ANNONS
Annons

Bildbehandlingsprogram, fråga från nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

mariamalmo

Avslutat medlemskap
Jag är supernybörjare och måste lära mig ett bildbehandlingsprogram, men frågan är vilket? Behöver man verkligen Photoshop? Och vad menas egentligen med Photoshop, är det Adobe eller Microsofts det hänvisas till när ni skriver PS?

När jag köpte min Canon EOS 400 D följde det med programvara: Digital Photo Professional, Image Browser, Zoom Browser och EOS Utility. Har inte alls satt mig in i dem än...

Sedan har jag laddat ner ett gratisprogram som heter Photo Filtre. Tycker det verkar ganska enkelt att använda...kanske...

Har bara Starter Edition av Adobe Photoshop.

Har läst om ett gratisprogram som heter Gimp, som ska vara nästan lika bra som Photoshop. (???)

Kan någon råda mig? Jag vill att bildbehandlingsprogrammet ska vara lätt att lära sig så jag kommer igång snabbt, men det ska samtidigt "hålla ett tag", så jag slipper byta program när jag lärt mig grunderna.


Mycket tacksam för tips och råd!!!!
 
De flesta bildbehandlingsprogramen är otroligt komplexa, och det tar tid att behärska dom något sånär.

GIMP har det som de flesta behöver och är dessutom kostnadsfritt att tanka ner. En nackdel är dock att de flesta tutorials du hittar handlar om Photoshops olika versioner.
Ladda ner GIMP

Om jag har många bilder som jag snabbt ska ut med på webben, tex foton från ett scoutläger som kanske övriga deltagare vill se. Då fixar jag saker som upprätning, kontrast, skärpa och beskärning i ett annat gratisprogram; Picasa.
Ladda ner Picasa

Picasa är också bra om du vill ha ordning på dina bilder på datorn, eller/och om du vill lägga upp bilder på en enkel sida på webben. Då finns funktion även för det.
Min massbildsida :)
 
GIMP

Hej,
Eftersom du är ny så är det läge att använda något som du inte kan jämföra med. Adobe Photosop CS3 är förnärvande det mest populära och "dyraste" programmet för bildbehandling. GIMP är nästan samma sak fast GRATIS!!!

http://www.gimp.org/

Ladda hem och installera senaste versionen.

Det är egentligen ingen skillnad på PS och GIMP, bara användargränssnittet som är lite annorlunda.
Det är mest en vanesak, ungefär som hur du organiserar dina ikoner på skrivbordet. Är du van att hitta din papperskorg längst ner till höger på skrivbordet blir du vansinnig om någon har flyttar på den!

NÄSTAN allt du kan göra i PS kan du göra i GIMP.
 
Kombinationen Irfanview och Picasa funkar för mindre redigering och sortering.
Photoshop Elements 5 köpte jag för 700:- på Siba, det räcker väldigt långt. Enda bekymmret är att version 5 inte går att köra under Vista, varför man nu vill ha Vista.
 
snabba svar, tack!

Här får man verkligen snabba svar. Verkar vara en toppensida när man ska börja fota det här!

Funderar på Gimp. Om det fungerar ungefär som Photoshop borde man väl kunna hitta funktionerna även om de flesta tutorials är om Photoshop? Liksom, det här kan man göra och då letar jag upp rätt meny/knapp i Gimp?

Klart att 700 kronor inte är alls mycket för att köpa ett PS-program, men just nu är plånboken otroligt tunn...

Svårt det här....

Ska kolla in Picasa också. Ingen som har provat PhotoFiltre som jag redan har nedladdat? Tycker det verkar ganska enkelt att förstå. Är det dåligt?
 
Om programmet du har nedladdat klarar av att göra det du önskar, och du tycker det är lätt att använda så är det såklart ett bra program.

Man måste inte ha det senaste och dyraste och häftigaste, om man inte skall göra speciella åtgärder.
 

Photoshop Elements 5 köpte jag för 700:- på Siba, det räcker väldigt långt. Enda bekymmret är att version 5 inte går att köra under Vista, varför man nu vill ha Vista. [/B]



Konstigt det fungerar utmärkt här hemma på datorn med Vista och Elements 5. Elements 5 är ett utmärkt programm har det mesta som en amatör inom foto behöver.
Sven-Åke
 
tumlaren skrev:
...Elements 5 är ett utmärkt programm har det mesta som en amatör inom foto behöver...

Visst, men GIMP är fortfarande gratis, och jag tror det kan mer än Elements. Eller har jag fel när jag tror att GIMP snarare ska jämföras med PS2?
 
Gunnar D skrev:

Photoshop Elements 5 köpte jag för 700:- på Siba, det räcker väldigt långt. Enda bekymmret är att version 5 inte går att köra under Vista, varför man nu vill ha Vista.

det är den svenska versionen av Elements 5 som det är problem med vista.

Och varför man nu vill ha vista är nog en smaksak, fast om något år så kan man inte köpa en ny dator med XP, XP skall sluta att levereras från Microsoft feb 08 läste jag. och då är man mer eller mindre tvungn att köra Vista. Om man nu inte sitter med en äldre dator.
Så alla skall vi den vägen vandra... om man nu inte köper sig en Mac.. fast där finns inte Elements 5 alls.
 
defiant skrev:
det är den svenska versionen av Elements 5 som det är problem med vista.

Och varför man nu vill ha vista är nog en smaksak, fast om något år så kan man inte köpa en ny dator med XP, XP skall sluta att levereras från Microsoft feb 08 läste jag. och då är man mer eller mindre tvungn att köra Vista. Om man nu inte sitter med en äldre dator.
Så alla skall vi den vägen vandra... om man nu inte köper sig en Mac.. fast där finns inte Elements 5 alls.


Det är den svenska versionen av Elements 5 som jag kör med tillsammans med Vista. Visst finns det gratisprogramm, men det finns inte svenska handböcker till dessa programm som det finns till Photoshopprogrammen.
Sven-Åke
 
Re: snabba svar, tack!

mariamalmo skrev:
Funderar på Gimp. Om det fungerar ungefär som Photoshop borde man väl kunna hitta funktionerna även om de flesta tutorials är om Photoshop? Liksom, det här kan man göra och då letar jag upp rätt meny/knapp i Gimp?

Ja. Många av alla dessa "tutorials" som är specialskrivna för Photoshop är precis lika gångbara om vi talar om Gimp, det samma gäller givetvis omvänt också eftersom mer och mer av det som skrivs på nätet är skrivet med Gimp som utgångspunkt. Bildbehandling går till på ungefär samma sätt oavsett vilka program man använder, det är samma principer det handlar om.

GIMP - Tutorials hittar du mycket nyttigt oavsett vilket program du använder. Det finns också många böcker om Gimp, vissa av dem rejält tjocka luntor. I denna länk hittar du en lång rad böcker med ISBN-nummer om du vill köpa en bok eller kanske låna på biblioteket. Boken Grokking the GIMP finns också att läsa på nätet.

Tänk också på att Gimp är fritt, inte bara gratis. Du är fri att dela med dig av programmet till dina vänner, det tom. uppmuntras. Källkoden till programmet är också fritt tillgänglig, vilket betyder att man kan vara säker på att det inte finns några bakdörrar i programmet eftersom vilken kunnig programmerare som helst är fri att granska.
 
Tack igen...

...för alla svar och synpunkter. Mycket matnyttigt, speciellt när ni länkar också. Mycket tacksam!
 
Om du är så smart, att du har Macintosh, så finns

GraphicConverter

http://www.lemkesoft.com/

Kostar 30 USD för nedladdning på nätet,
trial version finns, som funkar för evigt, men startar med fördröjning.
Finns på svenska - svensk dokumentation.
Detaljerad manual (3:e parts) 417 s. PDF - engelska
10 USD.
Mycket lätt 'nybörjar'-manual (workshops 1-12) - engelska
6 USD

Finns en 'light'-avdelning, lämplig för nybörjare,
med ljushet, kontrast, mättnad, gamma, kantskärpa, nivåer, rotera. Beskärning utan särskild inställning. Andra effekter kan läggas till från menyraden - storlek, upplösning, USM mm

Men - som sagt - som alla lättanvända program finns den bara för Mac, Intel eller PowerMac och även en Classic för MacOS.9
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Ta gärna en titt på Corel PhotoPaint också. Det är inte så vanligt bland fotografer, men det är i stort identiskt med Photoshop (jag brukar lätt kunna "översätta" Photoshop-tutorials, oftast heter funktionen bara något annat). Det är dessutom billigare än Photoshop (speciellt om du är student) och ingår i ett programpaket som heter CorelDraw Graphics Suite där du också får med program för vektografik, animering och lite annat.

Corel gör också PainShop Pro, som har en ganska liten men trogen användarskara. Jag har aldrig använt den själv, men den kan vara värd att ta sig en titt på.

Gratis testversioner (30-dagars) finns för nedladdning på http://www.corel.com .
 
Om du är så smart, att du har Macintosh, så finns

GraphicConverter


(hittade inte funktionen för citera nu...)
__________________________________________

Jag har förstås PC...men jag är nog rätt smart ändå :) fast inte på datorer direkt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.