Annons

Bildåtergivning på olika datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

birdpics

Avslutat medlemskap
Jag har märkt att foton jag scannat in, eller numera digital tankat ned, och lagt ut på nätet ibland kan vara väldigt, väldigt mycket mörkare på skärmen på en annan dator än min. Till saken hör (kanske) att jag använder Mac (för tillfället iBook) och dom andra datorerna som jag sett mina bilder på har varit PC. Är det någon annan som har liknande erfarenheter? Är det någon som vet om detta är en Mac/PC-grej eller om det kan skilja sig mellan datorer/bildskärmar oavsett märke? Det är ju lite tråkigt att publicera en bild som ser bra ut för mig, men totalt underexponerad för någon annan!

Mvh
Micael

birdpics skrev:
Till saken hör (kanske) att jag använder Mac (för tillfället iBook) och dom andra datorerna som jag sett mina bilder på har varit PC. Är det någon annan som har liknande erfarenheter? Är det någon som vet om detta är en Mac/PC-grej eller om det kan skilja sig mellan datorer/bildskärmar oavsett märke?
Det är ingen Mac/PCgrej utan har nog med olika skärmkalibreringar att göra. Kan skilja sig även mellan Mac/mac och PC/PC alltså.

ibook har dock en rätt kontrastrik skärm, och tittar du sedan på en skärm som är annorlunda kalibrerad eller med lägre kontrast på så är det inte konstigt om bilderna ser lite annorlunda ut.

För din egen skärm är rätt kalibrerad väl?

Tack för svaret!
Min egen skärm är kalibrerad, men jag vet inte om den är "rätt" kalibrerad.

Mvh
Micael

Du kan inte kalibrera så jättemycket, men se till att gamman är 1,8 och testa vitpunkten. Jag kör inte ibook nu men imac som också är kontrastrik. Har vitpunkten på alternativet "oförändrad" där i min kalibrerade profil.

Kalibrering av en Mac-skärm gör man via systeminställningar --> "bildskärmar" --> "färg". Vet inte hur man går till väga för att kalibrera en PC-skärm. Hur som helst, jag kollade min kalibrering; gamma var 1,8 och vitpunkten oförändrad så underexponeringen av mina bilder på andra datorer kanske berodde på att de hade annan (fel?) kalibrering.

birdpics skrev:
Kalibrering av en Mac-skärm gör man via systeminställningar --> "bildskärmar" --> "färg". Vet inte hur man går till väga för att kalibrera en PC-skärm. Hur som helst, jag kollade min kalibrering; gamma var 1,8 och vitpunkten oförändrad så underexponeringen av mina bilder på andra datorer kanske berodde på att de hade annan (fel?) kalibrering.
Upplever du inte andras bilder underliga när du tittar på dem på din skärm kan du nog lugnt utgå från att det är den andre som har tokigt kalibrerat..

Daniel, om det är PC du ska kalibrera ska du inte lyssna på oss. Din skärm ska i så fall förmodligen inte stå på gamma 1,8. Minns jag rätt är det 2,2 för PC, men sök i forumet så hittar du säkert massor av goda råd.

Visst är det en Mac/PC-grej.

En skärm kan ställas in på olika Gamma.

Macens målvärde är 1,8 och Windows 2,2.

Därför ser webbläsarens bilder ljusare ut på en Mac, jämfört med en PC.

Men en Mac ”skall” inte ställas in på 1,8, du kan välja det Gamma som passar dig bäst.
Är det viktigt att du ser webbsidor på samma sätt som majoriteten, kan det vara bra att välja 2,2. Är det viktigt att du ser bilderna som andra Macanvändare (som troligen kör med 1,8), då väljer du 1,8.

För bildbehandling i Photoshop spelar det egentligen ingen roll vilket Gamma du använder, så länge Photoshop vet vilket Gamma du valt. Och när du kalibrerar, via Adobe Gamma eller skärminställningar i Macen, sparas en profil som berättar vilket gama du valt.

Är du en riktigt petig bildbehandlare väljer du det Gamma som passar skärmen bäst, det som ger jämnaste tonövergångar. Vanligen ger 2,2 bättre resultat än 1,8, men det kan lika gärna vara 1,96 eller 2,19 som är skärmens ideala Gamma.

För att betrakta webbsidor kan nog 2,2 vara ett bra målvärde. Det är det närmsta vi har en standard. Även om majoriteten av skärmar ligger lite ”fel”, är de flesta rätt nära 2,2.

Förra året var Macanvändarna 5%, ganska många då inom grafiska branchen (tryck). Så 2,2 är ett bra målvärde...

Senast ändrad:
Sen kan man ju tillägga att även två kalibrerade skärmar ändå kommer visa färger olika i en webbläsare. Det är bara i program som har stöd för ICC-profiler och färgmatchning/simulering, som kan visa färgerna lika på båda skärmarna.

kalibrering och profilering betyder inte att du gör din skärm likadan som alla andra skärmar, utan det betyder att du skapar en ICC-profil som stämmer. ICC-profilen använder sedan Photoshop för att kunna veta vilka RGB-värden som behövs för att du ska se en viss färg på skärmen.

Gamma är dock ett enkelt sätt att få någulunda lika ljushet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto