Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BHphoto priser (Bråttom!)

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyBoy

Aktiv medlem
Min bror är i New York i helgen och jag har bett honom att sticka till BH photo http://www.bhphotovideo.com
för att göra några inköp av olika objektiv... Därför är det lite bråttom då han bara är där över helgen.

Fråga:
Är de priser som finns på deras hemsida inkl. am. moms eller tillkommer det något på priset när man köper det i butik?
Har försökt hitta ngt finstilt om dolda pålägg men inte hittat ngt, finns det ngn här som vet?

/Samuel
 
Butiken ligger i USA. Där betalar man aldrig vad som står på prislappen utan 7-8% mer, och ingen tycker det är det minsta konstigt med det. Ingen information om detta finns heller någonstans överhuvudtaget...
 
Tackar så mycket! för ett snabba svar!!!

en följdfråga: Vet ni ifall Canons cashback finns på objektiv som man köper i usa?
 
SammyBoy skrev:
Tackar så mycket! för ett snabba svar!!!

en följdfråga: Vet ni ifall Canons cashback finns på objektiv som man köper i usa?

Det är motsvarigheten till moms som tillkommer, och den finns inte i alla stater. Det går att komma undan den, men då kan du i stället bli tvungen att betala svensk moms...

Canons cashback gäller endast objektiv och tillbehör köpta i vissa EU-länder.
 
Men om brorsan packar upp objektiven ur förpackningen och hävdar att han använt dem under tiden han varit i USA. då borde man väl inte behöva betala tull?
 
oki... det låter ju inte kul... efter beräkningar med tullverkets kalkylator blir det billigare att köpa canon 17-40mm objektiv & canon 100mm macro i sverige via tex. zebramedia...
 
stoltz skrev:
Det skall du nog inte ta för givet - Jag har fått betala tull och moms just pga att tullen "bryr sig" - På objektiv dessutom.

Och jag har gått igenom tullen 20 gånger utan att de bryr sig.........
t.o.m. med den stora väskan som man får Canons super-tele i. Bara att bära den i handen helt öppet igenom tullen.
Det är säkerligen 100 gånger så stor chans att klara sig som att du får betala
 
Jag har precis skickat iväg en beställning på ett canon 100mm macro. skulle jag få betala tull/moms blir det inte så saftigt... brorsan åker över titt som tätt ändå så man kan ju försöka med andra objektiv nästa gång!

Tack ska ni ha för snabba kommentarer i en stund då jag velade som mest!

/Sam
 
Lars Johnsson skrev:
Det är säkerligen 100 gånger så stor chans att klara sig som att du får betala

Men sannolikheten finns, vilket var min poäng. Jag har blivit stoppad 2 ggr det senaste året och fått visa kvitto på grejor inköpta i sverige.

Du kanske har klarat dig - Andra har kanske inte samma "tur".
 
AFE skrev:
Det är motsvarigheten till moms som tillkommer, och den finns inte i alla stater. Det går att komma undan den, men då kan du i stället bli tvungen att betala svensk moms...
Nej, det stämmer inte. Skatten som tas ut vid köpet på B&H är Sales Tax och inte Value Added Tax. Detta står på sidan som Jim länkade till i första svaret i denna tråd:

This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when you return home.
Köper du över disk på B&H eller postorder inom delstaten åker du på den ovillkorligen. Beställ postorder till en annan delstat och du slipper.

Men du ska betala svensk moms och tull för det ändå, om dina inköp överstiger ett visst belopp och du inte ägt dem så länge att de är begagnade. Information om detta belopp och hur länge du måste ägt dem för att de skall anses vara begagnade finns att hämta hos tullen.

Går man själv genom tullen är det meningen att du ska deklarera dina varor. Den kön brukar vara väldigt tom när man går genom tullen på Arlanda, det är nog en av anledningarna till att tullarna gör stickprov...
 
stoltz skrev:
Men sannolikheten finns, vilket var min poäng. Jag har blivit stoppad 2 ggr det senaste året och fått visa kvitto på grejor inköpta i sverige.

Du kanske har klarat dig - Andra har kanske inte samma "tur".

Det finns en viss sannolikhet för att i princip vad som helst kan hända. Men jag tror den är bra mycket större att du bara går rakt igenom tullen än att du får betala något.
 
SammyBoy skrev:
Men om brorsan packar upp objektiven ur förpackningen och hävdar att han använt dem under tiden han varit i USA. då borde man väl inte behöva betala tull?
Det var ett bra tag sedan jag kollade upp hur länge man måste haft dem i sin ägo för att de ska vara begagnade så jag minns inte exakt tid, men det var längre än vad någon av mina utlandssemestrar någonsin varit.

Lars Johnsson skrev:
Det finns en viss sannolikhet för att i princip vad som helst kan hända. Men jag tror den är bra mycket större att du bara går rakt igenom tullen än att du får betala något.
Det tror jag Hans-Christian i allra högsta grad är medveten och håller med om. Men han säger att man inte kallt kan räkna med att komma undan med att inte deklarera, stickprover finns vilket han är levande bevis för.

Om man gjort sin priskalkyl så att man räknat med att få betala moms och tull så får man inga otrevliga överraskningar. Det är ju fullt möjligt att man får lång näsa och det visade sig vara billigare i Sverige trots allt.
 
Lars Johnsson skrev:
Men jag tror den är bra mycket större att du bara går rakt igenom tullen än att du får betala något.

Men du skrev ju faktiskt att tullen inte bryr sig - Det är ju lite väsensskilt från vad du tror. ;-)

Sannolikheten att man får betala är kanske liten, men man kan faktiskt åka på tull och moms. Detta var som sagt min poäng från början.

Over and out...
 
stoltz skrev:
Men du skrev ju faktiskt att tullen inte bryr sig - Det är ju lite väsensskilt från vad du tror. ;-)

Sannolikheten att man får betala är kanske liten, men man kan faktiskt åka på tull och moms. Detta var som sagt min poäng från början.

Over and out...

Jag tycker inte de bryr sig. Jag har gått igenom tullen med grejorna i handen så de såg dem men inte sa ett ljud.
Tullen har också öppnat mina väskor rutin-mässigt och sett kamera och 6-7 objektiv i väskan utan att ens fråga eller säga något.....
 
maxzomborszki skrev:
Det var ett bra tag sedan jag kollade upp hur länge man måste haft dem i sin ägo för att de ska vara begagnade så jag minns inte exakt tid, men det var längre än vad någon av mina utlandssemestrar någonsin varit.
Detta stämmer inte (längre, ialla fall). Enligt besked jag fått från Tullen i denna fråga, är det värdet när du tar in varan i Sverige, och inget annat, som avgör. Allting över 1700:- skall förtullas. Har du sedan använt gluggen t.ex. 6mån i USA -- eller köpt den begagnad där -- så är det det aktuella värdet ("marknadspriset") som gäller och det är din sak att styrka detta. I fallet där du köpt det begagnat därborta är det ju inga större problem; då är ju "marknadspriset" = inköpspriset. Det andra fallet är knepigare, då kan värderingsintyg från t.ex. oberoende fotohandlare krävas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.