Annons

Bild på nya Sony F828

Produkter
(logga in för att koppla)
klart de måste rea ut den... jag byter gärna 3000 000 pixlar mot AntiShake... kompisen har en Canon Pro 90 IS, den har "bara" knappa 3 miljoner pixlar... men det är pixlar som blir skarpa t o m vid 380 mm handhållet... det är inte att förakta..
 
IS är en fantastisk grej helt klart. När min kompis använde Olympus 2100 UZ så var det många bilder han grejade galant handhållet medan jag fick släpa på stativet.

Det är inte otänkbart att IS:en i Minolta kostar en slant extra. Jag tyckte när Minolta presenterade A1 att prissättningen var bra, ang. Sonyn så ska man ju dock betänka vad en ny Sensor brukar kosta i början. Dessutom så har ju Sony historiskt sett varit dyra om man tittar på vad F717 kostade när den kom.

5-megapixelsensorn i Minolta bör ju idag ha betalat sig så det som möjligen kostar jämfört med Sonyn är förmodligen IS:en. Likt förbaskat så vet vi ju att pixlar säljer idag, det ser jag på mina vänner när dom ska köpa kompaktkameror. Dom tittar förundrat på mig när jag tycker att 3mp räcker alldeles utmärkt åt dem...

Själv så avvaktar jag & inväntar tester, sedan så testar jag kamerorna själv, efter det så inväntar jag prissänkningarna.

I mitt fall så tror jag varken att IS eller megapixlar kommer att styra mitt val i första hand.

Bildkvalite, hantering samt AF-prestanda kommer att styra mitt val. Ligger A1 & F828 nära varandra i dessa saker & priset på A1 inte är för högt så får kanske IS + min dyra Minoltablixt styra valet, mot Minolta då.

Skulle däremot Sonyn vara mycket bättre i bildkvalite så vetefan, stativ har jag & diskbrocket känns bättre.

Sedan så har vi ju ryktet om A2, men det var en annan femma...

Larsa
 
Jag har tänkt på en sak. F828:an stoltserar ju med en megapixelstorlek på 8, men när det kommer till själva bildstorleken ligger den på 3264 x 2448 pixel. Detta skall jämföras med t ex 300D på 6MP och 3072x2048. Skillnaden 2MP är alltså i detta fall knapp 200x400 pixel.
Ganska minimalt alltså, eller är det något jag missat??
 
Nä, det är nog riktigt, tänk dig för enkelhets skull kurvan för y=x^2 och tänk dig en kvadratisk bildskärm (ljuva tanke...;-)) ). Det går snabbt uppåt med antalet pixlar när sidorna växer.
Us
 
Det är helt riktigt, skillnaden i miljoner pixlar bör ökas rejält för att det skall bli en betydlig reell skillnad.

Precis samma fenomen finns inom filmvärlden där man gärna framhäver skillnaden i yta när man propagerar för ett större format, men det är ju sid- eller diagonalmåttet som är mer talande när det gäller att föreställa sig skillnaden i förstoringsmöjligheter.

Vill man dubblera bildens sidlängd måste man fyrdubbla upplösningen.
 
larsaz skrev:
Själv så avvaktar jag & inväntar tester, sedan så testar jag kamerorna själv, efter det så inväntar jag prissänkningarna.

Eller så köper du min begagnad om 12-14 månader... den blir billig! Räknar med att den lätt halverar sej i pris på ett år, precis som Sonyn o alla Canoner...

efter den här kameran kanske jag gör som jag gör med en del annat i livet går på andrahandsmarknaden o spar massor av kulor. Att ligga 6-12 månader efter spar mycket pengar...
 
KGS skrev:
Eller så köper du min begagnad om 12-14 månader... den blir billig! Räknar med att den lätt halverar sej i pris på ett år, precis som Sonyn o alla Canoner...
...tja, men då är det ju någon ny mycket bättre modell på G till nästan samma pris som en beg.A1... Med det resonemanget kommer man ju aldrig till skott. Precis som att vänta med att köpa dator alltså. Nu tror jag inte racet riktigt kan liknas med PC-utvecklingen men ändå.
En skillnad är ju att man 'förlorar' en hel del av alla makalösa bilder man SKULLE KUNNAT ta under tiden.
 
Linmajon skrev:
En skillnad är ju att man 'förlorar' en hel del av alla makalösa bilder man SKULLE KUNNAT ta under tiden.

Jag plåtar på med min *gamla* D7i ett tag till.

Om det blir några makalösa bilder var en annan sak, men det beror nog mest på mig själv...

Larsa
 
Linmajon skrev:
...tja, men då är det ju någon ny mycket bättre modell på G till nästan samma pris som en beg.A1...

men då kostar ju en A1 ännu mindre *s* min D7 kostade väl uppemot 18000 + 1000 spänn i uppgradering när den var ny... idag gissar jag på att 4000 är max så jag kanske skänker den till dottern istället, om hon e intresserad... där ska det helst röra på sej, dvs video...
 
Linmajon skrev:
.................
En skillnad är ju att man 'förlorar' en hel del av alla makalösa bilder man SKULLE KUNNAT ta under tiden.
Har aldrig hört någan annan tala om att bilder förlorats på grund av inte en kamera av senaste modell fanns tillgänglig. Bara att de förlorats för att ingen kamera alls var tillhanda. Tror faktiskt att det detsamma gäller digitalkameror . Tror man så starkt att det är tekniken som gör bilderna är det nog lika bra att först som sist kasta in handduken och söka en annan hobby......;-))
Us
 
Sonnaren skrev:
Har aldrig hört någan annan tala om att bilder förlorats på grund av inte en kamera av senaste modell fanns tillgänglig. Bara att de förlorats för att ingen kamera alls var tillhanda. Tror faktiskt att det detsamma gäller digitalkameror . Tror man så starkt att det är tekniken som gör bilderna är det nog lika bra att först som sist kasta in handduken och söka en annan hobby......;-))
Us
om jag förstod inlägget rätt så menar han att om man aldrig kommer till skott och köper kamera bara för att det hela tiden kommer nya modeller, så kommer man förlora alla bilder under tiden pga att man inte har nån kamera..

har man däremot en kamera under tiden man velar så håller jag fullt med om att man inte förlorar bilder bara för att kameran är av lite äldre modell. absolut inte.
 
yaz skrev:
om jag förstod inlägget rätt så menar han att om man aldrig kommer till skott och köper kamera bara för att det hela tiden kommer nya modeller, så kommer man förlora alla bilder under tiden pga att man inte har nån kamera..

har man däremot en kamera under tiden man velar så håller jag fullt med om att man inte förlorar bilder bara för att kameran är av lite äldre modell. absolut inte.
Kanske menade han så - kanske inte.
Jag tror i alla fall inte att någon som är helt utan kamera går och väntar ut ett modellbyte/uppgradering av en kamera i 10.000:- klassen innan han eller hon skaffar sig sin första kamera.
Us.
 
Lasse Z sitter ju på en av de bästa kameror som finns att tillgå på den digitala marknaden så han förlorar nog inget på att vänta... hade jag haft en 7i hade jag nog väntat åtminstone ett halvår till... o hade jag haft en 7Hi hade jag nog suttit nöjd ett år till...

Jag är dessutom säker på att någon kommer att bli glad över att få min sjua till fyndpris, jämfört med att köpa en Casio Exilim eller en Optio S eller nåt för pengarna så kommer de att ha mycket roligare o lära sej mycket mer med en Dimage 7...
 
Martin W skrev:
Såg att cyberphoto satt priset till 10000, trodde den skulle kosta mer faktiskt.
ja det verkar som att den sjunker i pris redan innan lanseringen. det är egentligen bara bra för oss som funderar på att köpa den, men man hoppas att prissänkningen inte är för att kompensera för brister utan för konkurrens ;)
 
Tycker att Sony verkar göra som Canon, dvs pressa priset för att bli marknadsledande inom segmentet. Nu när dom tagit sitt förnuft till fånga & tagit till sig CF så har dom ju dessutom vissa förutsättningar för att lyckas.

Minolta, Sony & Fuji har ju presenterat sina nya modeller i segmentet, nu blir det intressant att se vad Nikon hittar på.

Detta segment verkar få ett oerhört lyft just nu, både i prestanda samt i byggkvalitet.

Kolla in denna norska fulltest på Minolta Dimage A1.

http://www.digit.no/Tester/minolta_...ge_a1_intro.htm

Mycket intressant...

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.