Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild och ljud från dator till TV?

Produkter
(logga in för att koppla)
Valter: På det sättet kan du väl bara streama från datorn till TV:n? Inte se datorns skrivbord på TV:n? Att kunna se skrivbordet är nästan det viktigaste eftersom jag har mina bilder i Lightroom och vill visa dem genom det.

Mac Mini vid Tv:n är lyxigt. Apple TV verkar ju ha sina fördelar men som jag fattar så vill den bara streama via iTunes och iTunes stödjer ju inte så många format.

Plex är en schysst mjukvara som rekommenderas (och kan delas till iphone/ipad/andra macar i nätverket).

Att köra LR mha av dropbox skulle kunna vara en lyxlösning http://lightroomsecrets.com/2012/01/a-catalog-in-the-cloud-revisited/

Boxee's mjukvara är som Plex på steroider och kan också streama till t ex iPad.

Skall kika. Plex är rätt snyggt med bra översikt över filmerna och stödjer många format och schysst med delningen till olika klienter. Däremot är den märklig i sin navigering med bara tangentbord och väldigt lurig att fatta hur den funkar. Känns som den är byggd för ngn som vill tweaka alla detaljer.

En basicvariant är Frontrow och det är mysigt med en fjärr som t.o.m familjens mindre tekniskt intresserade fixar.

Boxee ser väldigt smaskig ut. Nu har jag redan en mini till Tv nere, men däruppe blir det nog en TV och med kass Teliaupppkopping (har deras Tv genom ADSL) så kan vi inte köra tv-signal där. Därför hade jag tänkt en AppleTv där (isf en till dyr mini) men Boxee kanske är melodin där.

Jag har kikat lite mer på trådlös HDMI nu också, det har ju kommit ner rätt mycket i pris!

Det kanske kan vara värt att byta dator till en ny MBP för att få bild och ljud genom samma kabel ut och kunna ha trådlös HDMI.

Är det någon som vet om det kräver mer bandbredd att sända film än stillbilder, eller har det ingen betydelse?

Valter: På det sättet kan du väl bara streama från datorn till TV:n? Inte se datorns skrivbord på TV:n? Att kunna se skrivbordet är nästan det viktigaste eftersom jag har mina bilder i Lightroom och vill visa dem genom det.

Det är riktigt.
Däremot kan man spegla iPad eller iPhone 4S till TVn. Med Apple TVn. Men det har jag inte provat själv, jag har 4, inte 4S.

Det finns "sändare" som sänder bilden från pc till TVn. Men det är nog inte bästa lösningen. Har ej provat. Någon?

Det är riktigt.
Däremot kan man spegla iPad eller iPhone 4S till TVn. Med Apple TVn. Men det har jag inte provat själv, jag har 4, inte 4S.

Det finns "sändare" som sänder bilden från pc till TVn. Men det är nog inte bästa lösningen. Har ej provat. Någon?

de produkter för trådlös hdmi som finns är tyvärr svindyra (250 dollar och uppåt), men funkar säkert bra.

de produkter för trådlös hdmi som finns är tyvärr svindyra (250 dollar och uppåt), men funkar säkert bra.

En kanske krystad metod, men gratis (om jag redan har Apple TV och iPhone 4S):
Kör teamViewer app på iPhone, och samma på pc. Då ser man pc-skärmen på iphonen, och kan manövrera pcn i soffan med appen.
Och med spegling iPhone-> TVn via appletvn - så ser man pcn på TVn. Via wifi som man redan har hemma. Jag vet inte om det funkar. Nån med iphone4S och Apple TV2 kan väl prova!?

Ser man pcns skrivbord på TVn via Boxee? Plex?

Nja, det finns faktiskt från 1300 kr på webhallen, det lilla jag har hunnit leta :)

Uppåt finns ju ingen gräns som vanligt, men de har en med kapacitet för 20 m eller 10 m genom vägg för 1700 och det tycker jag låter intressant!

Nas?

Jag har försökt att googla och fråga folk om det här, men jag har inte blivit så mycket klokare...

I sovrummet har jag en dator (apple) och i vardagsrummet över 20 meter bort har jag en TV. Att dra 20 meter HDMI känns inte så aktuellt, då kan jag lika gärna köpa en mediadator att koppla till TV:n.

Finns det några andra vettiga tekniker för att få bild och ljud från datorn till TV:n? En variant jag funderat på är att köpa en mac mini och ställa vid TV:n och sedan kunde man visst dela skrivbordet till den stationära eller något? Jag hoppas ju att hitta billigare lösningar förstås.

Ska jag skaffa en NAS?
Jag vill komma åt mina media från olika datorer.
Men jag vill också se bild, film via min iPhone till TVn, eller nasen till Apple TV2 till TVn. Via wifi.
Funkar det med en NAS?
Krav på NASen?...?

Ska jag skaffa en NAS?
Jag vill komma åt mina media från olika datorer.
Men jag vill också se bild, film via min iPhone till TVn, eller nasen till Apple TV2 till TVn. Via wifi.
Funkar det med en NAS?
Krav på NASen?...?

Ok NAS. Kanske bra. Engen hemma behöver jag nog ingen.

Följande funkar bra för film till TVn:
Apple TV vid tvn. iPhone i soffan. Pc och internet.
Filmerna ligger på pcn eller på dvd i cdläsaren.

Jag laddat iphonen med appen Air video. Free för test eller 22 kr.
Och pc med Air video server. Kör igång.

Nu sitter jag i soffan och startar filmerna, de visas på TVn, ljud bild ok.
De behöver inte vara Apple format, appen konverterar medan jag tittar. Eller batch konvertering.

Funkar riktigt bra. Okej, bättre upplösning önskas, det kommer kanske på onsdag, Apple tv3 generation? Jag kör Apple TV2 gen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar