Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygsättningen åt pipan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Brudar och sexiga pigor brukar ofta få en femma av någon, ofta en kille, även om bilden ser ut att vara tagen av en onykter orangutang.

Sympati femman dyker också ofta upp, det kan röra sig om bilder som skildrar hur polisen skingrar demonstranter. De får en femma av de vänster sympatisörer med samma polisförakt trots bilden kanske är suddig, oskarp och lagd på sniskan ungefär som en sexåring lekt med Pappas Instamatic kamera.

Kanske dags att påminna folk om att en trea inte är dåligt utan ”Ganska bra” medan femman skall vara ”Klockren”

Eller som det står:
”Den här bilden kunde knappast ha gjorts bättre och hör till fotosidans bästa i sin genre. Bilden fångar snabbt betraktarens uppmärksamhet och/eller tål att tittas länge på.”

Jag säger detta till dem som ger Slitz bilder en femma: Att betrakta en bild länge betyder inte att man skall onanera till den i 10 minuter. Men förstås, genren Slitzbilder borde alltid bedömas med en femma alternativt en fyra om man anser att stringen är för stor.

Vidare kan man läsa om betygs kriterier:
”Alla aspekter, komposition, teknik, budskap och känsla ligger på en hög nivå. Bilden väcker starka känslor hos betraktaren. Känslorna kan upplevas som positiva eller negativa beroende på bildens budskap. Bilden är så bra att den utan tvekan skulle platsa hos de flesta bildbyråer.”

Åter säger jag detta till folk som ger en femma till Slitz bilder; de kallas Slitz bilder för att platsar på ett fåtal bildbyråer och liknande bilder brukar äns inte sändas till bild byråer. Men en känga går även till alla som sympati röstar ”alá vänsterradikaler” som skulle äta skit för att vis en slags dum solidaritet bara för att man håller med fotografen i någon udda samhällsfråga. Samt en örfil till dem som ger en femma utan ha läst dessa kriterier.

Nä. Skall man rösta borde man få svara på frågor som tar reda på resultatet, typ:
1 Tycker du bilden är tekniskt bra?
2 Tycker du bilden framhäver budskapet?
3 Tycker du modellen har för liten string?
4 Skulle du ha köpt bilden som ett vykort?
5 Har du sett ett ufo eller en Di Leva konsert?

Nä, tacka vet jag 3.

P.S Jag kanske inte är rättvis, men detta är min åsikt vare sig du vill det eller inte. Samt att jag hatar när folk anger Sverige som plats för sina bilder; detta måste bero på dumhet, låg IQ eller dålig humor.

OK, jag tror jag är med dig om detta. Jag gav glatt betyg ett par dagar men gav upp. när jag kollade lite. Betygssystemet måste per definition ha havererat. Men beslutet lämnar jag till redaktionen. Man kan kolla statistiken över givna röster. Bildbyråerna hänger bara dreglande över alla bilder då. eller?

Fem steg ger ju (även om många menar att de tänker på skolans betyg) att en given mitt är trean. Av tusen bilder ska den stora massan av dessa helt enkelt ha en trea, annars luckras systemet upp.

Jag menar att alla sätter rätt betyg, alltid. Men den jag anser ska ges en fyra kan givetvis vara en tvåa i någon annans ögon, det balanseras i stora mängden Det är bara vad vi utgår från är standard som är felet. Ser vi familjebilder som standard så förstår jag att det delas ut fyror och femmor i parti och minut. Men har man beslutat att det där var en jättebra bild, då får den givetvis en trea. Då skulle det fungera.

För att ge fyra ska man baske mig kunna motivera det. Femman ska sättas bara i högtidliga stunder. Vice versa med två och ett. Sen har ju var och en statistiken av givna röster. Klart den ska ligga runt tre. Kan ju störas av att bilder blivit borttagna men för varje person som har 4,9 i snitt avgivna så krävs en "grinig person" som har 1,2 i avgivna. Så många "grinpellar" finns inte, hrrrm tror jag ;-)

Nej, det är kompisanda, "jag vill ju vara så snäll", och "tänk om någon blir sur och hämnas med dåligt betyg som spelar in.

Sen det vanliga "jag tittar, röstar, och kommenterar bara bilder jag tycker om" och då fungerar det givetvis inte. Det är så uppenbart.

Sätt in en automatik som ger alla bilder en femma så är det enklare. ;--)

Nekomy skrev:
Samt att jag hatar när folk anger Sverige som plats för sina bilder; detta måste bero på dumhet, låg IQ eller dålig humor.

Hrm. det håller jag däremot inte riktigt med om. Vad är det för fel på de som har låg IQ då? Jag har en kompis som helt klart har svårt att lära sig saker, men det gör väl inget.

Nekomy. Känn dig inte personligt angripen för kommmentaren nedan men du förde det på tal så..

Varför är det så många som hatar så mycket här?

Exempel:
Ser de som hatar att någon ev inte har sitt eget namn angivet här. Då ska de hatas. Tänk om den personen tänkte lite först innan han/hon hatade,

Man hatar så mycket att det startas drev ibland. .

.
Jag hade en kollega som älskade att berätta saker om andra, framförallt negativa saker. Brukade roat avbryta honom och säga. " varje gång du säger saker om andra så berättar du egentligen bara om dig själv..

Ärligt talat föredrar jag folk med lite lägre IQ, det finns inget värre och torftigare än de som tror de har 142 eller medlemmar i Mensa. Bara att påstå att alla medlemmar har en IQ över 142 och sedan samla den i en kubb med ett namn som påminner om en kvinnlig och blodig månadscykel är knappast en höjdare.

Sedan vet jag inte om jag tror på IQ. Man säger ju att artister skall ha ganska hög IQ, men efter Fångarna på fortet så tvivlar jag på denna teori och om Einstein var så himla smart, varför kunde han då inte räkna ut hur man använde en kam?

Nä, insåg det när jag gick i skolan och lånade en bok om IQ mätningar - den var gammal från 40- eller 50 talet. I den boken visade man på att neger hade lägre IQ. Som liten glutt insåg jag att då beror det ju på att man sätter standard från frågeställarens vinkel = alla andra grupper har inte en chans. Jag har inte ändrat mig än

Fast tänkte på en sak.
Om det finns drygt 30 000 medlemmar så borde det finnas tusentals här med extemt låg IQ.

Vi eehhhh jag menar dom, måste ju också få finnas utan att bli lynchade. För det är många fnysningar om dumma frågor och dåliga bilder etc.

Mycket ord och lite fakta. Kan man summera att denna tråden har havererat per definition!?

Nåväl, betygssättningen har alltid varit kontroversiell och mycket kraft och tid har lagts på ämnet.

Dels har en gemensam betygdefinition tagits fram, eftersom alla måste sätta betyg utifrån samma kriterier för att det skall vara värt ngt. Detta kom vi och medlemmar fram till vid en tidigare diskussion. Verkar som om ni missat detta och ni hittar den här:
http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=ratingsystem&__style=help

Vi har även tagit bort topplistor som bygger på betyg eftersom vi inte tyckte att det visade verkligheten utan medlemmar tävlade sig till plats i listan.

Ett antal röstningar har också genomförts:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20462
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4487

Slutligen kan jag tillägga att jag sedan länge velat ta bort betygen.

Amen milda tider, denna diskussionen har jag sett sedan första dagen här på FS för 2 år och 2 dagar sedan. Inget har blivit bättre rörande betygssättningen.

Gör slut på charaden och slopa betygen en gång för alla, och det behövs inga opinionsmätningar eller medlemmars godkännande för detta.

Jag tvivlar på att något större antal skulle lämna sidan för att de inte kan sätta eller få betyg.

Lägg energin på att öka kvalitén och kreativieten på ev kommentarer istället.

MVH Eva

Finns det folk som använder betyg fortfarande? Jag tycker inte jag sett så mycket av dom på länge. Men det kanske är sen det vart "default" att bilder inte skall kunna betygsättas.

Jag använder dom inte, och därför stör dom mig inte, så dom kan vara eller inte vara. Det spelar mig ingen roll.

Liza skrev:
Gör slut på charaden och slopa betygen en gång för alla, och det behövs inga opinionsmätningar eller medlemmars godkännande för detta.
Ska vi inte lägga ner alla negativa kommentarer också?

Jag gillar inte mopeder -förbjud dem!

Fram för mer diktatur på Fotosidan (bara diktatorn tycker som mig)!

Vad vinner vi på att ta bort betygen? Om några vill ha dem kvar (inklusive mig själv) så låt dem vara kvar även om vi vet att betygen inte är en absolut sanning. Men vilken kommentar är det?
Kanske slipper man att någon blir sur för att en "Slitzbild" fått en femma i betyg eller att någon annan förfäras över att kattbilden får ett högre medelbetyg än sin egen mest bedårande bild.

matnyttige skrev:
Ska vi inte lägga ner alla negativa kommentarer också?

Jag gillar inte mopeder -förbjud dem!

Fram för mer diktatur på Fotosidan (bara diktatorn tycker som mig)!

Vad vinner vi på att ta bort betygen? Om några vill ha dem kvar (inklusive mig själv) så låt dem vara kvar även om vi vet att betygen inte är en absolut sanning. Men vilken kommentar är det?
Kanske slipper man att någon blir sur för att en "Slitzbild" fått en femma i betyg eller att någon annan förfäras över att kattbilden får ett högre medelbetyg än sin egen mest bedårande bild.

Så länge det inte finns konsekvens och intresse att följa de uppsatta riktlinjerna för betygssättningen ser jag inte vitsen med att ha den kvar. Som jag ser det så hämmar FS sin egen utveckling genom att ha betygssättningen i den form den är nu. Istället för tillföra något så är den en ständig källa till ifrågasättande diskussion.

Diktatur? Mej veterligen är inte FS en demokratisk fotoklubb eller AB med delägarinfluens även vissa tycks tro det. Medlemsskapet är helt frivilligt och upp till var och en.

MVH Eva

JAg har gjort ett inlägg om betygen här Ett enda

Aha, jag insåg inte logiken. Alltså är den så här

Om gamla medlemmar har diskuterat en sak 2002 så ska nya medlemmar enbart hålla käft om det ämnet 2004. De kan läsa vad som sagts men de får minsann inte säga sin egen mening.Inte ens i ETT enda inlägg. Det är en aning svårt att vrida tillbaka tiden och gå in i en diskussion från förr.

Jag gjorde ETT (1) inlägg om min syn på betygen - som förövrigt hänger samman med två mycket aktiva trådar om bildkritik - har inte tänkt och kommer inte att säga mer om det ämnet. därav lite OT inlägg (som trådstartaren var med på) när få var vakna.

Jag har gjort ETT inlägg om betygen här och sen har ni mage att kritisera att det har diskuterats förr när ni själva går in med inlägg nu

Jag kan tåla hur mycket kritik som helst om mitt konkreta inlägg om betygen, men tar ordentligt illa upp på att Elmfelt spydigt talar om att det har vi minsann diskuterat förr.
Man kan i princip läsa gamla medlemmars åsikt om det mesta i livet och då blir det jäkligt svårt att säga något alls.

Jo då jag har läst mer gamla trådar än de flesta. Tror det är ytterst få som så noga läst på alla regler, gamla trådar, alla artiklar , som jag har gjort. Lägg märke till att jag ur minnet närapå citerade Elmfeldts ord om bildbyråer som han sagt i en gammal tråd, samt att jag direkt hänvisade att det här ämnet lägger jag till redaktionen att hantera. Jag har läst på så jag kan närapå betygsregerna utantill.

Är det något viktigt som måstes sägas till mig i övrigt så maila, för jag bevakar inte den här tråden mer

Lycka till med att bara ta upp ämnen som aldrig förekommit förr.

Senast ändrad:
Sven - jag har inte refererat till något av dina inlägg så jag undanber mig personligt påhopp.

Att Elmfeldt och jag skulle ta upp att detta diskuterats förr visar också att något borde gjorts vid detta laget. Något som resulterat i att denna diskussionen inte haft orsak att tjatas mera om.

Vilket som också ger mig tanken om vad som är viktigast: många medlemmar eller kvalité på siten (och då menar jag inte bilder och diskussioner) utan helheten.

MVH Eva

elmfeldt skrev:

Slutligen kan jag tillägga att jag sedan länge velat ta bort betygen.

Gör det då! Det är väl ändå du som har makten över den här sidan. Det är din sida och då ska du göra som du tycker, oavsett vad gnälliga medlemmar tycker.

//David

Ah! God morgon alla små näktergalar.
Det är kul att alla vaknat på rätt sida och sprider glädje omkring sig.
Man kan ju välja hur man vill att bilden skall bedömas och ser man den lilla raden med nummer vill troligen den som gjort bilden att man skall betygsätta den. När man då sätter betyg skall man göra det utifrån de kriterier som finns och följer man den borde medelbetyget hamna på 3.

Men nu gör det inte det och det måste bero på nått. Antingen beror det på att man sympati röstar eller vänskaps röster antingen att man röstar och kommenterar de bilder som egentligen inte behöver röster eller kommentarer.

T.ex. är det många ”yrkesfotografer” som lägger ut bilder för bedömning, om det är några som inte behöver detta är det dom som har detta som ett yrke. De borde vara så säkra i sin yrkesroll att de borde veta att deras bilder är så bra och att deras bilder blir så som de vill ha dem. De borde inte vända sig till en webbsida där även glada amatörer kan ge kommentarer.

Kanske skulle man göra så att bara amatörfotografers bilder dyker upp för bedömning eller de som valt att kalla sig nybörjare. För jag tror proffsen mest använder denna sida för att söka kontakter och visa upp vad de kan för att få uppdrag. Den vill nog helst inte ha kommenterar eller betyg utan en intresse barometer eller nått liknande.

Sedan får ni ursäkta att jag tog dessa Slitz bilder som exempel, men de är en guldgruva när det gäller dåliga kommentarer och felaktiga betyg och visar att många pojkar oftast börjar tänka med det lilla huvudet när de ser dessa.

Nekomy skrev:
När man då sätter betyg skall man göra det utifrån de kriterier som finns och följer man den borde medelbetyget hamna på 3.
Håller ej med. De flesta lägger ju ut bilder som de anser är bra. Rimligtvis tycker ju inte de som ser bilden lika som ägaren till bilden men snittet borde bli högre än tre.
(Om man sätter 20 genier/plugghästar i en klass så är det väl orimmligt att deras medelbetyg ska bli 3?)

[T.ex. är det många ”yrkesfotografer” som lägger ut bilder för bedömning, om det är några som inte behöver detta är det dom som har detta som ett yrke. De borde vara så säkra i sin yrkesroll att de borde veta att deras bilder är så bra och att deras bilder blir så som de vill ha dem. De borde inte vända sig till en webbsida där även glada amatörer kan ge kommentarer.
Inte ska man väl kicka Terje och andra fotografer som är proffs här. Fotosidan är väl inte till bara för nybörjare? Terje liksom andra vill ju oftast se hur bilden går hem hos folk.

Ska man inte tillåta bra bilder så kommer nog intresset för att se på och kommentera bilder att minska.

Nekomy skrev:
T.ex. är det många ”yrkesfotografer” som lägger ut bilder för bedömning, om det är några som inte behöver detta är det dom som har detta som ett yrke. De borde vara så säkra i sin yrkesroll att de borde veta att deras bilder är så bra och att deras bilder blir så som de vill ha dem. De borde inte vända sig till en webbsida där även glada amatörer kan ge kommentarer.

??. Självklart kan väl även dom utvecklas av att få kommentarer på sina bilder. Dom kanske vill prova några nya saker eller helt enkelt höra vad "vanligt" folk tycker om deras bilder.

Nä. Inte skall de förbjudas, men deras bilder behöver inte komma upp för bedömning eller betygsättning. Det är dessa duktiga fotografer som helst skall komma med tips och råd även om jag dock inte håller med Terje i många saker angående bildkomposition.

Men Terje är väll knappast den som behöver eller vill ha kompositions tips och råd. Han har redan slagit in på en bana och anser sig själv så duktig att han skriver om detta. Att ge honom tips om att han borde sänka horisonten för att få mer harmoni i bilden skulle te sig tämligen töntigt då han som sagt redan har slagit in på en linje han inte kan avvika ifrån.

Vist vill yrkesfotografer ha bedömning och tips, men oftast på ett helt annat plan än amatörer. Betyg kan vara bra för proffs, men det är ganska lätt att sätta för höga betyg om man måste kommentera anledningen till beyyget. För det känns ibland olustigt att säga att man ibland anser att vissa proffsfotografers bilder är i nivå med vad småbarn tar med en rosa PolyPox-Poloraoid i plast.

Senast ändrad:
Re: JAg har gjort ett inlägg om betygen här Ett enda

Gatufoten skrev:

Jag kan tåla hur mycket kritik som helst om mitt konkreta inlägg om betygen, men tar ordentligt illa upp på att Elmfelt spydigt talar om att det har vi minsann diskuterat förr.
Man kan i princip läsa gamla medlemmars åsikt om det mesta i livet och då blir det jäkligt svårt att säga något alls.

Jo då jag har läst mer gamla trådar än de flesta. Tror det är ytterst få som så noga läst på alla regler, gamla trådar, alla artiklar , som jag har gjort. Lägg märke till att jag ur minnet närapå citerade Elmfeldts ord om bildbyråer som han sagt i en gammal tråd, samt att jag direkt hänvisade att det här ämnet lägger jag till redaktionen att hantera. Jag har läst på så jag kan närapå betygsregerna utantill.

Är det något viktigt som måstes sägas till mig i övrigt så maila, för jag bevakar inte den här tråden mer

Lycka till med att bara ta upp ämnen som aldrig förekommit förr.

Såja, nu tog du väl i. Varför får man inte hänvisa till gamla trådar, när ställningarna är exakt på samma positioner som sist. Och, Nej, jag tänker inte skicka mail, det är här som ämnet togs upp.

Jag kanske missuppfattade ditt resonemang för jag läste inte ut att du hade koll på betygsdefinition. Isåfall ber jag om ursäkt.

D76 skrev:
Gör det då! Det är väl ändå du som har makten över den här sidan. Det är din sida och då ska du göra som du tycker, oavsett vad gnälliga medlemmar tycker.

//David

Tack för förtroendet, men vi (redaktionen) känner att det är viktigt att försöka lyssna så mycket som möjligt. Just i detta läget tycker jag att själva betygsfunktion/logiken är ett bra medelväg. Vill man så finns det, fast vi uppmuntrar inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar