Annons

Bilden blev för mörk, hur fixar jag det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Var ut i helgen och fotade min jycke
Det var mulet men vi var på ett öppet fält med skapligt ljus

Bilden blev rätt mörk och nu undrar jag vad jag borde ha ändrat på i inställningarna för att fått ett bättre resultat.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2245008.htm?set=mp

Använder en canon 550d + sigma 120-400
Bländare: f/5.6
Slutartid: 1/400 sek
Känslighet: ISO 100
Brännvidd: 171 mm
 
Senast ändrad:
Du borde exponeringskompenserat minst ett steg. Tänk på det nästa gång du fotar något som täcker hela din sökare med vitt. Vice versa när något mörkt täcker sökaren.
 
Du har kört med evaluerande ljusmätning och kameran tror inte riktigt på att snön ska vara kritvit.
Alltså blir det som det blir, kameran drar ned exponeringstid/bländare eller ISO dvs det som går att ändra.

Ställ om exponeringskompensationen Knappen "AV+-" så den står ett steg eller så plus så blir det bättre.
 
det märks att man är nybörjare, när du fixar till bilden så snabbt, får ut och prova igen och se om jag lyckas ta till mig era beskrivningar...
Tack för kunniga och snabba svar/bildredigeringar....:)
 
Det är alltid svårt att fota i snö, Kameran fattar inte att snö ska vara vit.. Därför brukar jag överexponera ett par steg, sen ger jag dom oftast en genomgång i PS eller Aperture

Lycka till :D

Btw.. Bra fart i bilden där :)
 
Ett extratips utöver det som sagts är att sätta på HTP - Highlite tone priority. Speciellt för snö, brudklänningar mm kan det hjälpa till så att du slipper utbrända områden.
 
Var ut i helgen och fotade min jycke
Det var mulet men vi var på ett öppet fält med skapligt ljus

Bilden blev rätt mörk och nu undrar jag vad jag borde ha ändrat på i inställningarna för att fått ett bättre resultat.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2245008.htm?set=mp

Använder en canon 550d + sigma 120-400
Bländare: f/5.6
Slutartid: 1/400 sek
Känslighet: ISO 100
Brännvidd: 171 mm

Om du går in på photax så har dom en bra förklaring om ljusmätning i tre delar:
http://www.photax.se/kmrt/ljsmt/ljsmt.htm
 
Du borde exponeringskompenserat minst ett steg. Tänk på det nästa gång du fotar något som täcker hela din sökare med vitt. Vice versa när något mörkt täcker sökaren.

Kan vara värt att påpeka att exponeringskompensation med ett steg i detta fall hade givit honom en slutartid som skulle ha givit både rörelseoskärpa och troligen även skakoskärpa.

Jag håller med om exponeringskompensationen när det är mycket snö, men skulle även råda dig att dra upp ISO två eller kanske till och med tre steg för att vara säker på skarpa bilder. ISO 800 tror jag inte är några problem för din kamera.
 
var nog ISO jag var mest fundersam över, men även om slutartid och bländare går att påverka för att komma mer rätt...

Har börjat leka mer och mer i det manuella läget för att försöka få lite mer kunskaper om orsak och verkan på olika inställningar.
 
Lite kort tid, kanske. Men bristen på ljus kan också ha spelat in en sådan här dag. Har du haft mulet väder skulle du kanske ha ökat exponeringskompensationen till +2 steg för att få vit snö.

Nog tycker jag att vovven ser skarp ut, men beroende på hur du ställer in skärpan kan du förstås ha missat och fått skärpan ställd på bakgrunden.
 
Det är svårt att få en bra bild på en delvis vit hund i vit snö en dag där det är mulet. Kontrasten blir väldigt låg.

Jag tog mig friheten och visa hur det kan se ut om man ökar exponeringen i efterhand så att snön blir helt vit.
 

Bilagor

  • hundfixad.jpg
    hundfixad.jpg
    7.5 KB · Visningar: 230
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.