Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bibble 5 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en bra jämförelse mellan de ledande programen (några dock i betaversion) på:
http://www.twin-pixels.com/lightroom-dxo-capture-one-bibble-5/

Till viss del kan jag hålla med detta test när det gäller bedömningen av Bibble 5 (dock inte när det gäller vilket porträtt som ser bäst ut).

Efter några dagars provande av Bibble 5 är min bedömning att det är ett ganska bra budgetalternativ (i praktiken halva priset mot Lightroom) men att det finns ett antal detaljer som gör att det tar lite längre tid att få en bra bild.

Jag tycker att de inbyggda "look profile" inte ger samma stuns och rena färger som grundinställningarna i Lightroom (LR) och det spelar inte så stor roll om själva konverteringen till jpg går några tiondels sekunder snabbare när man först måste sitta en lång stund och prova sig fram till en bra inställning.

Hittills har bilderna med Bibble 5 blivit lite dovare i färgerna och lite brunaktiga (jämfört med Nikon NX 1.3 eller Lightroom 2.6) och jag saknar en sådan detalj som att enkelt kunna ändra ljushet (alltså "brightness" som bara flyttar gråpunkten/gammavärdet), nu måste man öppna fliken med kurvreglaget för att påverka detta (de flesta andra program har reglage för både exposure och brightness enkelt åtkomliga bland grundreglagen).

En del väsentliga saker (för mig) utelämnades i version 5.0 (exempelvis spot healing och möjligheten att skapa webgallerier) och därför är det egentligen inte förrän version 5.1 kommer som programmet är komplett.

Om jag experimenterar lite mer kanske jag hittar något sätt att behandla bilderna lika enkelt som i LR, och med lika bra resultat, men i nuläget känns Bibble som ett lite sämre alternativ (bortsett från priset).

/Sigge

Jag gillar Bibble 5 Pro skarpt, men så har jag inte så mycket att välja på när jag är inbiten Linux användare då det i princip bara finns Bibble 5 och Lightzone till linux.

Men det sagt så har jag arbetat en hel del i Lr2, Bridge och Ps och är väl bekant med adobe world. Adobe gör bra program, även om jag inte alltid håller med i deras val av vad som finns med i ett program men inte i ett annat.

Bibble 5 ger en mycket valuta förpengarna. Speciellt Noise Ninja är mycket trevligt och väldigt imponerande att man får med även en light version om man inte vill ha hela noise ninja. JAg har hela paket och är mycket nöjd.

Deras linskorrigerings databas är trevlig men tyvärr inte så stor, bara 350 gluggar, vilket kanske inte är så imponerande kan man tycka, men om man saknar en glugg i databasen så finns det instruktioner på hur man tar bra mätbilder från ett objektiv och skickar in till Bibble Labs och då lägger de till gluggen i databasen till en. Mycket trevligt initiativ och jag ska själv skicka in några gluggar till deras databas.

Det som hade varit trevlig att testa är LightZone och Aurora som för oss linuxanvändare är de enda konkurrenterna som klarar av både råframkallning, DAM och lite "piffing och Puffing" på bilderna.

Just DAM funktionen i bibble gillar jag starkt, man kan antingen arbeta direkt mot en filstruktur eller importerai n bilderna i bibbles databas. EN dtatbas som man sen fiskt kan flytta på utan att programmet får hicka. Den stödjer flrea databaser och fungerar fin fint.

Överlag är jag mycket nöjd och man får mycket för pengarna i B5 Pro.
Kör du linux så rekomenderar jag det. Det finnsi nga FLOSS projekt som kommer i närheten av att slå B5 på fingrarna. DigiKam som jag tidigare användt är bra, men då det är baserat på KDE har det en del otrevliga ideer för sig och är i min erfarenhet onödigt bloated och trögflytande.

De har dock en funktions om jag i B5 och det är en sökfunktion söm söker efter motiv som man skissar upp och sedan söker DigiKam reda på alla bilder som liknar det du ritade. Väldigt praktiskt när man har bra bild minne men uselt keyword minne.

Autotagging med ansiktsigenkänning verkar vara den kommande trenden för 2010 så det är en funktion jag skulle vilja se i bibble 5.5 eller i bibble 6. Om facebook klarar av det så borde det inte vara så svårt att implementera.

En del väsentliga saker (för mig) utelämnades i version 5.0 (exempelvis spot healing och möjligheten att skapa webgallerier) och därför är det egentligen inte förrän version 5.1 kommer som programmet är komplett.

Om jag experimenterar lite mer kanske jag hittar något sätt att behandla bilderna lika enkelt som i LR, och med lika bra resultat, men i nuläget känns Bibble som ett lite sämre alternativ (bortsett från priset).

/Sigge

Det finns lite kul lager funktioenr i B5 som jag inte har testat ännu men de kan kanske vara till hjälp?

Webgalleri kanske dyker upp som 3e parts plugin, de har ju redan en del roliga plugins. Vilket är ett smart sätt för Bibble Labs att få extra funktionalitet i programmet och ta reda på vad kunderna vill ha i programmet.

Äntligen!

Bumpar tråden lite.....

Nu så har äntligen Bibble 5.1 Pro och Lite släppts för Window, Mac och Linux

Håller på att testa båda versionerna, fungerar fint att välja vilken man vill testa vid program start.

//Henric

Delvis

dcraw, ufraw, rawtherapee

Dessa 3 är helt ok, jag använder både ufraw och rawtherapee, men de saknar vissa funktioner som finns i Bibble, bland annat "healing", "clone" och selektiv redigering med lager.

Den som liknar Bibble mest är väl RT.
Rawtherapee's 3 är tyvärr fortfarande i Alfa stadiet, men verkar lovande.
Känns som den kräver mindre av datorn än v2.4

Både UFraw och RT fungerar fint tillsammans med Gimp, men då saknar man 16-bitars färghantering.

Bibble 5.1.1

Bumpar tråden lite igen......

Nu så ges det 40$ rabatt på Pro och 20$ rabatt på Lite versionen.

Jag skaffade Pro för ett par månader sedan och kan inte annat än vara helnöjd med den!

Tack för tipset. Jag ska prova Bibble.
I normalfallet kör jag Nikons Wiew NX 203 och Capture NX 2.2.6.
Jag tycker att Capture NX är oslagbar för Nikons rawfiler. Min PS Cs3 är dock inte helt borta ur bilden.

Det är bra att prova andra program som är gratis eller mycket billigare än Adobes monopol och hutlösa priser. Det vore intressant om Fotosidan också gjorde det och inte enbart agerar stödtrupp åt Adobe.

På så sätt skulle medlemmarna kunna få en allsidig bedömning av andra program som väl fyller de olika behov som finns.

Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar