Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bilder delar sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robot

Avslutat medlemskap
hej! har precis köpt en nikon d70s med 18-70 objektivet

och nu märkte jag när jag la in bilderna i datorn så såg jag något riktigt skumt på vissa av bilderna

(exempel)

detta sågs ej på LCD skärmen utan bara på dator skärmen?
vad kan ha hänt?
är det kamerans fel eller datorn?

(jag använde Photoshop 5.0 för att överföra bilderna)

tacksam för svar!!

det har nnnog bara blivit knas på den där bilden formatera minnes kortet.... och du.... testa ennyare version av photoshop.... dom har en beta på sin sida man kan testa, det har hänt massor sen version 5 !

men det där kan väl knappast ha med photoshop eller oformaterat minneskort att göra?

jag tänker fel på sensor/slutare direkt, dock finns det säkert folk som är kunnig inom området här som kan svara ordentligt

men det skumma är ju att jag har använt olika inställningar på olika bilder
just den där var tagen i auto läget, en annan i porträtt läget osvosv

och så händer detta bara på vissa bilder kanske 5 av 60 bilder, resten blir bra licksom.
och förresten Photoshop elements 5.0 är ju det nyaste elements programmet.

Med stor sannolikhet är det antingen minneskortet eller kortläsaren.

Prova en annan kortläsare.
Prova formatera minneskortet, vilket alltid bör göras i kameran.

Testa gärna med annat minneskort om du har möjlighet för att utesluta att det är kortet, eller testa ditt i någon annans kamera.

fridhamre skrev:
men det där kan väl knappast ha med photoshop eller oformaterat minneskort att göra?

jag tänker fel på sensor/slutare direkt, dock finns det säkert folk som är kunnig inom området här som kan svara ordentligt
Tvärtom! Det där är ett vanligt resultat när minneskortet krashat. Å hur skulle t.ex en kass slutare kunna splittra bilden och flytta runt delarna sådär?

Japp. Klassiskt exempel på korrupt fil.

Möjliga felkällor:
Överföringen till datorn (kortläsare/drivrutiner i datorn).
Minneskortet (korrupt kort)
Kamerans kortskrivningsrutiner (kolla firmware).

Jag gissar på kort/kortläsare.

En kompis hade nyligen samma problem men med en Ixus-kamera, jag bara formaterade om minneskortet mha av min dator. Sedan fungerade allt fint igen!

/MikaelJ

Robot skrev:
och förresten Photoshop elements 5.0 är ju det nyaste elements programmet.
Ja, Elements 5 är det nyaste, men Photoshop 5 kom 1998 ;)

Förövrigt kan jag bara hålla med de andra, helt klart fel någonstans mellan att den skrivs på kortet tills den ligger på hårddisken.

Som de andra nämner så kontrollera minneskort och minnesläsare. Jag hade jättemycket problem med min D80 och inte ens serviceföretaget som sköter garantireparationer hittade felet - skumt. (tråden)

Lite svårt att testa dock om du själv inte har flera minneskort att prova med. Däremot kan du testa minnesläsaren om du använder sådan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar