Annons

Bilder anpassade till fotosidan,

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramstacity

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem som jag hoppas kunna få svar på. Jag använder FS Elements 3 till att anpassa bilden så att den inte blir för stor här när jag ska lägga ut den här på fotosidan men då blir bilden väldig uddlös dälig skärpa, färglös och allmänt tråkig. Finns det något annat och bättre sätt att göra om bilden på? jag ser till att bredd och höjd inte är för stora sedan väljer jag arkiv/spara för webb. Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mej med det här.

Kjelle

Konvertera till färgrymd sRGB i Elements, för att efterlikna hur bilden ses via en browser

Gör den max 640x640 pixels stor

Använd "Save för Web" och anpassa komprimering mot filstorlek.

Förutom Christers tips kanske också lägga på oskarp mask för att skärpa upp bilden. Sök här i forumet, det finns en hög med trådar om hur man gör.

Ditt problem beror på att bilden i förminskad storlek inte stämmer med bildskärmens upplösning. Därför MÅSTE man lägga på usm EFTER att bilden förminskats. Radius du då ska ha är 0,3-0,4 och det är uträknat med hänsyn till bildskärmars genomsnittliga upplösning. Gör du inte detta kommer bilderna att se luddiga ut. Procenttal kan variera men inte så mycket att haloeffekt uppstår.

(Nils, Max, Christer) Jag tackar för dom utförliga svaren. Jag lovar att prova dom i veckan som kommer, jag har jobbarhelg nu så det är lite svårt att hinna med.Jag återkommer nästa vecka med resultat På återhörande Kjelle

Hej Christer. Det tog lite tid att svara det är mycket som ska göras nu på våren. Konventera till sRGB skriver menar du då att bilden ska vara i JPEG jag fotar bara i JPEG Mitt Photoshop Elements 3.0 är på svenska och jag väljer alltid spara för webben. Men är det så att det har någon betydelse om man skärper upp bilden med oskarp mask före eller efter att man har valt spara för webben. Kjelle

Senast ändrad:
Hej Nils. Jag har läst igenom ditt svar ett par gånger och novis som jag är så måste tyvär säga att jag nog inte förstår riktiktigt vad du menar. Vad ä usm? Kjelle

Du kan lära dig om färgrymder här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm

Så oavsett filformat (JPEG) så finns det olika sätt att representera färger. Plåtar (kolla hur din kamera är inställd!) och jobbar man i Adobe RGB (kollar hur Photoshop är inställd) så bör man konvertera bilden till sRGB innan man lägger den på Fotosidan - för att simulera hur den visas i en webbläsare (som jobbar med sRGB)

Skärpning lägger du på själv, och håller du den inom 640x640 pixels sker ingen förminsking av den och då inte heller skärpeförsämring då du laddar upp den.

Tack Christer jag var och skummade om artikeln angående färgrymd den verkar mycket interesant. Jag ska läsa den ordentligt men nu börjar det bli sent för mej. Jag ska lägga på minnet att bilden inte bör vara större än 640*640 Kjelle

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto