Annons

Bild av annan fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Ett mycket delikat problem som jag önskar få utrönt i forumet

Om jag som fotograf befinner mig på en plåtning och tar upp ett par rullar, en av gästerna önskar att låna min kamera någon minut och tar lite bilder, vem har då rätt till dessa bilder jag som fotograf på stället eller denna gästen som av en händelse faktiskt lyckats ta en av de bättre bilderna?

Jag vet ju att det finns en hel del erkända "fotografer" som ställer upp allt i bilden bästämmer ljus osv, men de facto inte tar själva bilden(trycker på knappen), kan de då stå som upphovsrättshavare?

Två olika frågeställningar, men de går lite hand i hand.... eller?

// Anders

Tja, om du hugger ved o går därifrån o din granne lånar yxan o slår ihjäl brevbäraren, vem e då mördaren?

Jag har några bilder som en annan fotograf har tagit på mig vid ett (för mig) mycket speciellt tillfälle,, bilder som jag gärna vill använda.

Jag har dock inte fått tag på fotografen eftersom det är x antal år sedan vi studerade ilag,,, Jag känner inte att jag kan använda bilderna hur som helst utan hans godkännande.

Omständigheterna var sådana att jag hade en ide och gav honom kameran, bad honom att placera mig där och där i bilden. Inget mera blev sagt om det. Efterhand så har jag konstaterat att bilderna fungerar mycket bra i olika sammanhang.

Jag är ganska så säker på att killen inte skulle misstycka om jag presenterade bilderna i olika sammanhang men jag ser det ändå inte som ngt alternativ innan jag har hört honom. Det handlar om respekt. Han tryckte ju på knappen,,,,

Jag SKall få tag på killen;)

Mvh Niclas, Som därefter alltid avtalat på plats;)

aceeo skrev:
denna gästen som av en händelse faktiskt lyckats ta en av de bättre bilderna?

Jag vet ju att det finns en hel del erkända "fotografer" som ställer upp allt i bilden bästämmer ljus osv, men de facto inte tar själva bilden(trycker på knappen), kan de då stå som upphovsrättshavare?

Uphovsrättslagens 49a§ talar ju om den som har framställt en fotografisk bild. Enligt min uppfattning är den som famställer bilden den som faktiskt ser till att filmen/sensorn utsätts för ljus. Alltså den som faktiskt trycker på knappen.

Det är därför det är viktigt vem som trycker på knappen, den som har haft idén eller ställst in skärpa och mätt ljuset kan ha del i upphovsrätten till bilden eller upphovsrätt till en viss idé. Säkerligen så regleras detta i de avtal som assistenter till fotografer arbetar under.

/Johan

HDFS) (KGS skrev:
Tja, om du hugger ved o går därifrån o din granne lånar yxan o slår ihjäl brevbäraren, vem e då mördaren?

Om du låter din pistol/gevär ligga framme med kulor i, vem blir då medskyldig till mordet

// Anders

aceeo skrev:
...Jag vet ju att det finns en hel del erkända "fotografer" som ställer upp allt i bilden bästämmer ljus osv, men de facto inte tar själva bilden(trycker på knappen), kan de då stå som upphovsrättshavare?..
Det finns det nog en del som gör, men ge gärna några exempel, vore kul.

Bland reklam- och modefotografer är det vanligen så att assistenterna riggar allt (efter instruktioner), fotografen trycker sedan på knappen.

aceeo skrev:
Om du låter din pistol/gevär ligga framme med kulor i, vem blir då medskyldig till mordet

// Anders

Jorå, du kan nog hävda att du e medskyldig till bilden om du riggat kameran, men har någon använt den helt utan din inblandning o skapat en perfekt bild så är det inte du som är fotograf.

Men personen som tog den perfekta bilden får svårt att bevisa att det inte var du som tog just den bilden.

Hur är det med pokerfacet o samvetet?

PS! Eftersom mordet utfördes med yxa så gör det inget att pistolen låg framme o laddad ;-)

Re: Re: Bild av annan fotograf

mipert skrev:
Det finns det nog en del som gör, men ge gärna några exempel, vore kul.

Bland reklam- och modefotografer är det vanligen så att assistenterna riggar allt (efter instruktioner), fotografen trycker sedan på knappen.

Jag har också funderat kring detta, speciellt sedan jag för ett antal veckor sedan var på Kulturhuset och såg utställningen "Instabilt - nya riktningar inom svenskt fotografi".

Där var det en bildserie (kommer ej ihåg vad den hette) som bestod av ett antal fotografier från när fotografen (minns ej namn) rest i Indien (tror jag). Hursomhelst, alla bilderna föreställde fotografen bland olika grupper av indier, tagna av någon annan än fotografen själv. Den tillhörande texten beskrev serien ungefär som att när han reste runt där var det vanligt att folk fick syn på honom och hans kamera, och ville väldigt gärna få ett foto på sig själva tillsammans med honom. Det beskrevs också tydligt att de var de själva som arrangerade bilden, och en av dem som tryckte av. Han själv var bara med på deras förslag. Däremot tyckte han det var en kul grej och såg till att det alltid togs en dublett av varje bild, så han fick en själv. Och dessa bilder ställdes sedan ut, vad jag kunde se i hans namn.

Jag reagerade på att det enligt texten inte var något han själv varken kommit på/arrangerat/fotograferat, men ändå som han gjort en utstälning av i eget namn. Nu kommer jag ju inte ihåg exakt vad det stod, men det var såhär jag uppfattade det. Har jag missförstått något eller är det helt ok att göra så?

Är det någon mer som sätt utställningen och som reagerat på dessa bilder?

Nä, jag fastnade i rulltrappan vid processionerna... vojne! Tror jag läste att han hållit på i tre år med de två bildserierna... o så höll jag på att kräkas när jag såg alla suddiga Brockmanbilder, då tordes jag inte fortsätta så jag tog rulltrappan ner igen ;-)

Bara för att hårddra det lite. Säg att du placerat en kamera på en båt eller bil eller nåt annat som rör sig. Ställt in den på intervalltagning och sedan låtit någon annan köra omkring med fordonet. Vems är bilderna då? Du har inte komponerat motivet (fordonet styrs ju av någon annan) och du har möjligen tagit första bilden, men sen är det ju kameran själv som "tryckt på knappen".

Jag läste i en fisketidning för några år sedan om 2 killar som var ute och fiskade gädda.
A fick napp och drog upp en enorm gädda.
A ville att kompisen B skulle ta ett kort på honom och fisken så han plockade fram systemkameran ställde in den korrekt och bad kompisen att sikta och ta några kort.
B kunde ingenting om fotografering men gjorde som han blivit instruerad.

Bilderna publicerades sedan i lokaltidningen.
Lite senare blev fiskekompisarna av en annan orsak ovänner och B krävde A & tidningen på ersättning för att dom stulit hans bild.

Det slutade emd att A åkte på skadestånd och fick frostiga relationer med både tidningen och sin fd kompis B.

Men han fick ju en stor gädda.....

Det är med andra ord den som trycker på avtryckaren som har tagit bilden även om han fått hur mycket hjälp som helst.

Åke: det borde då rimligen vara den som riggat timern som har rätten till bilderna.

Att bildserien tas med fördröjning kan ju knappast spela någon roll.

Wake skrev:
men sen är det ju kameran själv som "tryckt på knappen".

intressant... ©Aette, kanske ska regga Aette som medlem på fotosidan... det händer att jag drar på intervalltagningen o sätter mej på en bänk som en alldeles vanlig människa medan Aette får föreviga gatubilden. Ibland dyker det upp nåt guldkorn...

Dajo skrev:
Det är med andra ord den som trycker på avtryckaren som har tagit bilden även om han fått hur mycket hjälp som helst.

Så om fiskaren använt självutlösare, tryckt av och sedan räckt över kameran till kompisen som "siktat" så hade det varit OK?

HDFS) (KGS skrev:

Hur är det med pokerfacet o samvetet?

Kul att du skriver så, eftersom nämnda tillställning var en pokerturnering

-----
Också intressant att frågan inte vart så enkel besvarad, som jag först trodde. Dock får väl fiskarhistorien "bevisa" vad som borde gälla.

Angående fotografer som inte tar sina egna alster är faktist ett påstående jag läst i tidningen FOTO

// Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar