Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild för nätet, till ex.hit

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Vad är den mest optimala storleken att spara bilden i till bla fotosidan.
Det skall ju inte ta för lång tid att ladda ner bilderna för de som inte har modem.

Upplösningen är ju standard för nätet: 72
men själva storleken, vilken skall man ta.
10+15cm tycker jag är lagom men då gnäller måmga över att bilderna är för små.

Så vad tycker Ni?

Niklas
http://w1.346.telia.com/~u34609110
(som har extremt små gif-bilder på sin egna hemsida för snabbhetens skull.)

Jag tycker att 400x600 eller 350x500 pixlar funkar fint på fotosidan. Då kan även dom stackarna som sitter med 15" skärmar se hela bilden utan att behöva scrolla skärmen.
Dessutom så blir inte filerna så stora (skönt för modem användare), runt 100-200 Kb om man komrimerar dom till jpeg-kvalitet 8-10 (vilket ger en helt ok bildkvalitet).

//Niklas (jag med) :D

Några förslag

För att vara petnoga; 72 dpi som standard för nätet är en myt. Dpi för webben är beroende av både monitorstorlek och upplösning, och det varierar från person till person. I princip kan det variera mellan 54 och 178 dpi, beroende på hur närsynt man är. Min 19" monitor har ca 112 dpi (*skryter nöjt* :) ). Nästan ingen har under 80dpi idag.

Men, här är maxstorleken 1024*1024 pixels, och 512kB.

Scanna i 300 dpi (ger ca 1770*1180), gör ev. modifieringar och minska därefter med 50%. Det ger alltså ca 880*590, vilket passar de allra flesta.

Spara dessutom i jpeg, eftersom det kan komprimeras till GIF-storlek & ändå ger bättre kvalitet på bilderna. Då kan du styra hur stor filen skall bli, och vill du att folk med modem inte skall somna vid nedladdningen, håll den under ca 100kB (=ca 3 sekunder). Fotosidan fixar ju själv till thumbnails och mindre versioner.

/Fredrik

Att scanna i 300 dpi ger ingen förutbestämd storlek på bildfilen. Det beror ju helt på vilken storlek orginalet har!

Hur stor bilden blir på skärmen beror ju på hur hög dpi skärmen har... Olika stor på olika skärmar alltså. Den blir ju även olika stor på SAMMA skärm beroende på vilken upplösning man har inställd på skärmen tex 800x600, 1024x768 osv.

Dessutom, en bild på 880x590 som är mindre an 100 Kb blir knappast så bra kvalitet på. Krävs ganska hård komrimering för att få den så liten

//Niklas

Eftersom Niklas skrev 10*15 cm, antog jag att det var scanningsstorleken. Annars kan man räkna ut vilken dpi man skall scanna i genom formeln:

dpi = (önskad bredd i pixels*2,54)/scannad bredd i cm

Å andra siden blir bilder i GIF-format sällan bra heller.

/F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar