Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bevisat LR5 är långsammare än LR4!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte gjort några som helst mätningar, men föredrar om det känns snabbt när jag ändrar i bilderna jämfört med om import eller export går snabbt. Jag är inte ett dugg intresserad av att använda en sämre algoritm för råkonvertering för att tjäna några sekunder, men det är förstås valfritt.

Men visst, varsågod att fortsätta smälla på Adobe - det är populärt nu för tiden :)

Instämmer med varenda ord. Upplever definitivt LR5 som kvickare när man arbetar med programmets olika moduler. Hur lång tid det sen tar att exportera bilder har jag inte ens reflekterat över, för det går så pass snabbt att jag inte ska bry mig marginellt.

Tror inte de hittade någon single core, men poängen är uppenbarligen att LR inte tjänar på flera kärnor. Personligen tycker jag LR5 är mycket snabbare i hanteringen än LR4 och tidigare, men då mäter jag förstås aldrig tider för import eller export - jag märker bara om det går snabbare eller långsammare när jag faktiskt gör något i programmet.

Jag undrar som sagt tillsammans med flossy. Single core låter skumt. Men att Lightroom inte skulle dra nytta av flera kärnor tror jag inte på. Det borde man exv. ha om man exporterar i bakgrunden samtidigt som man fortsätter redigera andra bilder.

När man gör smart previews så används alla mina 8 kärnor till max och i7an ökar till den snabbaste hastighet den kan. Tyvärr gör den inte det vid export :(

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto