Annons

Bild på hus med Pentax/Samsung DA 50-200 monterat

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tänkt och köpa en telezoom och jag skulle vilja se hur stor Pentax 50-200 med motljusskydd ser ut monterad. Så om någon vänlig männsika skulle vilja posta en bild på sitt 50-200 monterat skulle jag varit tacksam.
 
Senast ändrad:
aa ok , tack så jätte mycket! Det sitter på en K10 va? Hur mycket längre blir det vid 200mm?

Förresten tack för din kommentar på en av mina bilder! :D
 
Varsågod.

Från bajonetten till början av motljusskyddet är det 7 cm vid 50mm (bilden) och vid 200 mm blir det ca 4 cm längre. Och vid fokusering på nåt nära så blir det ytterligare nån cm längre :)

Men ett smidigt tele är det ju, och ja det är k10.
 
Punkk skrev:
Varsågod.

Från bajonetten till början av motljusskyddet är det 7 cm vid 50mm (bilden) och vid 200 mm blir det ca 4 cm längre. Och vid fokusering på nåt nära så blir det ytterligare nån cm längre :)

Men ett smidigt tele är det ju, och ja det är k10.

Jaha, okej. Tack för din beskrivning och blider!!
 
Re: Nice kombo!

Nicklas Eriksson skrev:
Det är ingen dum kombination. Lätt och smidig. Verkar finnas Samsungvarianten kvar på http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=209898

Den ÄR billig!

Joo, det blir ju ganska litet och lätt. Jag väljer på antingen Pentax eller Samsungs 50-200mm och Sigmas 70-300 APO. Jag vet inte om man kommer sakna de sista 100mm på Pentaxen/Samsungen. Behövs 300mm till att fota fågel med?

Samsungvarianten finns inte inne i någon butik i Helsingborg men de bör väll kunna beställa den?
 
Beställ den på nätet om du ska ha den. Du kan välja att hämta ut den i din lokala expertbutik. Lite billigare porto då. Priset är nog oslagbart.
 
Nicklas Eriksson skrev:
Beställ den på nätet om du ska ha den. Du kan välja att hämta ut den i din lokala expertbutik. Lite billigare porto då. Priset är nog oslagbart.

Jaha, det visste inte jag att man kunde göra så. Men va bra!

Tror du att 200mm räcker till fåglar? Köper jag Samsungen kan jag ju slå till på ett stativ samtidigt.
 
Re: Re: Re: Nice kombo!

P-E Claesson skrev:
300mm är i minsta laget att fota fågel med. Om man kollar lite så används sällan mindre än 400mm, gärna i kombination med konverter.

okej, då kanske Sigman är ett bättre alternativ.
 
Iofs har man väl lite beskärningsutrymme så man kan komma närmre på digitalt vis? Lite beroende på hur man skall presentera bilderna kanske.

Fast en av de mest fotogeniska fåglarna, Lunnefågeln, kan man åka till Norge och komma så nära att man kan använda blixt :)
 
Punkk skrev:
Iofs har man väl lite beskärningsutrymme så man kan komma närmre på digitalt vis? Lite beroende på hur man skall presentera bilderna kanske.
Jo, jag funderade på om man kan croppa bilderna i efterhand. Men croppar man bort hälften av bilder så är det ju inte så mycket kvar från en 6 mpx kamera.
 
papi skrev:
Nej men jämfört med DA 50-200 är Sigmat något skarpare i mitten nedbländat nått steg. Fullt öppet både i mitt och kant är Pentaxoptiken klart bättre.

Ja, okej. Tror att det får bli Sigma trots allt, känns som jag kommer behöva de sista 100mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.