ANNONS
Annons

Beträffande bildkommentarer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller inte riktigt med dig i ditt resonemang men alla är vi ju olika. Problemet är ju att om alla tänker som du finns det ju inga kvar som lämnar kommentarer utan alla sitter bara och väntar på att få sina bilder kommenterade...

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Poängen med mitt inlägg är ju att man, enligt mitt resonemang, tjänar mer på att ge kommentarer än att få. Om fler resonerade på samma sätt så hade det ju snarare resulterat i en ökning av mängden kommentarer än en minskning.

Btw, försökte gå in på din hemsida men mitt virusprogram fick fnatt av alla virusvarningar som poppade upp.
Dela gärna med dig av kommentarer och inte virus... :(

Hmm...jäkla skitwebbhotell...det har hänt en gång tidigare att de har blivit hackade, jag ska gå in och rensa och gnälla på webbhotellet.

Ber om ursäkt för problemet, men jag är inte skyldig, det är hackers :-(

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Poängen med mitt inlägg är ju att man, enligt mitt resonemang, tjänar mer på att ge kommentarer än att få. Om fler resonerade på samma sätt så hade det ju snarare resulterat i en ökning av mängden kommentarer än en minskning.

Missförstod dig nog och det ber jag om ursäkt för, även om jag inte riktigt köper din teori.

Eureka, jag har funnit det... :)
En helt oventenskaplig undersökning (gjort av undertecknad) avslöjar hemligheten till hur man får många bildkommentarer. Satt och kollade igenom de olika bildkategorierna som finns och överlag sticker kategorin "Naket" ut när det gäller antalet bildkommentarer.
Det är alltså fortfarande så att naket säljer?!?!?
Men, det räcker inte bara med att det är naket, nej här gäller tydligen i stor grad den gamla hederliga "Ju mer desto bättre". Ta dessa 2 bilder tex.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1580900.htm?set=lp
Denna bild fick 1 kommentar!

Samma fotograf, samma modell, i princip samma ljus, men här slänger vi in ett naket bröst och en lite mer utmanande pose.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1580877.htm?set=lp
13 kommentarer!

Vad ska man säga...

Undrar om det skulle bli lättare för en del att kommentera om man på något sätt kunde visa att "Jag tål kritik, så ånga på bara"?
Alltså, jag menar...
Jag själv t.ex. är en ganska medelmåttig, på gränsen till kass, fotograf - och det kan ju vara lite svårt att våga kommentera då.
Kanske av rädsla för att såra eller nåt?

Men jag VILL verkligen ha alla inputs jag kan få.
Jag vill höra "Du borde göra si och så..."
Hur ska jag annars kunna lära mig och utveckla mig?

En annan tanke jag har är att man kanske skulle maximera antalet kommentarer till en bild?
Efter 17 "Hurra va bra bild" så känns det (tycker jag) inte som det behövs ett 18:e ... eller 19:e likadant.

:)

Men jag VILL verkligen ha alla inputs jag kan få.
Jag vill höra "Du borde göra si och så..."
Hur ska jag annars kunna lära mig och utveckla mig?
QUOTE]

Exakt, det är ju det som är hela syfet med att få kommentarer, i alla fall för mig. Visst är det kul med enbart beröm men det är ju inte alltid så konstruktivt annat än att det stärker ens självkänsla.

Titta här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1634243.htm

Här är ett exempel på hur bra det kan vara att ge en kommentar till någon som verkligen BER om det.
Hade inte W påpekat att bakgrunden finns där och ser rörig ut hade det nog tagit mig några år att komma fram till det själv - alltså att jag måste tänka på bakgrunden också.

Ibland tänker jag (som jag skrev i nån kommentar en bit upp) att det kanske skulle kunna vara praktiskt att kunna bocka i nån ruta som säger:
"Ös på bara, jag tål allt..."
... eller något liknande?

Kommentarer och förbättringsförslag m.m. är sånt rookies som jag kan lära så mycket av.

:)

Personligen håller jag med trådskaparen.

Hela poängen med ett community är att kunna dela med sig, både av bilder och åsikter. Men även att få andras åsikter.

För mig som glad (och inte särskilt duktig) amatör är kommentarerna också oerhört värdefulla för att utvecklas och för att få motivation.

Sedan tror jag inte man ska vara rädd för att kommentera. Bara för att jag själv inte är en särskilt duktig fotograf innebär det inte att jag nödvändigtvis inte kan se och tycka saker om en bild. Ofta blir man lite hemmablind.

I skrivande stund har jag fått kommentarer på 2/3 av de jag själv kommenterat. Detta är något som alla som försöker vara aktiva i att kommentera drabbas av. Tyvärr.

Själv är jag inte motståndare till nån form av teknisk lösning som finns på vissa forum, som skulle ge flitiga kritiker någon form av bonus. Hellre positiva incitament än tvärtom.

/M

Tummen upp

Jag kommenterar i princip aldrig som en motprestation för en kommentar jag fått. Det kanske kan tyckas lite konstigt (eller t.o.m. snålt), men det är helt enkelt så att jag inte känner någon tacksamhetsskuld för de kommentarer jag fått - lika lite hoppas jag att någon känner tacksamhetsskuld för de kommentarer som de fått av mig.

Den rådande synen på bildkommentarer verkar vara att den som ger en kommentar ger en gåva till den som får kommentaren. Så är det visserligen till viss del. Är kommentaren bra och hjälpsam så är den naturligtvis till gagn för mottagaren och mottagaren har på sätt och vis fått en gåva.

Det kan naturligtvis vara utvecklande att få kommentarer på sina bilder. Få en inblick i hur bilden upplevs av andra. Vad andra ser (och inte ser) i bilden. Men det är viktigt att komma ihåg att en bildkommentar egentligen handlar mer om den som kommenterar än om bilden. Det finns därmed en gräns för vad man kan lära sig om sig själv, sitt fotande och sina bilder genom andras kommentarer. Samma bild kan för en person vara "sned horisont, dålig skärpa och för mörk" och för en annan ha en "fantastisk känsla av ensamhet och övergivenhet" eller vad nu bilden väcker hos respektiva mottagare. Detta säger ju betydligt mer om betraktaren än om bilden - den som är främst är intresserad av hantverket ser den sneda horisonten, medans den som träffas av ett budskap i bilden ser det.

Intressant, va?

Ännu mer intressant blir det när man byter perspektiv från den kommenterade till den kommenterande. Tänk lite över konsekvenserna av mitt påstående att en bildkommentar säger mer om den som kommenterar än om bilden. Vad händer om det påståendet är sant? Förvisso har man en bild framför mig när man kommenterar. Man kan erbjuda fotografen sina tankar om bilden. Men framförallt kan man erbjuda sig själv en inblick i sin egen själ, sin egen bildsyn. Genom att aktivt betrakta bilder. Genom att tvinga sig själv att sätta ord på sina känslor. Att ge kommentarer är därmed snarast en strävan efter att konkretisera ner en upplevelse så att den blir tillräckligt konkret för en annan människa - och därmed också ens egna medvetande - för att kunna förstås rationellt.

Att kommentera en bild handlar därmed inte lika mycket om att betrakta bilden som att betrakta sitt eget inre. Varje gång man betraktar en bild så är det en upptäcktsfärd i vad man själv finner estetiskt, vilka känslor som triggas och av vad, vilka associationer man får och av vad. Det handlar alltså väldigt mycket mer om en själv än om bilden.

Sett ur det perspektivet är det omöjligt att se bildkommenterande som en osjälvisk gåva och mottagande av kommentarer som själviskt om man inte betalar tillbaks.

Visst, det är roligt att få kommentarer på sina egna bilder, både som egoboost och som en provokation av ens egna tankar om bilderna, men utvecklas tror jag att man egentligen gör mer av att själv betrakta och kommentera andras bilder.

Tummen upp till detta väldigt vettiga inlägg i debatten! Jag brukar också, i dessa diskussioner, slå ett slag för att det faktiskt ger väldigt mycket att kommentera och att man kanske inte skall fokusera så mycket på hur många kommentarer man (inte) får.

Det viktigaste man har när man fotograferar är ju sina ögon, och om man använder dessa till att titta på många bilder och analysera vad som är bra och dåligt i dem så ger det en själv väldigt, väldigt mycket! Oftast mycket mer än små vänliga replikkommentarer som man får för att man kommenterar någons bild. Dessa är trevliga, men mest ur ett socialt perspektiv.

Jag tillhör den lite oartigare sorten, som inte alltid tackar bara för att tacka och som väldigt sällan ger någon en kommentar bara för att jag fått en kommentar. Men jag har gett många, många fler kommentarer än jag har fått. Men som sagt, det ger mig en hel del också!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar