Hej Mårten
Lite tankar kring ditt problem.
1) Väldigt många som fotograferar med en så fin kamera som du har använder inställningen i kameran som ger bäst kvalité och därmed också störst(tyngst filer). Detta mest för att ha ett riktigt bra original som går att förstora upp till ca 30x40cm med mycket skarpt resultat.
2) Det går att ställa in kameran så att den sparar bilderna i sämre kvlité. Det brukar finnas ca 6 olika kvalitetssteg som man kan spara i.
3) Minskad kvalité (för att få mindre tunga filer) uppnås på 2 olika sätt. Det första sättet är graden av JPG kompression. Det brukar finnas olika beteckningar såm fine, high, normal m fl. JPG kompression är dock förstörande. D v s när filen packas upp kan inte all data återskapas, och på så vis minskar bildkvalitén något. Det andra sättet är att bilderna sparas i mindre storlekar, t ex 4MP iställer för 12MP. Då är det ju uppenbart att filerna blir mindre och tappar i kvalitet. Kompressionsgrad och pixelmängd kan kombineras i en mängd olika varianter, efter önskemål. (Allt detta väljs enkelt i kamerans meny).
4) Att det tar lång tid i Outlook är ingen slump. Det är nästan alltid överföringshastigheten för e-post och internet som är den största begränsningen. Så länge man inte skickar en fil, brukar datorn sällan ha problem. Den jobbar nämligen tiotals till 100tals gånger snabbare internt, jämför med t ex att skicka e-post. Dessutom tillkommer ett annat problem.Storleken på e-postbrevlådor begränsas inte sällan till ca 3, 5 eller 10MB. D v s det går inte att skicka mer än några bilder. 5) Jag brukar själv alltid fotografera i högsta kvalitet, och sedan anpassa bilderna för det ändamål som är aktuellt för tillfället. Ska jag skicka den på e-post brukar jag göra om dem i storlek, ca 400x600pixlar till ca 800x1200pixlar. Denna fil brukar jag spara i jpg format med kompressionsgrad mellan 6 till 11. Det brukar ge filstorlekar på mellan 60kb till ca 900kb. Oftast försöker jag ligga på ca 200kb för e-post. Det ger en bild som är skarp och tillräckligt stor för att titta på monitor.
6) Lite avancerat kanske, men i programmet photoshop, automatisera storleksförändring av bilder. Skönt när man har några hundra stycken. Man sätter igång datorn, går och tar en fika. Och sedan när man kommer tillbaks är bilderna anpassade och färdiga att skicka på e-post.
Lycka till!