Helmetrock
Aktiv medlem
Valter: På det sättet kan du väl bara streama från datorn till TV:n? Inte se datorns skrivbord på TV:n? Att kunna se skrivbordet är nästan det viktigaste eftersom jag har mina bilder i Lightroom och vill visa dem genom det.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mac Mini vid Tv:n är lyxigt. Apple TV verkar ju ha sina fördelar men som jag fattar så vill den bara streama via iTunes och iTunes stödjer ju inte så många format.
Plex är en schysst mjukvara som rekommenderas (och kan delas till iphone/ipad/andra macar i nätverket).
Att köra LR mha av dropbox skulle kunna vara en lyxlösning http://lightroomsecrets.com/2012/01/a-catalog-in-the-cloud-revisited/
Valter: På det sättet kan du väl bara streama från datorn till TV:n? Inte se datorns skrivbord på TV:n? Att kunna se skrivbordet är nästan det viktigaste eftersom jag har mina bilder i Lightroom och vill visa dem genom det.
Det är riktigt.
Däremot kan man spegla iPad eller iPhone 4S till TVn. Med Apple TVn. Men det har jag inte provat själv, jag har 4, inte 4S.
Det finns "sändare" som sänder bilden från pc till TVn. Men det är nog inte bästa lösningen. Har ej provat. Någon?
de produkter för trådlös hdmi som finns är tyvärr svindyra (250 dollar och uppåt), men funkar säkert bra.
de produkter för trådlös hdmi som finns är tyvärr svindyra (250 dollar och uppåt), men funkar säkert bra.
Nja, det finns faktiskt från 1300 kr på webhallen, det lilla jag har hunnit leta
Uppåt finns ju ingen gräns som vanligt, men de har en med kapacitet för 20 m eller 10 m genom vägg för 1700 och det tycker jag låter intressant!
Jag har försökt att googla och fråga folk om det här, men jag har inte blivit så mycket klokare...
I sovrummet har jag en dator (apple) och i vardagsrummet över 20 meter bort har jag en TV. Att dra 20 meter HDMI känns inte så aktuellt, då kan jag lika gärna köpa en mediadator att koppla till TV:n.
Finns det några andra vettiga tekniker för att få bild och ljud från datorn till TV:n? En variant jag funderat på är att köpa en mac mini och ställa vid TV:n och sedan kunde man visst dela skrivbordet till den stationära eller något? Jag hoppas ju att hitta billigare lösningar förstås.
Ska jag skaffa en NAS?
Jag vill komma åt mina media från olika datorer.
Men jag vill också se bild, film via min iPhone till TVn, eller nasen till Apple TV2 till TVn. Via wifi.
Funkar det med en NAS?
Krav på NASen?...?