Pongu
Aktiv medlem
Fias skrev:
Jag har flera gånger sett att tonåringar oftast föredrar mycket kontrastrika bilder och inte bryr sig inte särskilt mycket om skärpa och "sånt tjafs".
Jag förstår vad du menar. Jag är ung själv, men tycker inte om de extremt kontrastrika och färgmättade Velvia/Superia-bilderna. Det handlar nog dels om det moderna samhället, med reklam och MTV-färger, och bilden måste ha rejält med "klipp" för att fånga betraktarens öga i det intensiva informationsflödet. Dessutom är det naturligt att många 17-åringar (absolut inte alla) inte har övat upp sitt fotografiska öga tillräckligt för att uppskatta en perfekt gråskala, vacker belysning, komposition etc, utan fångas av ett överraskande, chockerande eller färgrikt motiv. En häftig bild.
Jag håller med om att betyg som de fungerar idag är ganska värdelösa. Ingen vågar knappt sätta lägre än 3:a ändå, så det blir snabbt inflation. En bild som är helt OK får en 4:a. Dessutom är smaken och erfarenheten mycket varierande. Det är ingen erkänt duktig fotojury som bedömer. Därför är det bättre att peka på vad man tycker är bra eller dåligt, så att fotografen själv kan bedöma kommentarernas värde/relevans för hans utveckling.
Exempel:
Själv tycker jag att varje spår av blixt i en bild är förödande och den åker i papperskorgen som misslyckad. Denna skulle jag själv ge ett lågt betyg men mina vänner tycker ofta att dessa är bra, och skulle sätta minst en 4:a. Själv gillar jag fåglar i finstämt morgonljus tagna med NPH efter ISO 250. En av mina vänner skulle direkt välja bilden av samma fågel tagen med Superia 800 och blixt, utan tillstymmelse till stämning och med urfrätta hög- och lågdagrar, men med intensiva färger, stark kontrast och rejält med klipp. Eller ta hela nakenbildsdiskussionen. Vad är vackert, vad är plumpt och vulgärt? Vem har rätt?
Och vad gör man med sådana som Terje? Inte skulle han lägga upp en bild som inte är bra. Med nuvarande betygssystem får ju alla hans bilder en femma. Hur hjälper det honom? Det enda positiva med betyg som jag ser det är att man kan urskilja de bilder som andra tycker om, vilket kan vara intressant. Därför skulle det vara bra att kunna ge Terje en trea. Inte för att bilden är dålig, utan för att visa att de andra är bättre.
/Pontus