Annons

Bildbanker

Produkter
(logga in för att koppla)

deez

Avslutat medlemskap
Hejsan

Jo, om man vill försöka sälja några bilder, ex. till någon bildbank. Hur går man då tillväga? Skickar man bara dom bilderna och ser vad de säger? Det låter kanske som en märklig fråga, och den har kanske ställts tidigare (men jag hittar inget när jag söker) men jag är helt rudis vad det gäller foto som "jobb" och är lite intresserad av att testa och se vilken respons man får. Jag inser att olika bildbanker har olika önskemål och krav, men är det någon som känner till någon bildbank som är lämplig att testa skicka bilder till och se vad de säger?

Mitt första mål är alltså inte att sälja bilder som ska mångfaldigas i tusental, utan snarare att se ifall någon bild man tar överhuvudtaget håller måttet..

Skulle vara tacksam om någon kunde ta sig några minuter och svara med lite erfarenheter etc.

Mvh
Kenny

Menar du en bildbyrå? Dom har lite olika antagningskrav.Vissa kräver ett antal provbilder som du får tillbaka, i vilket fall som helst.Sök under bildbyråer och tillskriv dom som du är intresserad av.

En bildbyrå (det heter bildbyrå, inte bildbank) är sällan intresserad av enstaka bilder. Det skulle inte vara lönsamt att för dem såvida bilden inte är en riktig storsäljare. Bildbyråer vill som regel ha fotografer som kan leverera ett större antal bra bilder med viss regelbundenhet. En del byråer kräver 300 bilder per år, andra färre men kanske att de har högre konstnärlig kvalitet istället.

De bildmässiga kvalitetskraven (inte de tekniska) varierar hög grad mellan olika byråer. En del accepterar hyggliga amatörer medans andra ställer hårda krav.

Samla på dig ett 20-tal av dina bästa bilder och prova att kontakta olika byråer.

Tack för svaren.. Självklart menar jag bildbyrå och inte bildbank (jag jobbar med att konstruera media- och bildbanker till företag, så jag är lite arbetsskadad ;)).

Jag ska titta igenom lite krav de har, sen kan man ju inte göra mer än att hoppas.

Tack iaf!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar