Jag gillar Bibble 5 Pro skarpt, men så har jag inte så mycket att välja på när jag är inbiten Linux användare då det i princip bara finns Bibble 5 och Lightzone till linux.
Men det sagt så har jag arbetat en hel del i Lr2, Bridge och Ps och är väl bekant med adobe world. Adobe gör bra program, även om jag inte alltid håller med i deras val av vad som finns med i ett program men inte i ett annat.
Bibble 5 ger en mycket valuta förpengarna. Speciellt Noise Ninja är mycket trevligt och väldigt imponerande att man får med även en light version om man inte vill ha hela noise ninja. JAg har hela paket och är mycket nöjd.
Deras linskorrigerings databas är trevlig men tyvärr inte så stor, bara 350 gluggar, vilket kanske inte är så imponerande kan man tycka, men om man saknar en glugg i databasen så finns det instruktioner på hur man tar bra mätbilder från ett objektiv och skickar in till Bibble Labs och då lägger de till gluggen i databasen till en. Mycket trevligt initiativ och jag ska själv skicka in några gluggar till deras databas.
Det som hade varit trevlig att testa är LightZone och Aurora som för oss linuxanvändare är de enda konkurrenterna som klarar av både råframkallning, DAM och lite "piffing och Puffing" på bilderna.
Just DAM funktionen i bibble gillar jag starkt, man kan antingen arbeta direkt mot en filstruktur eller importerai n bilderna i bibbles databas. EN dtatbas som man sen fiskt kan flytta på utan att programmet får hicka. Den stödjer flrea databaser och fungerar fin fint.
Överlag är jag mycket nöjd och man får mycket för pengarna i B5 Pro.
Kör du linux så rekomenderar jag det. Det finnsi nga FLOSS projekt som kommer i närheten av att slå B5 på fingrarna. DigiKam som jag tidigare användt är bra, men då det är baserat på KDE har det en del otrevliga ideer för sig och är i min erfarenhet onödigt bloated och trögflytande.
De har dock en funktions om jag i B5 och det är en sökfunktion söm söker efter motiv som man skissar upp och sedan söker DigiKam reda på alla bilder som liknar det du ritade. Väldigt praktiskt när man har bra bild minne men uselt keyword minne.
Autotagging med ansiktsigenkänning verkar vara den kommande trenden för 2010 så det är en funktion jag skulle vilja se i bibble 5.5 eller i bibble 6. Om facebook klarar av det så borde det inte vara så svårt att implementera.