Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden ligger inte still i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. När jag öppnar en bild i redigeraren använder jag vanligtvis maximeringsläget i menyn Fönster > Bilder.

När jag går lite utanför bilden med vissa av verktygen sprätter bilden hastigt iväg åt motsatt håll mot det håll jag gick utanför bild, så att bara en liten del av bilden syns. Och att gå lite utanför måste man ju göra ibland för att komma åt i kanterna och hörnen på bilden.
Enklaste sättet att flytta tillbaka bilden är då kortkommandot CTRL+0 (Anpassa till skärm), men det är väldigt irriterande att bilden sticker iväg på det här sättet mitt i redigeringsarbetet.

Det är inte alla verktyg som får bilden att åka iväg.

Exempel på verktyg som får bilden att åka iväg:
Beskärningsverktyget, Rektangulär markeringsram, Lassopolygon.

Exempel på verktyg som inte får bilden att åka iväg:
Penselverktyget, Vanlig lasso, Markeringspenseln.

Är det någon som känner igen det här? Vad beror det på? Finns det någon inställning någonstans som kan låsa bilden så att den ligger still oavsett vilket verktyg jag går utanför bild med?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej!
Jo, jag har också störts av detta. Framförallt när jag jobbar med markering. Oftast har jag förstorat kraftigt, för att kunna få precision i markeringen. För att återgå håller jag in mellanslag och drar tillbaka bilden.
Jag tycker det går bättre om jag drar efter bilden innan jag börjar vara i utkanten av det visade området.
mvh
Leif
 
Hej, Leif!

Jo, det är samma sak för mig. Det är speciellt när jag ska markera någonting i bildens kant och bilden sticker iväg som det stör mig.
Och jag kom på att jag också brukar hålla ned mellanslag och dra bilden tillbaka med det verktyg som för tillfället är valt. Mellanslagsmetoden verkar fungera oavsett vilket verktyg som är aktivt.

Jag experimenterade en del med att ändra arbetsytans storlek, men det är inte den arbetsytan som avses upptäckte jag. Jag trodde att det var den grå ytan runt bilden som var arbetsytan och att man genom att minska den kunde göra utrymmet för bilden att sticka iväg på mindre, men så var det inte.

Eftersom bilden ligger still med t ex vanlig lasso men inte med lassopolygon verkar det ju heller knappast vara någon generell inställning som behöver göras. Det kanske helt enkelt är en bug i Elements 3.

Det var en sak bara du skrev som jag inte förstod. Hur menar du med att det går bättre om du drar efter bilden innan du börjar vara i utkanten av det visade området?

Jag kommer kanske på hur du menar precis när jag har klickat iväg det här svaret, det vore typiskt, men just nu känner jag mig osäker på hur du menar, och jag vore tacksam för alla tips som kan minska det här störningsmomentet vid markeringar.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej Lasse, och God Jul!
Jag menar följande: När jag förstorat bilden för markering, är ju inte hela bilden synlig. När min markering börjar närma sig utkanten av det jag ser, håller jag ner mellanslag för att dra den del jag just nu markerar, till mitten av den synliga ytan. Då minskar tydligen risken för att den ska "skena".
Kanske ingen bra förklaring, men hoppas du förstår vad jag menar.

mvh
Leif
 
Hej Leif och Lena, och God Fortsättning!

Jo då Leif, jag förstår precis hur du menar. Av Lenas svar framgår ju också klart att det är ett fel i programmet och inte en inställning man kan ändra någonstans.

Så vi som sitter med våra treor får väl dras med problemet och göra det bästa av det, som din metod t ex.

En sak är säker i alla fall. Även om jag byter upp mig till fyran eller femman, så behåller jag min trea också. Jag har nämligen fått veta att trean innehåller kod till exempelvis Kurvor, som i normala fall inte är tillgänglig för oss som använder trean, men som vissa gratis plug-ins kan ge access till.
Denna kod är borttagen i fyran. Så det är en liten skattkista vi sitter på, verkar det som. Det gäller bara att hitta nycklarna där ute på nätet.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.