Annons

Betygen

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.X

Aktiv medlem
Angående diskussionen med att man delvis styrs av de andras betygsättningar osv...

Vore det inte en bra idé att göra så att betygen inte visas förrens man uppnår ett visst antal?

T.ex, om man har fått under 5 st betygsättningar på en bild så syns enbart betygen för ägaren av bilden och inte för betraktaren. Betygen publiceras först när man når över 5 betyg lr liknande.

Eller att betygen förblir osynliga 3 dagar för att sedan publiceras efter det.

På så sätt skulle man inte kunna påverkas av andras betygsättningar på samma sätt tror jag.

Vad tycker ni?

/Christian

Mr.X skrev:
Angående diskussionen med att man delvis styrs av de andras betygsättningar osv...

Vore det inte en bra idé att göra så att betygen inte visas förrens man uppnår ett visst antal?

T.ex, om man har fått under 5 st betygsättningar på en bild så syns enbart betygen för ägaren av bilden och inte för betraktaren. Betygen publiceras först när man når över 5 betyg lr liknande.

På så sätt skulle man inte kunna påverkas av andras betygsättningar på samma sätt tror jag.

Vad tycker ni?

/Christian

Håller med! Såvöl betyg som omdömen verkar färgas av tidigare lagda kommentarer!

Mr.X skrev:

Betygen publiceras först när man når över 5 betyg lr liknande.

Det är, tråkigt nog, inte så många bilder som får så mycket som fem kommentarer.

Jag tror mer på att inte visa betygen under första dygnet eller något liknande i såna fall...

Det gör inte mig speciellt mycket att topplistorna försvann.
Däremot är jag inte helt förtjust i att betyget på bilder blev valfria. Album kan jag förstå då det beror på huruvida albumet är intressant som en serie men jag tycker att det där med att välja bort andras möjlighet att betygssätta bilden känns lite grann som att man bara vill fly från bedömningen.
Än viktigare är att andra (t.ex. jag eller någon "nykomling" som vill se var "ribborna ligger") missar bedömningen. Om folk väljer bort betygssättningen på sina bilder blir det allt svårare utifrån se hur bra andra tycker att någon annans bild är.
Ett sifferbetyg säger trots allt mer än ett kort: "Fint, men horisonten skulle inte ha varit i mitten".
Alla skriver ju knappast uttömmande kommentarer som ger en fullständig bedömning av bilden.

LeadHead skrev:
Däremot är jag inte helt förtjust i att betyget på bilder blev valfria. Album kan jag förstå då det beror på huruvida albumet är intressant som en serie men jag tycker att det där med att välja bort andras möjlighet att betygssätta bilden känns lite grann som att man bara vill fly från bedömningen.
Huvudet på spiken! Aningen ska alla bilder kunna betygsättas, eller inga alls.
Ett sifferbetyg säger trots allt mer än ett kort: "Fint, men horisonten skulle inte ha varit i mitten".
Alla skriver ju knappast uttömmande kommentarer som ger en fullständig bedömning av bilden.
Nä, det finns de som bara skriver "Skitbild" och sätter en etta.

jag har medvetet valt att inte ta emot betyg varken på bilder eller album, detta för att jag tycker att en kommentar ger mig betydligt mer info än en siffra helt enkelt samt att jag själv aldrig ger betyg i heller.

Tycker absolut inte att betygen säger mer än en kommentar. Dels för att jag sällan är intresserad av huruvida ni gillar mina bilder eller inte. Jag är intresserad av vad bildern kommunicerar och det berättar inte ett betyg. Poängen är att bilden ska berätta det jag vill att den ska berätta oavsett om ni gillar bilden eller inte.

För vad säger betyget igentligen? Jo, det är en indikering på huruvida ni gillar bilden eller inte, det hjälper inte mig att bli bättre fotograf. Jag skulle sätta betyg tre eller fyra på majoriteten av Terjes bilder och vad säger det? Att Terje är en dålig fotograf och bör ge sig ut och försöka igen? Eller att jag inte är överförtjust i naturbilder?

Detsamma råkar modellfotograferna ut för. Där kan man aldrig vara säker på om betygen är motiverade pga av bilden eller motivet oavsett om det är högt eller lågt betyg.

Vad många inte verkar förstå, eller så är det jag som missat något vesäntligt i fotosidans ambitioner, är att kommentarer och betyg är till för fotografens utveckling. Inte för att vägleda andra kommentatorer eller betraktare. Finner fotografen att han inte har någon hjälp av betyg så kan han stänga av detta och har på så sätt markerat vad han vill ha ut av betraktaren. Därav finns det inget behov av att det ska vara lika för alla bilder, det är upp till fotografen att avgöra vad han anser sig ha hjälp av.

Det verkar finnas en utbredd tro på att man laddar upp bilder här för tillfredsställa andra medlemmars behov av att se bilder de gillar. Jag ser det som en resurs för att få en van bildbetraktares omdöme och kommentar om en bild. Kommentarer som har större trovärdighet än de jag får från vänner och föräldrar. De tycker ju allt man gör är skitbra och fick de bestämma så var man ju världsbäst för länge sen.

När jag laddar upp en bild så beskriver jag aldrig, med något undantag, vad det är jag vill att folk ska se i mina bilder. Är det några som kommenterar så vet jag först och främst att jag lyckats väcka ett intresse av någon anledning. Sedan läser jag igenom kommentaren och ser jag att någon kommenterar det som jag har haft som syfte med bilden så vet jag att jag delvis nått fram med det jag vill. Tyvärr stannar diskusionen ofta där, för det är när man har betraktat bilden som jag kan berätta vad jag ville ha fram och sedan kan man diskutera varför jag inte nådde fram eller vad jag kunde ha gjort för att förbättra budskapet.

Men den nivån av kommentarer och diskusion vet jag inte om den har förekommit på den här sidan.

Mvh
Maverick

Jag tycker att idén med att man kan välja bort betygsättningen är bra.. men enligt mitt tycke tror jag både kommentarer och betyg ibland kan vara missvisande.

Ett exempel.

Om en person skriver, "visst är horisonten lite sned.." så påpekar alla andra det såklart när man granskar vad denne påpekat.

Betygsättningen ska väl vara genuin och inte styras av en grupp, dvs att man tittar med sina egna ögon och bedömmer bilden som man såg den från första början? Nu kanske jag är lite "out of bounds" men tycker ändå det är viktigt för betygssystemet.

Jga tycker det kan vara bra att diskutera runt en bild med utgångspunkt från vad andra skriver.

T.ex "Jag tycker inte som xxx att det mörka i hörnet stör utan tillför något."

En sådan kommentar kan vara viktig. Jag förutsätter dock att de flesta är tyckare utan att se vad andra skriver först. Jag tycker det är trevligt att vissa bilder har både ettor och femmor. Intressant hur olika vi vågar vara.

Jag tror att förslaget KAN vara bra, men tappar lite av sitt syfte om man vill ha en dialog kring en bild. Man får vänta sig att många inte vill kommentera utan dialog, och då kommer kanske inte bilden upp ens i tre kommentarer.

Maverick skrev:
När jag laddar upp en bild så beskriver jag aldrig, med något undantag, vad det är jag vill att folk ska se i mina bilder. Är det några som kommenterar så vet jag först och främst att jag lyckats väcka ett intresse av någon anledning. Sedan läser jag igenom kommentaren och ser jag att någon kommenterar det som jag har haft som syfte med bilden så vet jag att jag delvis nått fram med det jag vill. Tyvärr stannar diskusionen ofta där, för det är när man har betraktat bilden som jag kan berätta vad jag ville ha fram och sedan kan man diskutera varför jag inte nådde fram eller vad jag kunde ha gjort för att förbättra budskapet.

Men den nivån av kommentarer och diskusion vet jag inte om den har förekommit på den här sidan.

Mvh
Maverick

Ja, det är lite synd, men funktionen blir mer chattartad och det undanbedes ju. Jag hade gärna velat vara med i så´na diskusioner lite mer.
Hade gärna gett min syn på varför vissa bilder når fram och inte.
Det hade mer än något annat gett lite mer kött på benen.

Jag försöker alltid få med sådant i kommentaren, men det är svårt ibland. Det blir lååångt också. Därför blir kommentarerna inte så många, phu!

(Jag fick dé ja vue, mitt i här)

Efwa skrev:

Ja, det är lite synd, men funktionen blir mer chattartad och det undanbedes ju. Jag hade gärna velat vara med i så´na diskusioner lite mer.
Hade gärna gett min syn på varför vissa bilder når fram och inte.
Det hade mer än något annat gett lite mer kött på benen.

Jag försöker alltid få med sådant i kommentaren, men det är svårt ibland. Det blir lååångt också. Därför blir kommentarerna inte så många, phu!

(Jag fick dé ja vue, mitt i här)

Håller iofs med er, kommentaren säger ganska mycket om en bild.. det tråkiga är att det inte blir och att vi inte får(?) skapa en konversation genom kommentarer.. tror att det du kallar chattartad kan vara lösningen på problemen när man inte tycker sig få tillräckligt mycket respons på sina bilder.

Dvs, ta bort "läs senaste kommentar"... jag använder den inte och vet inte varför den bör finnas. Låt ägaren av bilden få delta i konversationen, dels genom att tacka och dels genom att fråga varför de andra tyckte som de gjorde.

På så sätt skulle nog konversationen inte dö ut utan fortskrida tills alla dåliga och bra moment i bilden är avklarade.

Mr.X skrev:

Vad tycker ni?

/Christian

Ett toppenförslag för visst verkar det där om påverkan stämma. Kanske bra att dölja betygen första dygnet för andra än ägaren till bilden, och varför inte dölja kommentaren också första dygnet förresten? De senaste bilderna jag lagt upp har ca 10 kommentarer per styck och 3 av 4 bilder har helt enhetliga betyg... Tycker egentligen inte heller att betygen spelar roll men eftersom möjligheten finns voredet roligare om det kunde kännas som att man både fick och satte dem utan påverkan av föregående...

Tycker det är värre att folk har så olika betygsgraderingar än att de påverkas av varandra. När folk skriver "perfekt", "kunde inte vara bättre" osv och ger betyget 2 eller 3... Vad är då kommenteren när de sätter 4 eller rent av 5?

Att folk "påverkas av varandra" kan ju ha att göra med att man tänker på ett likartat sätt när man ser en viss bild. Eller så kan de vara att andra valt ord som man tycker passar bra (bättre än de man själv tänkt sig).

Anonyma fotografer kan vara en god idé som jag sett nämnas tidigare, varför inte gömma namnet en vecka eller så.

Gillar man en viss fotografs stil så borde man ju gilla bilden även om inte namnet står där, eller?

Jag är en konservativ typ och gillar inte förändringar nämnvärt.

Jag kommer då att vänta på att det gått ett dygn. Antagligen gör fler det. Då har vi missat hela poängen med anonym fotograf. Samma med gömda betyg i tre till fem betyg. Jag väntar tills dom visas.

"Läs senaste kommentar" är jag inne på ständigt, det är den jag använder för att se bilder och läsa andras kommentarer, snälla ta INTE bort den.
Jag ser heller ingen anledning att ta bort andra funktioner bara för att JAG inte använder dem.

Jag tycker systemet med betyg är bra. För min del så tycker jag att kommentar och betyg hänger ihop. Jag förstår heller inte varför det inte ska finnas möjlighet att välja bort betyg om man nu vill det.

Visst det är så att om en medlem som är respekterad för sitt fotokunnande här på fotosidan sätter ett betyg på en bild så färgas de andra betygsättarna av detta. Men är det ett stort problem. Är inte detta ännu en storm i ett vattenglas, liksom diskussionen om topplistor?
Visst förekommer det ryggdunkande och klubbar för inbördes beundran men återigen är det något att bry sig om.

Varför ta allting så alvarligt. En 1:a följt av kommentaren skitbild....jaha och sen då. Det säger väl mer om nivån på den som kommenterar än om bilden.

Vill man nu få konstruktiva kommentarer och rättvisa betyg så är det enda att själv föregå som ett gott exempel. Som man vill bli bemött ska man bemöta andra. (Puuuh, nu blev det nästan religöst) ;-)

Senast ändrad:
Maverick skrev:

Vad många inte verkar förstå, eller så är det jag som missat något vesäntligt i fotosidans ambitioner, är att kommentarer och betyg är till för fotografens utveckling. Inte för att vägleda andra kommentatorer eller betraktare.

Jag tror faktiskt att du kan ha missat någonting.

Är inte betyg och kommentarer på en bild också till för andra fotografer än den som har laddat upp bilden?

LeadHead skrev:

Jag tror faktiskt att du kan ha missat någonting.

Är inte betyg och kommentarer på en bild också till för andra fotografer än den som har laddat upp bilden?

Möjligtvis kan det få andra fotografer att vidga sina vyer men den effekten verkar vara tämligen begrännsad och jag hävdar att betyg och kommentarer främst är avsedd för fotografen. Om jag laddar upp en bild så gör jag inte det för att du ska bli bättre på något utan för att jag ska bli det och för det underlättar det med en mångfald av kommentarer. Inte fem stycken som säger samma sak. Såvida det inte har skett oberoende av varandra, men efter första kommentaren så är ju det lite svårt att avgöra.

Det är iofs sant att man kan lära sig av andra kommentarer men jag tycker det verkar förstöra mer för fotografen än det hjälper andra betraktare.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar