Annons

BHphoto priser (Bråttom!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Samtidigt får man ta lite perspektiv på det också. Kommer du med en hel kamerautrustning och det inte finns några särskilda indikationer på att du köpt saker utomlands, varför skulle en tulltjänsteman påstå det då? Har han fel blir det bara en massa extra turer och pappersarbete.

Sen kanske de är ute efter större fiskar. Tullen är underbemannad för det arbete de förväntas utföra och då kanske man låter privatpersoner slinka undan med att slippa betala tull för privatinköp för att istället ägna tid, möda och pappersarbete åt att fånga fulare fiskar som har smuggling som affärside. Det säger inte att de inte bryr sig, bara att de får omprioritera från gång till annan.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag tycker inte de bryr sig. Jag har gått igenom tullen med grejorna i handen så de såg dem men inte sa ett ljud.
Tullen har också öppnat mina väskor rutin-mässigt och sett kamera och 6-7 objektiv i väskan utan att ens fråga eller säga något.....
Ibland har de brytt sig och ibland inte. Det är bra för dig (antar jag) att de inte brytt sig när just du gått igenom Tullen, men det är faktiskt fler än du som har erfarenheter av detta och de/vi har uppenbarligen andra erfarenheter.Så till er som undrar: ja, risken är liten -- precis som den är för ALL smuggling -- men att säga att den är helt obefintlig är helt enkelt fel.
 
maxzomborszki skrev:
Tack för klargörandet, det var mer än jag visste. De nya reglerna känns enklare och kan tänka mig att de inbjuder till mindre fusk.
Ja, pricipen är väldigt enkel: allt personligt du för in i landet över summan 1700:- skall förtullas. Och här ser man ju också tydligt att allt handlar om prioriteringar för tulltjänstemännen, för rent principiellt skulle denne kunna peka på de tre paren Levis-jeans i din resväska och kräva dig på kvitton. Men i praktiken gör man ju sällan eller aldrig detta, då det hade blivit kaos i hela systemet.
 
jorgene skrev:
Ja, pricipen är väldigt enkel: allt personligt du för in i landet över summan 1700:- skall förtullas. Och här ser man ju också tydligt att allt handlar om prioriteringar för tulltjänstemännen, för rent principiellt skulle denne kunna peka på de tre paren Levis-jeans i din resväska och kräva dig på kvitton. Men i praktiken gör man ju sällan eller aldrig detta, då det hade blivit kaos i hela systemet.

Konstigt att du säger att tullen sällan eller aldrig bryr sig om ifall man har lite extra kläder med sig hem.
När jag sa exakt samma sak att de sällan eller aldrig bryr sig om ifall man tar med sig objektiv så protesterade du mot det ?

Det är exakt samma sak när man tar den typen av vanliga grejor med sig hem.

God-natt........
 
Lars Johnsson skrev:
Konstigt att du säger att tullen sällan eller aldrig bryr sig om ifall man har lite extra kläder med sig hem.
När jag sa exakt samma sak att de sällan eller aldrig bryr sig om ifall man tar med sig objektiv så protesterade du mot det?
Hmmm... För det första, du tror inte en tulltjänsteman ser lite olika på ett par tre jeans som kanske kostar 200-400kr/paret i inköp i USA och lika många objektiv (utan tillhörande kamera i synhåll) som säkerligen kostar det tiodubbla om inte mer? Det är möjligt att jeansen skulle komma över det magiska beloppet, men objektiven lär nog definitivt göra det.

För det andra vill jag minnas att folk opponerade sig mot utsagan "Tullen varken tittar eller bryr sig om ett par objektiv" och fortsatt vidmakthållande om att de inte bryr sig när erfarenheter visat motsatsen. Det som försökts sägas är den linjen du är inne på nu, nämnligen "de bryr sig sällan..."

Vi kan tvista hur länge som helst om det är någon reell skilland mellan dessa två. Jag tror att första gången man åker fast i en stickprovskontroll så ser man den klart och tydligt.

Personligen använder jag ogärna orden "aldrig" och "alltid", de är väldigt starka och generaliserande.

Sov gott :)
 
Det gällde ju inte jeans som kostade 2-400 kr. Då hade ni ju inte kommit över de 1700 kr som gränsen var.

Och tullare är som de flesta vanliga människor. De flesta av dem har ingen aning om priser på olika objektiv
 
Min högst ogrundade teori att det är en tullares jobb att ha ett någorlunda bättre hum än "de flesta vanliga människor" om varors värde, det ligger i deras intresse av att kunna sådana saker. Men även om det skulle vara fel och man vill gå på linjen att tullare inte vet bättre än "de flesta vanliga människor" i frågan om priser på objektiv kan vi väl ändå komma överens om att de flesta personer generellt anser att objektiv brukar vara dyrare än jeans, eller?

Och ja, det var precis min poäng. Att jeansen och objektiv normalt ligger i två olika prisklasser vilket gör att den ena varan oftare skulle tullas för om man förde in ett par tre stycken i landet än den andra. Vilket för mig till skilnaden mellan jeans och objektiv och invändningen mot Jörgens inlägg.

Om någon vill fortsätta hävda att tullen inte bryr sig om objektiv så får det stå för den personen. Jag råder alla att själva göra sig en uppfattning om det är möjligt att man kan åka fast i tullen eller ej och vad det innebär baserat på olika personers erfarenheter.
 
Lars Johnsson skrev:
Och tullare är som de flesta vanliga människor. De flesta av dem har ingen aning om priser på olika objektiv

Å andra sidan är inte tullare dumma när det gäller mänskligt beteende vid försök till smuggling.

Det är också därför bevisbördan ligger på dig som köpare och råder det fortfarande otydligheter, så tar man in oberoende fotohandlare som värderingpersoner. Precis som det har beskrivits tidigare i denna tråd och andra. Tilläggas bör, för att göra det ännu krångligare, att hela sverige är sk tullområde. Vilket i sin tur innebär att tullen kan komma hem till dig och ifrågasätta dina utlandsköp. Händer inte ofta, men har dock hänt.

Så bara för att man har klarat sig förbi första kontrollen, så är man inte säker. Du kan mycket väl t ex bli stoppad på motorvägen på vägen hem från flygplatsen. Detta händer inte alltför sällan utanför malmö.
 
Men... om jag hårddrar den här diskussionen så måste man alltid (i synnerhet vid passage genom tullen) kunna visa upp kvitton på allt men äger och har. Om jag nästa gång jag åker utanför EU tar med mig min 25 år gamla OM2 så kan jag i princip krävas på kvitto vid hemkomsten. Jag kan ju ha köpt den begagnad under min resa...

Jaja, jag är medveten om att sannolikheten är närmast oändligt liten men jag är ute efter principen...
//Anders
 
För att slippa tulla varor köpta utomlands vid införande i sverige så gäller det att man tar det som flyttgods efter att varit stadigvarande bosatt i utlandet, vilket innebär minst ett år. Sakerna ska dessutom varit i din ägo minst hela det året och det går inte att hävda att saker köpta veckan innan är en del av flyttgodset.
Det hjälper inte att göra sig av med originalkartong och hävda att man har kvittot nånstans hemma i byrålådan, då blir man istället uppmanad att presentera kvittot som styrker att det är inhandlat före utresan i efterhand (inom 2 eller 3 veckor) annars åker man på tull och moms ändå.
3 par Levis-jeans uppgår väl iaf i sverige till ett värde som överstiger 1700? Räcker med en prislapp på 600kr/styck så är saken biff.

Fö trodde jag att sabbaten inträffade på fredagar och att B&H har stängt då. Det står iofs öppettider för butiken på deras webbsida.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Men... om jag hårddrar den här diskussionen så måste man alltid (i synnerhet vid passage genom tullen) kunna visa upp kvitton på allt men äger och har. Om jag nästa gång jag åker utanför EU tar med mig min 25 år gamla OM2 så kan jag i princip krävas på kvitto vid hemkomsten. Jag kan ju ha köpt den begagnad under min resa...

Jaja, jag är medveten om att sannolikheten är närmast oändligt liten men jag är ute efter principen...
//Anders
Ja, hårdrar man principen, så har du helt rätt i ditt påstående (förutsatt att du kommer över gränsen 1700:). I princip alltså...
 
stoltz skrev:
Å andra sidan är inte tullare dumma när det gäller mänskligt beteende vid försök till smuggling.

Det är också därför bevisbördan ligger på dig som köpare och råder det fortfarande otydligheter, så tar man in oberoende fotohandlare som värderingpersoner. Precis som det har beskrivits tidigare i denna tråd och andra. Tilläggas bör, för att göra det ännu krångligare, att hela sverige är sk tullområde. Vilket i sin tur innebär att tullen kan komma hem till dig och ifrågasätta dina utlandsköp. Händer inte ofta, men har dock hänt.

Så bara för att man har klarat sig förbi första kontrollen, så är man inte säker. Du kan mycket väl t ex bli stoppad på motorvägen på vägen hem från flygplatsen. Detta händer inte alltför sällan utanför malmö.

Visst händer det någon gång då och då att tullen kör ikapp och stoppar någon på motorvägen inne i landet eller utanför Malmö som du skrev. Men då är det inte ett objektiv från B&H som de är ute efter............säg inte att det händer inte alltför sällan att de stoppar någon med ett objektiv på motorvägen!!!!
Och visst kan tullen ta dit oberoende fotohandlare som står och värderar objektiven. Man kan alltid hitta på extrema och mycket ovanliga saker om man vill.

Om ditt syfte var att skräma honom så han inte köper något objektiv så har du nog gjort ett bra jobb och jag får gratulera dig.......

Men om du pratar om hur det normalt fungerar i tullen om man kommer med ett inköpt objektiv från B&H så är det ju inte alls så.........

slut för min del för jag tycker det är roligare att uppmuntra till foto-köp än att göra folk oroliga så de inte köper.
 
Lars Johnsson skrev:
slut för min del för jag tycker det är roligare att uppmuntra till foto-köp än att göra folk oroliga så de inte köper.
Ja, men problemet är ju att det vid denna typ av frågor alltid dyker upp en massa folk som säger att det "i princip aldrig sker kontroller" eftersom "tullen inte bryr sig" -- bara för att de själva haft tur. Sådant ser jag som direkt vilseledande. Det finns roligare saker att göra, än att invagga frågeställarna i en falsk säkerhet, som KAN sluta med att de måste ut med flera tusen som de kanske inte har. Plus böter. Plus notering i något trevligt register...

Var i stället ärlig och säg som det är: risken är liten, men har du otur så åker du dit och då kostar det. Har du sedan mycket otur, så är det stickprov efter kapitalvaror den dagen du kommer -- och då är det definitivt kört...
 
jorgene skrev:
Ja, men problemet är ju att det vid denna typ av frågor alltid dyker upp en massa folk som säger att det "i princip aldrig sker kontroller" eftersom "tullen inte bryr sig" -- bara för att de själva haft tur. Sådant ser jag som direkt vilseledande. Det finns roligare saker att göra, än att invagga frågeställarna i en falsk säkerhet, som KAN sluta med att de måste ut med flera tusen som de kanske inte har. Plus böter. Plus notering i något trevligt register...

Var i stället ärlig och säg som det är: risken är liten, men har du otur så åker du dit och då kostar det. Har du sedan mycket otur, så är det stickprov efter kapitalvaror den dagen du kommer -- och då är det definitivt kört...

Sen dyker det också upp en massa folk som säger att tullen jagar ikapp dig på motorvägen för att ta ditt objektiv. Och att oberoende fotohandlare står och värderar grejorna.
Tycker du det är ärligare och mer sant?
 
Lars Johnsson skrev:
Sen dyker det också upp en massa folk som säger att tullen jagar ikapp dig på motorvägen för att ta ditt objektiv. Och att oberoende fotohandlare står och värderar grejorna.
Tycker du det är ärligare och mer sant?
Nej, inte alls, men å andra sidan var det ju inte jag som hävdade det heller... ;)

(Som parentes: det kommer aldrig "att stå" några fotohandlare och värdera något i tullen. Blir detta aktuellt, så är det om du hävdar att din vara är begagnad vid införseln och då är det DIN sak att ordna fram ett värderingsintyg (om den inte är köpt beg. över disk; då har du ju beg.-kvittot). Vanligen får du då lite tid på dig av Tullen att ordna detta. Samma sak om du inte skulle ha några kvitton för dina "ärligt" Sverige-inköpta varor. Det är ju trots allt Tullverket vi pratar om, inte Stasi...).
 
jorgene skrev:
Nej, inte alls, men å andra sidan var det ju inte jag som hävdade det heller... ;)

(Som parentes: det kommer aldrig "att stå" några fotohandlare och värdera något i tullen. Blir detta aktuellt, så är det om du hävdar att din vara är begagnad vid införseln och då är det DIN sak att ordna fram ett värderingsintyg (om den inte är köpt beg. över disk; då har du ju beg.-kvittot). Vanligen får du då lite tid på dig av Tullen att ordna detta. Samma sak om du inte skulle ha några kvitton för dina "ärligt" Sverige-inköpta varor. Det är ju trots allt Tullverket vi pratar om, inte Stasi...).

Nej men du klagade bara på den ena sidan i alla dina inlägg.

Plus att det är inte riktigt just att klippa ut bitar ur inläggen och ha som citat. Ta med hela eller inget. Annars kan man vinkla allt precis som man vill.

slut diskuterat i detta inlägg för min del
:) peace
 
Lars Johnsson (Lars Johnsson) skrev
Visst händer det någon gång då och då att tullen kör ikapp och stoppar någon på motorvägen inne i landet eller utanför Malmö som du skrev. Men då är det inte ett objektiv från B&H som de är ute efter.

Det vet inte jag och det har jag inte påstått, men hur vet du vad dom är ute efter?

Och visst kan tullen ta dit oberoende fotohandlare som står och värderar objektiven.
Här har du nog inte så bra koll - Man tar inte dit fotohandlaren, man tar serienummer och modellbeteckning, sen kontaktar man den oberoende handlaren. Efter denne har gett sitt utlåtande, så kommer tull och moms som ett brev på posten - Bokstavligen talat.

Om ditt syfte var att skräma honom så han inte köper något objektiv så har du nog gjort ett bra jobb och jag får gratulera dig.

Tackar för gratulationen - men den är helt missriktad. Frågan var ju vad det innebar att handla från USA. Jag gjorde inte någon form av generalisering från mina egna erfarenheter - Jag upplyste bara om att risken finns och det tar jag ansvar för. Tar du samma ansvar om killen går på principen att "tullen inte bryr sig" och sedan åker fast? Men om du tycker att det är att skrämmas för att man talar om att risken finns, så får ju det stå för dig, men jag förstår inte hur du kan veta att jag eventuellt har skrämt honom?

Men om du pratar om hur det normalt fungerar i tullen om man kommer med ett inköpt objektiv från B&H så är det ju inte alls så.

Jobbar du för tullen? Jag själv vet inte hur det "normalt" fungerar inom tullen, eftersom jag inte är tullare. Jag vet dock vad reglerna innebär och vad du kan löpa risk att råka utför.

slut för min del för jag tycker det är roligare att uppmuntra till foto-köp än att göra folk oroliga så de inte köper.

Hur vet du att man inte köper för att jag uttalade mig om risken, det avskräcker ju inte dig? Jag tror nog att du missade min poäng: Det är skillnad på att säga att risken inte finns, och säga att risken finns men den är minimal.

Du får gärna vända och vrida på mina inlägg hur du vill genom att påstå att jag skräms, men det är väl din högst personliga uppfattning och den ligger väl ganska långt från trådens ursprungliga syfte?
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Sen dyker det också upp en massa folk som säger att tullen jagar ikapp dig på motorvägen för att ta ditt objektiv. Och att oberoende fotohandlare står och värderar grejorna.
Tycker du det är ärligare och mer sant?

Och var tycker du att jag har skrivit att dom jagar ifatt folk på motorvägen för att just ta ditt objektiv?

Jag skrev att bara för att man är igenom tullen, så är man inte på "säker mark" i sammanhanget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.