilder från os. Jag minns att expressen hade ngt sånt under sommar os men har inte hittat det nu ?

Mr.Berg skrev:
Jag kollade lite på bilderna från dagens Sprint stafett. Vad krävs det för utrustning för att ta så färgstarka klara skarpa bilder eller handlar det mer om fotografens kunnande?

Jag kollade in bilder från störtloppet och tänkte samma tanke. Jävlar vad skarpa bilder de har fått av någon som ändå far fram i ca 110 km/h. Förmodligen inget 28-80 kit-objektiv de använder...

Kolla på Getty Images hemsida. Där finns fler bildern än ni pallar med... :)
Visserligen vattenstämplade, men jäkligt kul att kolla på ändå.

http://editorial.gettyimages.com/source/search/Product.aspx?p=2&e=0&pg=1&am=-1

Angående utrustningen så är det väl det värsta man kan köra med som gäller. Säkert objektiv upp mot 600 mm. Det har ju varit fint väder under hela OS än så länge, så då är det ju inte så svårt att få fina bilder.

Mvh

Daniel

Måste ju bara berömma Sydsvenskan för deras eminenta bildspelssajt! Och för en gång skull har man fattat hur ett bildspel ska presenteras på nätet. I fast skala oberoende av fönsterstorlek. Tänk om DN kunde lära sig det!

Bilderna lär ju vara anpassade för webb, med andra ord uppskärpta och färkorrigerade. När man förminskar en bild tappar den ju lite skärpa, så man får lägga på lite oskarp mask för att få sting i bilden igen. Sen för att få till färgerna kan man ju dra upp kontrasterna i bilden och eventuellt dra upp färgmättnaden eller kanske köra med ett polfilter. Filerna ser inte ut så där direkt från kameran om det är en råfil, fast dom flesta sportfotograferna kör väl iofs jpg direkt i kameran med pålagd kurva för att snabba upp arbetsflödet. Vad jag ville komma fram till var att du inte behöver super proffs utrustning för att göra skarpa o färgrika bilder till webben.

starnut skrev:
Bilderna lär ju vara anpassade för webb, med andra ord uppskärpta och färkorrigerade. När man förminskar en bild tappar den ju lite skärpa, så man får lägga på lite oskarp mask för att få sting i bilden igen. Sen för att få till färgerna kan man ju dra upp kontrasterna i bilden och eventuellt dra upp färgmättnaden eller kanske köra med ett polfilter. Filerna ser inte ut så där direkt från kameran om det är en råfil, fast dom flesta sportfotograferna kör väl iofs jpg direkt i kameran med pålagd kurva för att snabba upp arbetsflödet. Vad jag ville komma fram till var att du inte behöver super proffs utrustning för att göra skarpa o färgrika bilder till webben.

Det stämmer nog till viss del men för att få en så skarp bild av något (någon) som far fram i en jävla fart så krävs det nog lite mer än ett standard-objektiv. Om inte annat så tror jag inte att folk som jobbar för Gettys köper sina prylar på On-Off... :)

gesoulis skrev:
Jag kollade in bilder från störtloppet och tänkte samma tanke. Jävlar vad skarpa bilder de har fått av någon som ändå far fram i ca 110 km/h. Förmodligen inget 28-80 kit-objektiv de använder...

Om det är bilderna på torino2006-sajten du menar så skulle jag gissa att fotografen har förinställt fokus mot en av flaggorna och sedan står och väntar tills åkaren kommer förbi just det hoppet. Då passar han/hon på att fyra av en salva. Så skulle jag gjort i alla fall =)

Man ser att flaggan är med på nästan alla bilderna, och med hyggligt långt avstånd (tex med en 400/2,8) så blir åkaren 'tillräckligt' i fokus den med.

ser inte helt problemet i frågan, att få skærpa på åkaren?

sitter du på ett fast canon 600mm så e de nog aldrig ett problem, om inget annat så får man punsha upp Iso'n ett par snepp. inga problem

länken

Tappade lite av adressen

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1705&a=521586&previousRenderType=3[/url]

Canon-fotograferna (vilket är de flesta, utan att lägga mer värderingar i detta) använder 300/2.8L IS, 400/2.8 L IS, 500/4L IS och 600/4L IS. Dessa har världens snabbaste autofokus tillsammans med EOS 1V,D,Ds och 3-husen.

De klarar att följa motivet i 50 km/h (mot kameran) ner till 8 meter. Så med lite vinkel till motivet och vid en sväng, så bör Canons AF inte några problem att hänga med.

Grymma bilder i länkarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar