Annons

Bilder byttes ut vid import till Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Jag har nyligen införskaffat Lightroom 3 och i första importsvängen importerat run 13000 bilder från befintlig hårddisk.

I dag skulle jag importera ytterligare ett hundratal bilder. Efter import ser jag de förväntade tumnagelbilderna. Helt plötsligt utan att jag gör något byts en bild ut mot en annan bild jag har någonstans och sedan ytterligare en och en till. Vad jag sett är tre stycken bilder är ytbytta.

När jag går in och tittar på samma bild med hjälp av BreezeBrowser så har även där tumnageln blivit utbytt, men om jag klickar på tumnageln (med BB) så ser jag orginalbilden. Om jag klickar på tumnageln med LR3 så kommer den nya bilden upp.

Någon som har någon ide vad som går fel?

Roine W

Jag har nu insett att det beror på att dessa bilder har samma namn, men ligger i olika foldrar så det har inte orsakat mej några problem tidigare. LR verkar på något sätt blanda ihop dessa trots att de fortfarande ligger i olika foldrar.

Vad händer om du kryssar i "Treat Jpeg files next to raw files as separate photos" under Edit > Preferences?

Jag tar ibland bilder i både JPEG och RAW och då får de samma namn fast med olika i filändelse. Med avmarkerat visas RAW filen som tumnagel i LR3 och med i kryssat visas istället en tumnagel per bild/fil.

När du importerar gör du då det genom att LR kopierar filen eller länkar till filen?
Om LR skapar en kopia på en ny plats och alla filer kopieras till samma katalog så kommer LR att skriva över filer som har samma namn.

Normalt när man importerar från minneskort låter man LR kopiera filerna till en ny plats (man vill ju kunna radera och återanvända minneskortet).
Om man har filerna i en bra struktur på hårddisken redan så låter man LR länka till bilderna där de ligger.

Jag flyttar inte filerna utan de ligger i en folder som jag sedan länkar in. Det kommer alltså inte att finnas två bilder med samma namn i samma folder.

Roine W

När du importerar gör du då det genom att LR kopierar filen eller länkar till filen?
Om LR skapar en kopia på en ny plats och alla filer kopieras till samma katalog så kommer LR att skriva över filer som har samma namn..

Det där låter ju helt sjukt, eller så missuppfattar jag dig.

Själv har jag nyligen börjat använda aperture, och jag väljer "store files in aperture library" vilket betyder att om jag importerar från en mapp på hårddisken så kopieras filerna över till aperturer bibliotek, samma sak när jag importerar från minneskort.

Menar du att om man samma med lightroom så kommer programet radera ens bilder ?

Det där låter ju helt sjukt, eller så missuppfattar jag dig.

Själv har jag nyligen börjat använda aperture, och jag väljer "store files in aperture library" vilket betyder att om jag importerar från en mapp på hårddisken så kopieras filerna över till aperturer bibliotek, samma sak när jag importerar från minneskort.

Menar du att om man samma med lightroom så kommer programet radera ens bilder ?

Nej, jag menar att om du på hårddisken har två filer med samma namn i olika kataloger och låter Lightroom kopiera dessa till en och samma katalog (på disken) så kommer en av dom att skrivas över. Vilket är en begränsning i de flesta filsystem dvs att man inte kan ha två filer med samma namn i en och samma katalog.

I LR kan du dessutom ställa in vid importen om du vil att LR ska radera filen i original katalogen automatiskt efter import/kopiering eller inte. Kanske nån använder den funktionen för att slippa radera kortet själv efter import eller om man har ett arbetsflöde där man själv kopierar av koret till en temp katalog innan import i LR.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto