Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Big glass teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Vad har ni för erfarenheter om stora objektiv
t ex över 400 mm osv

Kör ni med handen liggandes ovanpå objektivet, eller har ni en beanbag där? Har ni några saker ni vill dela med er när ni använder stora telelenser

/Martin
 
Hej
Om jag förstår dig korrekt så undrar du över händernas placering vid objektivet,pröva med att hålla om objektivet underifrån med stöd mot magen det ger bra resultat om du inte anv statif förstås men med ett ordinärt objektiv som din 400 ska det gå utmärkt med.Det är förövrig ett utmärkt porträtt objektiv du tränger dig inte på,du får ett enastående resultat själv anv jag mer och mer 300 som normal ett utmärkt objektiv till det mesta.lycka till MVH Gunnar.N
 
Stora stativ och obekväma ställningar...

Gunte Hansson med sitt Benbo..och..hmm 600mm ??
 

Bilagor

  • gunte-i-forsen.jpg
    gunte-i-forsen.jpg
    46.1 KB · Visningar: 498
Jag tycker ansiktet mot kameran och handen över objektivet fungerar bättre än trådutlösare med långa brännvidder. En påse på huset och en över objektivet är säkert bra, men hur praktiskt är det? Hur enormt stativ och stabil kulled man än har brukar det gå att svaja en liten aning åt alla håll när man låst stativet. Jag föredrar att trycka huset neråt en aning, så rör det sig mindre.

/Pontus
 
Samma här pontus. Gillar att ha det lägre så det inte blir så instabilt.

Jag brukar faktiskt köra med en Beanbag liggandes över mitt objektiv. sen vilar handen ovanpå den. Blir en mycket bra tyngd. Jag har aldrig provat trådutlösare så jag vet inte hur det är. Funderar på att köra mig en för alla säger att det är det maximala ifall man vill ha skarpa bilder! Dock inte så lätt att sitta med trådutlösare när man fotar flygande fågel osv :)

/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.