Annons

Hur upplever vi publicerade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fabrikskalibreringen kan du glömma. Eftersom skärmkalibrering är något du gör för att anpassa skärmen till dina egna förhållanden kan ingen fabrik kalibrera en skärm så att det passar för alla förhållanden.

Såpass ja. Mina utskrifter från Crimson ser identiska ut som på min skärm i alla fall.
Jag hade väl bara tur då antar jag.

Ok så även om jag har en kalibrerad skärm från fabrik så kan man inte veta hur ljusstyrkan ska vara om man inte kalibrerar själv?

Jag kan bara uttala mig utifrån min egen erfarenhet. Jag har 2 Dell skärmar. En 2410 och en 3014.
Båda är kalibrerade från fabrik. Båda var ställda på 50% och var alldeles för ljusa mot vad jag vill ha.
Skulle jag behållit det värdet så skulle samtliga mina utskrifter komma ut alldeles för mörka.

Jag profilerar dem till 120 Cd vilket på skärmens inställning ligger vid 20-23 %. Detta gäller för mina skärmar och med mina inställningar.

Det är precis så som jag brukar göra men då behöver man inte någon kalibreringsutrustning. Man tar en (proffesionelt gjord) utskrift på en av sina bilder och vrider rattarna på skärmen tills man får en bra matchning. Vad är poängen med kalibreringsutrustning angående ljusstyrka då? Jag har en äldre kalibreringsutrustning (Spider3) och det var den sämsta investeringen som jag någonsin gjort. Eller har jag kanske fel?

Jo, det vet du. Ställ in din skärm så att den matchar en utskrift som belyses med ett bra betraktningsljus.

Det är precis så som jag brukar göra men då behöver man inte någon kalibreringsutrustning. Man tar en (proffesionelt gjord) utskrift på en av sina bilder och vrider rattarna på skärmen tills man får en bra matchning. Vad är poängen med kalibreringsutrustning angående ljusstyrka då? Jag har en äldre kalibreringsutrustning (Spider3) och det var den sämsta investeringen som jag någonsin gjort. Eller har jag kanske fel?

Du har fel. Du har bara gjort hälften av jobbet. Du har ställt in skärmens ljusstyrka och färgtemperatur, men inte mätt upp skärmens färg. Då vet inte Photoshop eller ett annat färghanterat program hur din skärm ser ut. Det är profilens uppgift.

Det är bara skärmens ljusstyrka som jag är intresserad av. Jag gör svartvita bilder. :eek:))

Mvh/ Kemal

Du har fel. Du har bara gjort hälften av jobbet. Du har ställt in skärmens ljusstyrka och färgtemperatur, men inte mätt upp skärmens färg. Då vet inte Photoshop eller ett annat färghanterat program hur din skärm ser ut. Det är profilens uppgift.

Det är bara skärmens ljusstyrka som jag är intresserad av. Jag gör svartvita bilder. :eek:))

Mvh/ Kemal

Det hjälper inte. Om du reglerar ljusstyrkan kan du bara få bara koll på de ljusaste valörerna. Du vet inte om mellantonerna och skuggorna återges korrekt, innan dess att du profilerat skärmen. När du profilerar din skärm mäts gråskalan upp och information om den läggs in i profilen. Ditt färghanterade program (Photoshop, Lightroom med flera) kan läsa denna profil och vet då hur bilden ska visas. Så att bara justera ljusstyrkan räcker bara en liten bit på vägen.

Så fort man pratar färghantering får diskussionen gärna en tendens att handla om utskrifter eller redigering för tryck.

Nu bör väl egentligen frågan röra all bildredigering och beröra de flesta. Fast kopplingen är väl mindre konkret.

Skärmen är ju det enda vi har för att bedöma hur bilden vi redigerar ser ut. Detta gäller både ljus, konstrast och färgton, färgomfång mm.
Många lap-tops och externa skärmar är i standard mycket ljusa och har gärna en dragning mot blått.

Så länge skärmen inte är extremt fel kan man alltid uppnå ett resultat som ser vettigt ut på den egna skärmen.

Det är först om man skriver ut den eller ser samma bild på en kalibrerad skärm som man ser skillnaden.

Man kan heller inte veta vad andra ser på sina okalibrerade skärmar och det kommer vi heller att veta. Man vänjer sig också vid sin skärm och ser inte hur fel den är.
Fast om den som redigerat och publicerat bilden har skärmen för blå och den som tittar på den har en som är för röd så förstärks problemet.
Har vi själva en kalibrerad skärm och den som betraktar den också har det kommer åtminstone bilden upplevas snarlik för båda.

Så fort man pratar färghantering får diskussionen gärna en tendens att handla om utskrifter eller redigering för tryck.

Har vi själva en kalibrerad skärm och den som betraktar den också har det kommer åtminstone bilden upplevas snarlik för båda.

Du beskriver väl varför det gärna blir tryck/utskrift som man landar i när man snackar om skärmkalibrering. Det innebär inte att det är oväsentligt när det gäller bilder som ska ses på skärmar, snarare att problemet där är så mycket större. Tänk på alla företag som vill visa sina produkter på sin webbsida. Hur ska de göra sina bilder så att de ser så korrekta ut som möjligt för de flesta betraktarna. Den standard som finns på detta område säger att bilder ska ligga i sRGB. Så det enklaste är att se till att den skärm man arbetar vid är uppstyrd för att visa sRGB så korrekt som möjligt. Det innebär att skärmen ska ha en färgtemperatur på 6500K och samma tonskala som sRGB(≈2,2). Färgomfånget ska också matcha sRGB.

Den dagen alla sitter vid kalibrerade skärmar är problemet löst, men det är en lång väg dit. Till och med bland Fotosidans läsare, som antagligen är mer intresserade av bra bildvisning än de flesta, så är det få som kalibrerar och profilerar sin skärm.

Med vänliga hälsningar

Stefan

"Jag har därför min skärm kalibrerat på två olika sätt, en för webbilder och en för bilder som ska tryckas. I och med att jag använder en Eizo-skärm med programvaran ColorNavigator kan jag enkelt växla mellan dessa två inställningar. Jag byter alltså inte bara skärmprofil, utan också inställningar på skärmen."

Stefan.
Hur blir det om man som jag "bara" softpofar i Photoshop med sRGB profil vald?
Min NEC referens är kalibrerad till 5000 k (D 50 tror jag heter det ). Borde jag göra mig besväret att ändra till en skärmprofil sRGB 6500 k?
Som jag kan förstå så måste man då ändra skärmprofil i grafikkortet, krångligt (har Window 8)?

Hur blir det om man som jag "bara" softpofar i Photoshop med sRGB profil vald?
Min NEC referens är kalibrerad till 5000 k (D 50 tror jag heter det ). Borde jag göra mig besväret att ändra till en skärmprofil sRGB 6500 k?
Som jag kan förstå så måste man då ändra skärmprofil i grafikkortet, krångligt (har Window 8)?

Det fungerar OK, så länge du är i Photoshop. Men sedan när du ser på bilden i din webbläsare är det betydligt mer osäkert hur den ser ut om du har skärmen på D50.

Men varför ändra på grafikkortets inställningar? Ändra på skärmens inställningar och byt profil.

Det fungerar OK, så länge du är i Photoshop. Men sedan när du ser på bilden i din webbläsare är det betydligt mer osäkert hur den ser ut om du har skärmen på D50.

Men varför ändra på grafikkortets inställningar? Ändra på skärmens inställningar och byt profil.

Tack för ditt svar!
Hur det ser ut i min webbläsare, är ointressant för mig (där är väldigt "färgglatt").
Det kanske inte är så besvärligt att ändra på skärmen, har faktiskt aldrig haft anledning att pröva.
Jag har en gammal dator till "surfdator", den med NEC skärmen gör jag bara bildbehandling på.
Det är hur det ser ut i de flesta andras datorer som är det viktiga.

Kan du inte göra det med din frus dator också, eller saknar den inställningar till skärmen?

Michael - Som kalibrerar för lite -

Nix,
En företagsdator som man inte kan ändra saker på utan admin rättigheter.
Det är en Lenova av modellen Thinkpad. Ganska ny.
Den har var varit lik samma svarta tegelsten de senaste 15 åren.Så det är svårt att skilja en från annan. Ägt en tidigare modell själv som företagsdator.
Konstrasten är lika god som en riktig dimmig dag på hösten.
Visst kan man kalibrera, men den är och förblir värdelös för bildbehandling.
Enda chansen är att koppla in en extern skärm.

Det har väl blivit bättre men många laptops har fortfarande usla skärmar.

Nix,
En företagsdator som man inte kan ändra saker på utan admin rättigheter.
Det är en Lenova av modellen Thinkpad. Ganska ny.
Den har var varit lik samma svarta tegelsten de senaste 15 åren.Så det är svårt att skilja en från annan. Ägt en tidigare modell själv som företagsdator.
Konstrasten är lika god som en riktig dimmig dag på hösten.
Visst kan man kalibrera, men den är och förblir värdelös för bildbehandling.
Enda chansen är att koppla in en extern skärm.

Det har väl blivit bättre men många laptops har fortfarande usla skärmar.

Du kanske inte ska h8a på alla thinkpads, den här verkar inte ha så kass skärm.

http://blog.laptopmag.com/lenovo-thinkpad-w540

Påstår inte att jag är någon Thinkpad expert. Har ägt en för flera år sedan och min fru har en nu.
Dessa båda var/är inga höjdare.
I övrigt vet jag inget om Thinkpads förutom de verkar ungefär alla se likadana ut.
Eftersom jag kör Mac bryr jag mig inte särskilt mycket om vad som händer i PC världen.
Har just nu en stor klump från Dell som har en riktigt bra skärm som är den lånedator jag har från min uppdragsgivare.
Så att det finns bra skärmar på PC laptops är inget jag tvivlar på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar