Reine Söderström
Medlem
Öhh? Det var väl ändå inte det han skrev?
QUOTE]
Nej, jag kanske tog i lite och det ber jag om ursäkt för.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Öhh? Det var väl ändå inte det han skrev?
QUOTE]
Nej, jag kanske tog i lite och det ber jag om ursäkt för.
Håller inte riktigt med dig i ditt resonemang men alla är vi ju olika. Problemet är ju att om alla tänker som du finns det ju inga kvar som lämnar kommentarer utan alla sitter bara och väntar på att få sina bilder kommenterade...
Btw, försökte gå in på din hemsida men mitt virusprogram fick fnatt av alla virusvarningar som poppade upp.
Dela gärna med dig av kommentarer och inte virus...
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Poängen med mitt inlägg är ju att man, enligt mitt resonemang, tjänar mer på att ge kommentarer än att få. Om fler resonerade på samma sätt så hade det ju snarare resulterat i en ökning av mängden kommentarer än en minskning.
Men jag VILL verkligen ha alla inputs jag kan få.
Jag vill höra "Du borde göra si och så..."
Hur ska jag annars kunna lära mig och utveckla mig?
QUOTE]
Exakt, det är ju det som är hela syfet med att få kommentarer, i alla fall för mig. Visst är det kul med enbart beröm men det är ju inte alltid så konstruktivt annat än att det stärker ens självkänsla.
Jag kommenterar i princip aldrig som en motprestation för en kommentar jag fått. Det kanske kan tyckas lite konstigt (eller t.o.m. snålt), men det är helt enkelt så att jag inte känner någon tacksamhetsskuld för de kommentarer jag fått - lika lite hoppas jag att någon känner tacksamhetsskuld för de kommentarer som de fått av mig.
Den rådande synen på bildkommentarer verkar vara att den som ger en kommentar ger en gåva till den som får kommentaren. Så är det visserligen till viss del. Är kommentaren bra och hjälpsam så är den naturligtvis till gagn för mottagaren och mottagaren har på sätt och vis fått en gåva.
Det kan naturligtvis vara utvecklande att få kommentarer på sina bilder. Få en inblick i hur bilden upplevs av andra. Vad andra ser (och inte ser) i bilden. Men det är viktigt att komma ihåg att en bildkommentar egentligen handlar mer om den som kommenterar än om bilden. Det finns därmed en gräns för vad man kan lära sig om sig själv, sitt fotande och sina bilder genom andras kommentarer. Samma bild kan för en person vara "sned horisont, dålig skärpa och för mörk" och för en annan ha en "fantastisk känsla av ensamhet och övergivenhet" eller vad nu bilden väcker hos respektiva mottagare. Detta säger ju betydligt mer om betraktaren än om bilden - den som är främst är intresserad av hantverket ser den sneda horisonten, medans den som träffas av ett budskap i bilden ser det.
Intressant, va?
Ännu mer intressant blir det när man byter perspektiv från den kommenterade till den kommenterande. Tänk lite över konsekvenserna av mitt påstående att en bildkommentar säger mer om den som kommenterar än om bilden. Vad händer om det påståendet är sant? Förvisso har man en bild framför mig när man kommenterar. Man kan erbjuda fotografen sina tankar om bilden. Men framförallt kan man erbjuda sig själv en inblick i sin egen själ, sin egen bildsyn. Genom att aktivt betrakta bilder. Genom att tvinga sig själv att sätta ord på sina känslor. Att ge kommentarer är därmed snarast en strävan efter att konkretisera ner en upplevelse så att den blir tillräckligt konkret för en annan människa - och därmed också ens egna medvetande - för att kunna förstås rationellt.
Att kommentera en bild handlar därmed inte lika mycket om att betrakta bilden som att betrakta sitt eget inre. Varje gång man betraktar en bild så är det en upptäcktsfärd i vad man själv finner estetiskt, vilka känslor som triggas och av vad, vilka associationer man får och av vad. Det handlar alltså väldigt mycket mer om en själv än om bilden.
Sett ur det perspektivet är det omöjligt att se bildkommenterande som en osjälvisk gåva och mottagande av kommentarer som själviskt om man inte betalar tillbaks.
Visst, det är roligt att få kommentarer på sina egna bilder, både som egoboost och som en provokation av ens egna tankar om bilderna, men utvecklas tror jag att man egentligen gör mer av att själv betrakta och kommentera andras bilder.