Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild och ljud från dator till TV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har försökt att googla och fråga folk om det här, men jag har inte blivit så mycket klokare...

I sovrummet har jag en dator (apple) och i vardagsrummet över 20 meter bort har jag en TV. Att dra 20 meter HDMI känns inte så aktuellt, då kan jag lika gärna köpa en mediadator att koppla till TV:n.

Finns det några andra vettiga tekniker för att få bild och ljud från datorn till TV:n? En variant jag funderat på är att köpa en mac mini och ställa vid TV:n och sedan kunde man visst dela skrivbordet till den stationära eller något? Jag hoppas ju att hitta billigare lösningar förstås.

Bättre än en Mac mini vore kanske i så fall en Macbook. Kanske en lätt begagnad (för att få ner priset) eller lilla MBAir. Då har du ju samtidigt möjlighet att ta med den på resa eller ut på altanen.

Ett annat alternativ är en liten medieburk, typ Boxee. Jag har ingen själv, så jag kan inte redogöra för exakt vilka möjligheter den ger, men jag sitter i ungefär samma situation som du och funderar på att skaffa en.

Ett tredje alternativ är kanske en blurayspelare med wifi, som LG BD670. Via den ska du komma åt media (filmer, bilder, musik) du har på sin dator och dessutom kunna surfa till t ex SVTplay.

Tack för tipsen!

Macbook har jag redan, men det skulle isåfall vara en dedikerad dator som skulle stå vid TV:n. Det var också en begagnad mini jag hade tänkt på. Jag vill undvika att behöva tatta med kablar och grejer så fort jag ska visa bilder på TV:n eller något liknande, då ska grejerna bara funka.

Jag vill inte heller ha det så att jag behöver dela ut bilderna från datorn och öppna dem från TV:n, jag vill kunna visa dem i Lightroom som de ser ut där.

AV-överföring på Kjell ska jag kika på!

Edit: Här hittade jag något:

http://www.kjell.com/?item=91002&path=470000000,536000000

Intressant och fullt överkomligt i pris!

Senast ändrad:
Om du vill kunna "visa Lightroom på TV'n" så måste du ju också kunna styra datorn från rummet där TV'n står....

Nej precis, musen och tangentbordet går via BT men de har kontakt hela vägen.

Iallafall var jag just inne i en TV-affär och de hade HDMI via vanlig nätverkskabel. Det var helt enkelt en liten låda man kopplade in en HDMI från datorn i och sedan drog man en nätverkskabel till en annan låda och sedan en HDMI från den till TV:n. Det var rätt billigt och det stod att det skulle klara 1080p på 30 meters avstånd.

En vanlig nätverkskabel är ju möjlig att dra på ett helt annat sätt än man kan göra med en HDMI-kabel.

Nu har jag ju inte mac men ...

På min laptop är det bara GRAFIK-kortet som är kopplat till hdmi-porten.
Dvs jag får inte med ljudet när jag kopplar den till tvn via hdmi.

Bara så du tänker på det.

/Mats

/Mats
Helt rätt tänkt!

På modeller tidigare än mitten av 2010 går det inte att få ljud ut via displayport, men efter det har de ljud och bild som fungerar med HDMI-standarden så man kan koppla in en TV med en vanlig adapter.

/Mats

Dom flesta grafikkort som har HDMI eller DP-ut är också ljudkort och kan därför även skicka ljud till TVn. Kör du windows så måste du dock välja att använda grafikkortets ljudkort istället för det vanliga.

Kontrollpanelen->Ljud

/Karl

Helt rätt tänkt!

På modeller tidigare än mitten av 2010 går det inte att få ljud ut via displayport, men efter det har de ljud och bild som fungerar med HDMI-standarden så man kan koppla in en TV med en vanlig adapter.

Mjaee.. rätt svar är ju snarare att det inte spelar någon roll när hårdvaran är tillverkad, sålänge hårdvaran använder ett chipset som stöder audio över HDMI/DP.

Edit, jag bommade att det var Apples stängda verkstad som avhandlades. Där kan man nog tala om årsmodeller faktiskt :)

Senast ändrad:
Mjaee.. rätt svar är ju snarare att det inte spelar någon roll när hårdvaran är tillverkad, sålänge hårdvaran använder ett chipset som stöder audio över HDMI/DP.

Jo fast rätt svar på rätt svar är att stödet för ljud via displayport mini på mbp kom med versionen som kom i mitten av 2010, iallafall enligt Apple ;-)

Men visst, det uppfanns inte då och jag har inte kollat med någon annan. Min systers är en sen 2010 och har stöd för ljud, min nuvarande är en sen 2009 och saknar stöd för ljud. Som ni förstår ska jag byta ut min mbp också innan jag får både ljud och bild till TV:n.

Jo fast rätt svar på rätt svar är att stödet för ljud via displayport mini på mbp kom med versionen som kom i mitten av 2010, iallafall enligt Apple ;-)

Men visst, det uppfanns inte då och jag har inte kollat med någon annan. Min systers är en sen 2010 och har stöd för ljud, min nuvarande är en sen 2009 och saknar stöd för ljud. Som ni förstår ska jag byta ut min mbp också innan jag får både ljud och bild till TV:n.

Jag noterade att det var en applecentrisk fråga lite för sent, men du hann svara innan jag redigerade :)

Jag har försökt att googla och fråga folk om det här, men jag har inte blivit så mycket klokare...

I sovrummet har jag en dator (apple) och i vardagsrummet över 20 meter bort har jag en TV. Att dra 20 meter HDMI känns inte så aktuellt, då kan jag lika gärna köpa en mediadator att koppla till TV:n.

Finns det några andra vettiga tekniker för att få bild och ljud från datorn till TV:n? En variant jag funderat på är att köpa en mac mini och ställa vid TV:n och sedan kunde man visst dela skrivbordet till den stationära eller något? Jag hoppas ju att hitta billigare lösningar förstås.

Jag har 42" TV i vardagsrummet. Dator i annat rum. Wifi och adsl 8 Mbit.
Bredvid TVn Apple TV2gen 1000 kr.
Med den kan jag se nätets youtube etc.
Samt bilder o filmer i datorn (iTunes) trådlöst routern till ATV. Kabel hdmi ATV till TVn.
Allt funkar bra. Fjärr ATV ingår, men TVns fjärr kunde jag "lära upp" också.

Ok så långt. Om du har Mac blir det väl ännu enklare? Men ATV behövs ju, wifi kopplingen.

Dessutom har jag iphonen i soffan. Surfar till svtplay etc etc, visar på TVn.
Bild i film i telefonen, dvs eget mtrl, visar jag snabbt på TVn. Air!
Valter Isander
Rönninge

Jag har 42" TV i vardagsrummet. Dator i annat rum. Wifi och adsl 8 Mbit.
Bredvid TVn Apple TV2gen 1000 kr.
Med den kan jag se nätets youtube etc.
Samt bilder o filmer i datorn (iTunes) trådlöst routern till ATV. Kabel hdmi ATV till TVn.
Allt funkar bra. Fjärr ATV ingår, men TVns fjärr kunde jag "lära upp" också.

Ok så långt. Om du har Mac blir det väl ännu enklare? Men ATV behövs ju, wifi kopplingen.

Dessutom har jag iphonen i soffan. Surfar till svtplay etc etc, visar på TVn.
Bild i film i telefonen, dvs eget mtrl, visar jag snabbt på TVn. Air!
Valter Isander
Rönninge

Glömde säga att musik, ljudbrev etc, också hörs på TVn. Dvs från pcn eller iphonen.

Apple TV är riktigt dålig jämfört med konkurrenterna. Det är ju rent av pinsamt att den inte ens stöder 1080p utan jailbreak...

Boxee Box rekommenderas starkt!

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar